Dag 2 van Deville naar Vezelay

13 september 2022 - Vézelay, Frankrijk

Een rustige nacht gehad. Het is nog bewolkt. We maken een wandelingetje door het dorp, het maakt een sobere indruk. Vroeger is hier een ijzergieterij geweest.

We kijken over de Maas naar waar we gisteren hebben gereden en gekeerd.

We gaan niet via de snelste route richting Spanje. We hebben geen zin in de autosnelwegen en de drukte rondom Parijs. We gaan naar Vézelay (ook wel de Parel van Morvan genoemd), een mooie route door vele oude bijna verlaten dorpjes. Net als gisteren zien we veel omgewoelde bermen, waarschijnlijk van de wilde zwijnen (die zien we helaas niet). Velden vol zonnebloemen, de grote zijn uitgebloeid maar de kleine exemplaren staan nog prachtig te stralen. Onderweg even picknicken.

Eenmaal Vézelay bereikt wordt het weer klimmen. Een immense Basiliek, erg sober lijkt totaal niet op de pracht en praal van overige Katholieke versies.

Religieus gezien ligt het hoogtepunt onder het altaar. Daar bevinden zich wat resten van Maria Magdalena.

Vézelay is mogelijk de bekendste ‘Plus Beaux de Village de France’. Het plaatsje staat bol van geschiedenis, religie en cultuur en wordt in de zomer druk bezocht door toeristen. De bekende Michelingids geeft Vézelay het predicaat ‘De reis waard’ en dat is volkomen terecht! Direct bij de ingang van het dorp vind je op de grond een gouden schelp.

Dit is het begin van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Dit was in de middeleeuwen een uiterst populaire tocht die ook tegenwoordig nog veel wordt gelopen. Stond ook op mijn bucketlist, maar dat gaat helaas niet meer lukken.

Wil je nog meer lezen kijk dan op:

Vannacht slapen we in het bos.