57 Van Harderwijk naar Oss

23 september 2021 - Oss, Nederland

Vorige week dinsdag waren we terug.  Dan is het opruimen en schoonmaken en deze week weer werken. Hieronder het laatste verslag van deze trip.

Vandaag de laatste dag van onze reis / vakantie. Om half 10 wandelen we richting museum. Precies om 10 uur gaat het open. We krijgen beide een audio apparaat waarop de schilder de rondleiding door het museum heeft ingesproken. Marius schildert bijzondere stillevens en komische verhalen.

IMG_20210914_100835_097IMG_20210914_101739_186IMG_20210914_103029_342IMG_20210914_104521_583

IMG_20210914_111642_787

We hebben er 2 uur met veel plezier rondgekeken. We kunnen het iedereen aanraden.

​​​​​​Hierna zijn we rustig naar huis gereden.

De reis, de landen en de mensen.

Het is onze mening gevormd door onze waarneming en ontmoetingen met de locale mensen. In het ene land zie en  spreek je soms meer mensen als in het andere. Het is dus een mening gebaseerd op een reis van 8 weken.

Acht weken is een lange tijd maar toch ook vlug voorbij. Je leeft van dag tot dag en weet vaak niet welke het is. De belangrijke dingen zijn: wat gaan we doen, waar gaan we staan vandaag, moeten we nog tanken en of boodschappen doen, maar vooral ons laten verrassen. Uiteindelijk 57 dagen 7900 km met de camper en 1000 km met de motor gereden.

De landen: De Baltische landen zijn armer dan Nederland en dat merk je in alles. Maar de landen zijn wel schoner. Je ziet nergens afval op straat. De mensen houden hun eigen buurt schoon. Polen is duidelijk minder schoon. De salarissen zijn laag en de kosten voor het levensonderhoud zijn hoog. De natuur in Letland en Litouwen vonden wij het mooist, een beetje van alles wat. Estland is vlakker.

De mensen: de mensen in de Baltische landen zijn erg gesloten. Ze lopen je gewoon voorbij zonder je aan te kijken. Een erfenis uit de Sovjet tijd. In Polen leek dat iets minder. De leukste contacten hadden we echter wel in Litouwen en in Letland. De verschillen tussen rijk en arm zijn in alle landen groter dan in Nederland. Wel is goed  zichtbaar wie geld heeft, men laat dat dan ook duidelijk zien en in Estland het meest. Dit land lijkt wel een beetje op Zuid Scandinavië.

We hebben genoten van de rust en stilte.

​​​​​

1. Adri:
    23 september 2021
    Mooie afsluiting van een “verrijkende” reis.
    En heeel fijn, dat jullie weer heelhuids thuis en dichtbij zijn!
  2. Rob van den Brink:
    23 september 2021
    Mooie reis en een mooie terugblik.
    Dabk dat we digitaal mee mochten reizen!
  3. Anne-Marie:
    23 september 2021
    Zo dachten wij er ook over, maar een tijd doorbrengen in deze heerlijke rustige landen is fantastisch in coronatijd.
  4. Anja de Vries:
    23 september 2021
    Goed te horen dat jullie weer veilig thuis zijn. Reizen met de camper is relaxt. Je bepaalt zelf wanneer je wat en hoe dat. Dat gevoel van vrijheid ervaren wij als positief. Wij zijn nog niet thuis, maar het einde komt voor ons ook zicht. We zijn na een rondreis door de Balkan en Griekenland iin Italië aanbeland. Momenteel in Umbrie. Eind volgende week gaan we weer huiswaarts met heel veel ontmoetingen, indrukken en prachtig weer. Stiekem kijken we al uit naar een volgende reis, maar voorlopig een time out. Eerst maar eens opruimen, de souvenirs een plekje geven en de schade herstellen die we ook hebben opgelopen aan de camper. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje! Hoop jullie weer eens te zien en spreken in Oss. Groetjes Anja en Adri!
  5. Henk:
    24 september 2021
    Inderdaad mooi om digitaal mee te mogen reizen met jullie al zullen we nog geen fractie mee maken van de echte belevenis.
  6. Marjo Wijk:
    24 september 2021
    fijn dat jullie weer thuis zijn.
    En wat hebben jullie veel gezien ik heb jullie een beetje gevolgd leuk om te lezen allemaal
    Die 8 weken zijn snel voorbij gegaan en nu weer het gewone leven oppakken he zal even wennen zijn!
    vele groetjes van marjo