35 Van Jurmula naar Kandava

23 augustus 2021 - Kandava, Letland

Gisteravond heb ik een tijdje met een Letse man staan praten die hier met zijn familie was. Als je hem hoort vertellen dat het salaris van bv een meester timmerman hier 1100 euro bedraagt, waarvan een gedeelte zwart. De WW wordt 2 maanden volledig doorbetaald dan 2 maanden 50% en verder niks. Dan mag je toch blij zijn dat je wiegje in Nederland heeft gestaan.

Om jullie in Nederland te plagen: vanmorgen scheen het zonnetje en het was vanmiddag 23 graden.

OI000042

We werden wakker op deze mooie picknick plaats aan het water. Van de gemeente kwamen 2 mannen het achtergebleven afval oprapen. Dat was niet veel. Even later kwam een vuilniswagen de container legen. Nu op een normale tijd. Laatst kwamen ze een keer om half elf  's avonds en dan kijk je wel raar op als zo'n vrachtwagen de bossen in komt rijden. Ik moet zeggen dat deze landen veel schoner zijn dan Nederland. Nergens zie je hier vuil op straat. Overal staan prullenbakken of containers. Maar we gaan weer verder.

Als eerste gaan we de badplaats Jurmala bezoeken. Dit was in de Sovjet tijd een badplaats waar de partijbonzen kwamen.

IMG_20210823_110812_338

Even het strand op.

IMG_20210823_112032_441

Met een kop koffie uit de wind.

Op de wandeling vanaf de weg zie je grote verschillen in huizen. De volgende 2 stonden tegenover elkaar.

IMG_20210823_120202_251

IMG_20210823_120233_019

Waarom is ons onduidelijk. Er wonen hier namelijk veel mensen die in Riga werken. De huizen worden blijkbaar niet verkocht, maar verpauperen gewoon.

Op naar Kandava, hier staan nog resten van een kasteel. In het park staat ook een mooie maquette.

IMG_20210823_144157_679

IMG_20210823_144657_066

IMG_20210823_145828_104

Het dorpje zag er ook leuk uit en we wandelen daar nog even door.

OI000043

Dat is pas een brandweerauto, de Zil-131.

IMG_20210823_150400_766

We lopen verder en komen bij deze mozaïek.

IMG_20210823_150541_584

Het is een leuk dorp vol met bijzondere dingen.

IMG_20210823_150810_646

Maar ook hier is de staat van de huizen verschrikkelijk.

OI000044

Vanmorgen heb ik staan praten met een gepensioneerd ouder stel, hij was professor geweest op de universiteit en zij faculteitsmedewerker. Samen hadden ze een pensioen van 900 euro. De kosten liggen hier op het zelfde niveau als Nederland. Dus hadden ze er allebei nog een baantje bij.

IMG_20210823_154540_541

Boven op een heuvel staat een oud kerkje met een oud kerkhof dat zo een set kan zijn voor een griezelfilm.

IMG_20210823_153611_623

Een overzicht van het dorp.

We gaan op zoek naar een camperplaats. Ik had een leuke gevonden maar die is nog te ver weg, morgen misschien.

De eerste plaats was niks. Dan maar naar de volgende, ook niet leuk. Maar het draaien was een probleem. Ik kon net de draai niet maken. Dus koppelen we de aanhanger even af.

OI000045

We worden er steeds makkelijker in.

Op naar de volgende en die is naar onze zin. Een kleine parkeerplaats tegen de bossen aan. Het is ook de start van een wandelpad. Even later zie ik een man en vrouw staan kijken naar onze motor en we maken een praatje. Ze spreken een klein beetje Engels. Hij vertelde dat hij ook een motor had.

OI000046

Een uur later horen we een motor komen aanrijden en daar is mijn motor vriend. Hij vertelde dat hij elke motorrijder als vriend beschouwd en we krijgen een tas met peren en appels uit zijn eigen tuin.

IMG_20210823_184050_943

Trots laat hij ook foto's zien van zijn kinderen en familie die allemaal in het Letse leger zitten. Na een half uurtje vertrekt hij weer om te gaan eten.

1. Adri:
    23 augustus 2021
    Mooie verhalen en ontmoetingen zeg.
    We mogen ons zeker rijk en dankbaar prijzen dat ons wiegje in NL stond als je deze verhalen hoort.
    Het laten verpauperen is zeker een probleem in Letland.
    De mozaïeken zijn mooi hè!
    Zie ik Anja alweer zonder stok lopen?
  2. Anja en Cor:
    23 augustus 2021
    Anja: Zeker bijzondere ontmoetingen. Ik heb gisteren in Riga inderdaad zonder stok gelopen, omdat deze niet mee kon op de motor, was niet zo handig.
  3. Elly:
    23 augustus 2021
    Byzondere ontmoeting weer. Leuk!!
  4. Anja en Cor:
    23 augustus 2021
    Een van de vele parels van de dag.
  5. Anja de Vries:
    23 augustus 2021
    Werkelijk schitterend, jullie verhalen. Boeiend om te lezen! Vooral doorgaan.....
  6. Anja en Cor:
    23 augustus 2021
    Gaan we zeker doen, Anja Hoe verloopt jullie avontuur ?
    Bevalt het reizen in een camper? We zijn benieuwd.
  7. Emmy van de Veerdonk:
    Hoi vakantie gangers
    Anja wees gerust ook wij hebben hier prachtig weer.
    Gisteren naar de boel club geweest en heerlijk in het zonnetje kunnen spelen.
    Ook vandaag en morgen mooie zomerse dagen.Dus ook wij hebben nu niet te klagen.
    Ook voor jullie nog mooie dagen.Veel liefs Emmy
  8. Anja en Cor:
    24 augustus 2021
    Fijn te horen dat de zon Nederland weer weet te vinden. Geniet van de warme stralen en alle mooie dingen die je wilt ondernemen. Liefs van ons.
  9. Hielke:
    24 augustus 2021
    Leuk om te lezen weer! Mooi om te zien dat die motormeneer appels en peren meeneemt. Als je ze niet snel genoeg opkrijgt: moes van koken hè.
  10. Anja en Cor:
    24 augustus 2021
    Dat hebben we gisteravond voor de helft al gedaan, peren- en appelmoes, dat wordt smullen
  11. Marjo Wijk:
    30 augustus 2021
    wat een mooi strand daar
    lekker genieten dat gaat jullie wel lukken lees ik.
    groetjes uit haaren
    mijn 2 de week gaat nu in het weer is niet alles jammer.
  12. Anja en Cor:
    30 augustus 2021
    De zon werkt goed mee om mooie plaatjes te schieten. We hopen dat het weer in Nederland ook zijn best gaat doen en dat jij een fijne vakantie mag hebben.