Dag 5 / Donderdag 19-01-2023 / -4

19 januari 2023 - äkäslompolo, Finland

Vandaag worden we om 9.55 uur met de bus opgehaald om naar de rendierenfarm te gaan. We draaien van de doorgaande weg een polderweg in en er steekt een kudde rendieren over en verdwijnen in het bos.

P1193571

Na een poosje komen we aan bij de boerderij. We worden welkom geheten en krijgen een uitleg over de dieren en het bedrijf.

P1193573

We mogen de rendieren voeren. Daarna krijgen we heerlijke bessensap met een lekkernij. Daarna volgt nog een enthousiast verslag hoe hun dagelijks leven in de zomer en winter eruit ziet met de dieren. Interessant!

P1193580

P1193585

Dan is het tijd voor een rit met de slee. Knus samen in de slee met een rendier velletje over ons heen. Jill heeft een slede voor zichzelf.

P1193603

IMG-20230119-WA0001

IMG-20230119-WA0006 IMG-20230119-WA0000 P1193628

Leuk om te zien hoe begaan de eigenaren zijn met hun beesten.

P1193577

Na een hartelijk afscheid, worden teruggebracht met de bus. Bij het uitstappen, passeerden ons 3 motoren met zijspan, helaas te laat het fototoestel te voorschijn getoverd.

Een snelle lunch en dan staat de huskytocht alweer op het programma. Daar men moest schuiven met de activiteiten, vandaag een drukke agenda.

Nu komt een touringcar ons ophalen.

Vanmiddag worden we met veel geblaf verwelkomt.

P1193674

Een medewerker legt uit hoe de slee werkt en welke tekens er tijdens de rit worden getoond. Snelheid minderen, remmen en stoppen.

P1193649

Cor en Jill delen een slee.

Ik ga bij de medewerker in de slee.

P1193680_P1193663

We hebben een gezellig gesprek tijdens de tocht en ik kan weer even Engels kletsen. Wat een fairy-tale om hier doorheen te mogen rijden. P1193676P1193675

Het is een hele belevenis om dit allemaal te kunnen ervaren. Mooie herinneringen voor ons drietjes.

Ook aan de rit komt een einde. Tijd voor koffie of warme bessensap (de traditie van hier) en het stellen van vragen. Ik geef de begeleider nog een boks en bedank hem voor zijn inzet.

De bus brengt ons weer veilig 'thuis'. Hier wordt normaal gereden over de besneeuwde wegen, 80 km per uur is heel gewoon.

Even relaxen, nog een paar hoofdstukken lezen en dan haalt Kees ons op voor een gezamenlijk etentje. Grappig, de oudjes en Kees aan de ene kant van de tafel en aan de andere zijde de jongelui. De bordjes zijn allemaal leeg, een teken dat het goed heeft gesmaakt.

Kees brengt zijn tafelgenoten terug naar het park en sluit weer aan bij de jonge garde in de Karaokebar van het dorp (erg populair in Finland).

Esther, Wilma en wij bouwen ons eigen feestje.

IMG-20230119-WA0028

Alweer een prachtige dag beleefd.

1. Anne-Marie:
    Wat een fantastische belevenis,
  2. Anja en Cor:
    Echt te gek.
  3. Elly:
    20 januari 2023
    Oh. Was Jill naar de karaoke? Jullie genieten ervan. Mooi om te lezen.
  4. Anja en Cor:
    20 januari 2023
    Ja, een beetje naar inks, een beetje naar rechts... Ha, ha.