Dag 4 / Woensdag 18-01-2023 / -6

18 januari 2023 - äkäslompolo, Finland

Cor en Jill zijn al vroeg uit de veren, ik kruip nog even terug in bed. Het sneeuwt en dat zal vermoedelijk de gehele dag aanhouden. De geplande sneeuwschoenen hike, gaat ivm de sneeuw vandaag niet door en is verzet naar vrijdagochtend.

We besluiten om met z'n drieën een boswandeling te maken en over het meer te wandelen. Even wat miscommunicatie, we dachten bij een café uit te komen, maar dat bleek een park met vakantiehuisjes te zijn. Helaas geen rustpauze, dus door wandelen in de vers gevallen sneeuw.

IMG-20230118-WA0003

Je zakt steeds weg, dat maakt het wel pittig, maar het bosrijk gebied maakt veel goed.

IMG-20230118-WA0012IMG-20230118-WA0013

Je mag niet over de langlauf paden wandelen, dan krijg je zo een stok in je nek. Ja, ja, dat zal wel een fabel zijn.

Hier worden we rechts ingehaald door een langlaufer.

IMG-20230118-WA0010

Uiteindelijk naderen we het meer en steken hierover. Wel een vreemd idee over het water wandelen. Bij de blauwe stokken is het veilig.

IMG-20230118-WA0009 IMG-20230118-WA0014

We gaan in het dorp bij Jolie (lounge café) iets eten en drinken. Alles wat je hier besteld is glutenvrij. Het walhalla voor Jill. Vele taarten en broodjes. Een must om daar te zijn.

P1183558

Na ruim 7 km lopen zijn we weer bij het huisje. Even chillen en dan is het Cor zijn beurt om te koken, wel met twee souschefs in zijn nabijheid.

Vanavond is de Noorderlicht expeditie. Het is bewolkt, dus verwachten we geen groen schijnsel te zullen zien. Het gaat om de beleving met de groep, kampvuur, marshmallows en de warme drank.

Om 19.30 uur verzamelen we om naar de Noorderlicht expeditie te gaan. Kees (de guide) is jarig. Eerst zingen en dan wandelen naar de vuurschaal. Kees ontsteekt het vuur.

P1183563

Er wordt getrakteerd op warme bessensap met een scheut bacardi naar wens. Marshmallows, worsten en voor de liefhebbers nog een stroopwafel. Het is een gezellige boel. Er wordt wat afgelachen.

IMG-20230118-WA0049 IMG-20230118-WA0047

Kees vertelt over de mythe, legendes en het wetenschappelijke deel van het Noorderlicht. Hij laat Carlijn en Jill nog een toneelstukje opvoeren. Wat een lol. Na 3 uur buiten te zijn geweest, zonder het Noorderlicht te hebben gezien, wandelen we naar ons warme huisje.

IMG-20230118-WA0050 IMG-20230118-WA0032

Morgen weer leuke nieuwe activiteiten. Nu welterusten 😴

1. Tom:
    Welterusten!
  2. Anja en Cor:
    Welterusten
  3. Ann en jeroen:
    18 januari 2023
    Nu de tijd genomen om alles even door te lezen en te bekijken. Geweldig! Wat hebben jullie al veel beleefd. De foto's zijn allemaal prachtig en bijzonder! Hele fij e voortzetting en hopelijk snel het noorderlicht te zien! Liefs van ons
  4. Anja en Cor:
    19 januari 2023
    Ja, het is een bijzondere reis. Onvergetelijk!
  5. Adri:
    19 januari 2023
    Als we de foto’s zien lijkt het wel een sprookje! En dan jullie uitstapjes! Wonderschoon! Wel vermoeiend voor jou Anja proef ik tussen de regels door. Gelukkig dat je af en toe pas op de plaats kunt maken. En verder alleen maar genieten lijkt me zo!
  6. Anja en Cor:
    19 januari 2023
    Klopt het is echt een sprookje. Je kunt het je nauwelijks voorstellen vooraf. Het zijn inderdaad zo nu en dan pittige activiteiten, maar zelfs de jongelui houden rekening met me. Zeer attent.
  7. Emmy:
    19 januari 2023
    Nu moet ik zeggen goede morgen. Lieve vakantie gangers in het witte land.
    Hopelijk gaat vanavond het groen in de lucht jullie verrassen. Hele fijne dag.
  8. Anja en Cor:
    19 januari 2023
    Het is nog steeds bewolkt helaas. Voor morgen (vrijdag) zijn de voorspellingen positief. Fingers crossed 🤞