Dag 2 van Deville naar Vezelay

13 september 2022 - Vézelay, Frankrijk

Een rustige nacht gehad. Het is nog bewolkt. We maken een wandelingetje door het dorp, het maakt een sobere indruk. Vroeger is hier een ijzergieterij geweest.

IMG_20220913_095509_523

We kijken over de Maas naar waar we gisteren hebben gereden en gekeerd.

IMG_20220913_100053_838

We gaan niet via de snelste route richting Spanje. We hebben geen zin in de autosnelwegen en de drukte rondom Parijs. We gaan naar Vézelay (ook wel de Parel van Morvan genoemd), een mooie route door vele oude bijna verlaten dorpjes. Net als gisteren zien we veel omgewoelde bermen, waarschijnlijk van de wilde zwijnen (die zien we helaas niet). Velden vol zonnebloemen, de grote zijn uitgebloeid maar de kleine exemplaren staan nog prachtig te stralen. Onderweg even picknicken.

P9130020

Eenmaal Vézelay bereikt wordt het weer klimmen. Een immense Basiliek, erg sober lijkt totaal niet op de pracht en praal van overige Katholieke versies.

P9130042P9130029

Religieus gezien ligt het hoogtepunt onder het altaar. Daar bevinden zich wat resten van Maria Magdalena.

P9130035

Vézelay is mogelijk de bekendste ‘Plus Beaux de Village de France’. Het plaatsje staat bol van geschiedenis, religie en cultuur en wordt in de zomer druk bezocht door toeristen. De bekende Michelingids geeft Vézelay het predicaat ‘De reis waard’ en dat is volkomen terecht! Direct bij de ingang van het dorp vind je op de grond een gouden schelp.

P9130052

Dit is het begin van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Dit was in de middeleeuwen een uiterst populaire tocht die ook tegenwoordig nog veel wordt gelopen. Stond ook op mijn bucketlist, maar dat gaat helaas niet meer lukken.

Wil je nog meer lezen kijk dan op:

Vannacht slapen we in het bos.

P9130053

1. Miranda:
    Buen viaje.
    Disfruta los momentos,cuenta tus bendiciones.🍀
  2. Anja en Cor:
    14 september 2022
    Merci. Nu nog in Frankrijk, vermoedelijk over twee dagen in Spanje.
  3. Elly:
    14 september 2022
    Bedankt voor link van Vezelay. Erg interessant. Echt een parel.
  4. Anja en Cor:
    14 september 2022
    Graag gedaan. Erg bijzonder.
  5. Paus:
    14 september 2022
    Supermooi weer. Hou ons op de hoogte ! Drive save !
  6. Anja en Cor:
    15 september 2022
    We houden jullie dagelijks op de hoogte. Groetjes van ons.