14 Tytuvenai naar Meskuiciu

2 augustus 2021 - Meškuičių seniūnija, Litouwen

Vannacht is het gaan regenen en dat deed het vanmorgen nog dus hebben we een beetje uitgeslapen. We stonden hier goed dus wachten vanmiddag even af.

IMG_20210801_141053_660

Gisteren nog gemaakt tijdens een wandeling bij het monument.

IMG_20210802_115813_394

Anja aan de vrijwilligers administratie.

IMG_20210802_125124_654

En aan het schilderen. Om een uur of 3 breken we de boel op en gaan we naar de berg van de kruizen.

IMG_20210802_151408_641

Onderweg veel ooievaars. En iets later dan verwacht, dankzij de kwaliteit van het wegennet, komen we op de parkeerplaats aan. Het is gelukkig wel droog geworden en het zonnetje schijnt weer.

IMG_20210802_175312_416IMG_20210802_175529_318IMG_20210802_181944_684

Erg indrukwekkend die hoeveelheid. Maar ook een beetje dubbel.

Eerst bedoeld als herdenkingsplaats voor gesneuvelde militairen later als protest tegen de Russen. Die het ook een aantal maal ontruimd hebben en nu als bedevaartsoord.

Hieronder noch wat extra uitleg.

De Kryzuy kalnas (De Heuvel der Kruisen) bij Siauliai is een symbool van het verzet van de Litouwers tegen de Russische bezetters. Vanaf 1831 vielen er veel slachtoffers in de ongelijke strijd tegen de overheersers, en ze werden vaak niet meer teruggevonden. Hun familieleden besloten een gedenkplaats op te richten om hen te eren: de 'Heuvel der Kruisen' was geboren! Na periodes van zelfstandigheid en overheersing door de Duitsers werd Litouwen weer ingelijfd in de Sovjet-Unie. De hoeveelheid kruisen was in die tijd zo groot geworden, dat de Russen tot drie keer toe ter ontmoediging de Kruisheuvel platwalsten. Het werkte averechts, vaak 's nachts werden nieuwe kruisen neergezet, en in 2006 werden er al weer meer dan 100.000 kruisen geteld! Paus Johannes Paulus kwam hier in 1993, en was zeer onder de indruk. Hij schonk een Christusbeeld, en steunde de bouw van een klein klooster. Het aantal kruisen groeide daarna nog sneller, en de Sovjets hadden geen verweer meer tegen de pauselijke invloed. Op dit moment lopen de schattingen van het aantal kruisen (tellen is niet mogelijk) op tot 600.000, en de heuvel is te klein geworden! Kleine kruisjes worden op grote stapels gelegd, wat een rommelige indruk maakt en afbreuk doet aan de devotie. Een bijzondere indrukwekkende ervaring om hier te zijn en rond te lopen. Elk jaar vindt op deze plaats een bedevaart plaats op de derde zondag in juli.

1. Hielke:
    2 augustus 2021
    Die namen! En de uitspraak is waarschijnlijk ook weer heel anders dan bij ons, of niet?
  2. Anja en Cor:
    2 augustus 2021
    Geen idee want ik schrijf ze met ons alfabet. Hier hebben ze ook rare letters.
  3. Adri:
    3 augustus 2021
    Bijzonder: het verhaal van de kruisen. Het toeval wil dat wij maandag ook zo’n verhaal hebben gehoord. Maar, dan in de strekking van de Zweden die in op het eiland Hiiumaa wonen en die heen en weer zijn gegaan tussen Estland en Oekraïne. Ook daar zijn kruisen voor geplaatst. We hoorden het verhaal van de moeder van Pille. Deze mevrouw woont in Zweden. Zij praat daardoor Estisch met een Zweeds accent. Bas moet dat weer vertalen. Vandaag komen we er langs en gaan we het bezoeken. Ben benieuwd of er ook zoveeeel kruisen staan en het er zo rommelig uitziet!
  4. Anja en Cor:
    3 augustus 2021
    Een kruisje geplaatst zagen we. Mooi.
  5. Rob van den Brink:
    3 augustus 2021
    Indrukwekkend en mooi dat jullie de uitleg erbij hebben gezet. Mooi!
  6. Anja en Cor:
    Moest van Anja. Ik wilde een link naar Wikipedia.😅