Dag 17 Montargil naar Evora

28 september 2022 - Nossa Senhora da Tourega, Portugal

Dag schaapjes. De herder past goed op jullie.

P9270672

We rijden dwars langs velden met heel veel kurkeiken, onder de eiken grazen de koeien.

P9280775

De bomen worden 1 keer in de 8 - 10 jaar voorzichtig geschild, zodat de kurk er in 1 keer in zijn geheel afkomt. De boom ziet daarna rood en kleurt langzamerhand weer naar bruin.

P9280758Kurk is erg belangrijk voor de zuid Portugese economie. In de dorpen en steden vind je overal winkeltjes waar allerlei producten van kurk worden verkocht o.a. tassen, schoenen en souvenirs. Zelf hebben wij een Portugese kerststal thuis. P9280747

De wielrenners trekken er vandaag ook met z'n allen op uit.

P9280695

We parkeren de camper in Evora.

We gaan naar de St. Franciscuskerk.

P9280713

Met het daarnaast gelegen Capella de Osso, waarvan de wanden bekleed zijn met de schedels en beenderen van 5000 inwoners.

P9280724

P9280717

Bezoeken het museum waar veel kerststallen vanuit vele landen tentoongesteld staan.

P9280742P9280731

We wandelen door lieflijke winkelstraatjes en naar het Giraldo plein.

P9280749

Een 10 kilometer verderop over een onverharde weg, bekijken we de mysterieuze steencirkels a la Stonehenge, Cromeleque dos Almendres bij Santiago do Escoural.

P9280768

Voor ons nacht plekje, moeten we wat moeite doen.

P9280780P9280799Maar dan heb je ook wat.

Met een concert aan krekel geluiden.

P9280802

Welterusten!

1. Heddy Saris:
    28 september 2022
    Herkenbaar!!! Daar zijn wij ook geweest, ondanks schedels en botten helemaal niet eng maar prachtig kunst, hé!
  2. Anja en Cor:
    29 september 2022
    Klopt, echt heel bijzonder.
  3. Anja de Vries:
    29 september 2022
    Evora, een zeer geliefd plekje van ons. Wij zijn in Evora nog in de Universiteit weten bekijken. Prachtig! Bij de tempel tegenover zit een leuk koffietentje waar je heerlijk onder de bomen kunt genieten van het uitzicht en lekkere hapjes. Het was erg leuk om te lezen!
  4. Anja en Cor:
    29 september 2022
    Wat een geheugen heb jij. De Universiteit hebben we niet bezocht en de heerlijke tapa's gemist. Jammer!
  5. Adri:
    29 september 2022
    Hoe krijg je het bedacht om wanden van schedels te maken. Bijzonder!
    Ook de kurkeiken maken indruk. Mooie plaatjes weer!
  6. Anja en Cor:
    29 september 2022
    Men heeft 46 kerkhoven geruimd en hier een rouw plaats gecreëerd voor de nabestaanden. In het voorjaar ook gezien in Hallstatt te Oostenrijk, waar ze de schedels hebben beschilderd (zie reisverhaal van Oostenrijk).
  7. Henk:
    29 september 2022
    Anja, Elly wil ook graag jullie avonturen volgen. Kan ze nog aansluiten?
  8. Anja en Cor:
    29 september 2022
    Jazeker, dat kan altijd. Ik geef de naam van onze de reislogger wel aan haar door.
  9. Monique:
    29 september 2022
    Creatief met kurk....is dan toch het eerste wat in mij opkomt.
    Gaaf allemaal weer!
  10. Anja en Cor:
    29 september 2022
    Ze maken er bijzondere dingen mee. Echte kunstwerkjes.
  11. Bertil 't Mannetje:
    2 oktober 2022
    Tja, jullie reisverhalen over Portugal doen mij weer herinneren aan onze eigen reizen naar Portugal. 3 x naar de Algarve.
    De laatste keer met een huurauto over de tolwegen. Tol hebben we nimmer betaald!
  12. Anja en Cor:
    2 oktober 2022
    Het is een fantastisch vakantieland. We vinden Portugal prachtig. Erg naar ons zin. Groetjes van ons.