Dag 6 Laguardia naar Burgos

17 september 2022 - Burgos, Spanje

Vandaag rijden we door de wijnstreek La Rioga. Overal zien we wijngaarden met trossen druiven, tractortjes, bordjes Bodega met diverse wijnsoorten erop vermeld en zelfs een wijnmuseum. Liefhebbers van wijn kunnen hier hun hart ophalen. Een prachtig gigantisch wijds gebied. Cor vindt de bouwstijl en omgeving lijken als in Western films.

P9170164P9170173

We bereiken Burgos, we houden per ongeluk een beetje rechts aan en komen bij het klooster Cartuja de Miraflores (een charterhouse in Isabellijnse stijl, of kartuizerklooster van de Orde van de Kartuizers, gebouwd op een heuvel ongeveer drie kilometer van het centrum van de Spaanse stad Burgos). Zo kan een vergissing toch goed uitvallen.

P9170203P9170180

De kartuizers

De Cartuja de Miraflores wordt bewoond door een gemeenschap van monniken die behoren tot de kloosterorde van de Cartuja. De oprichter was Saint Bruno , geboren in Keulen (Duitsland) rond 1030, die, op zoek naar een leven van totale toewijding aan God, zich samen met zes metgezellen terugtrok naar een wilde en eenzame plek in de alpiene bergen van de Dauphiné genaamd Chartreuse (30 kilometer van Grenoble, Frankrijk) stichtte in 1084 een hermitage. Ondanks het verstrijken van de tijd is het charisma van de stichter nog steeds even levendig en actueel als in 1084. Vandaag, net als gisteren, voelen mannen en vrouwen zich geroepen – zoals St. Bruno - om alleen voor God te leven in de stilte en eenzaamheid van de woestijn.

dji_fly_20220917_123622_56_1663411104652_photo_optimized

Op onderstaande site kunnen je meer te weten komen over het leven van de monniken.

We nemen nog een kijkje in het centrum. De toegangspoort van Burgos Arco de Santa María.

P9170215

Het emblematische Arco de Santa María werd gebouwd ter ere van Carlos I, in Nederland beter bekend als keizer Karel V. Deze wachttoren annex toegangspoort uit de 14e eeuw maakt deel uit van de oude stadsmuur.

We vermoeden dat er een feest is in de stad, terrasjes zijn geopend maar vele winkels gesloten en ook de kathedraal is niet open voor publiek. Dan alleen de buitenzijde fotograferen, met veel feestvierders op de kiek.

P9170210

Kathedraal van Burgos is een rooms-katholieke kathedraal, toegewijd aan Maria. De bouw van de kathedraal begon in 1221 in opdracht van Ferdinand III van Castilië. Negen jaar later werd de kerk in gebruik genomen, maar de bouw duurde met tussenpozen voort tot 1567, waarmee deze in totaal ruim 330 jaar duurde. Sinds 1984 staat de kathedraal van Burgos ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Daarna even bij de Lidl boodschappen doen, ze verkopen suikervrije Magnums, afwachten of ze lekker zijn, ben benieuwd.

P9170229

We hebben een zeer rustige picknick plek gevonden. Vannacht staan we niet alleen, er staan nog twee camperbusjes.

1. Marjo van wijk:
    18 september 2022
    en waren de suikervrije magnums lekker?
  2. Anja en Cor:
    18 september 2022
    Wel mini Magnums, ik vind ze heerlijk.
  3. Elly:
    19 september 2022
    Wat een prachtig klooster. Straalt veel rust uit. Leuk de foto van de campers vanuit de lucht.
  4. Anja en Cor:
    19 september 2022
    Een prachtig klooster met een historische geschiedenis. We hebben een boekje kun je bij thuiskomst inzien of lenen, wat je maar wil.