Dag 1 / Zondag 15-01-2023 / - 24°

15 januari 2023 - äkäslompolo, Finland

1.00 uur, de wekker gaat. Vandaag reizen we naar Lapland. Het blijkt dat er om deze tijd daar het Noorderlicht te zien is, helaas zijn we er nog niet. Nog een week de tijd om dit hopelijk te kunnen bewonderen. Om 1.30 uur arriveert Jill en gaan we richting Schiphol.

P1153462

Het is droog weer en rustig op zondagnacht, de rit verloopt voorspoedig. Een plekje zoeken bij lang parkeren en met de bus het laatste stukje afleggen. Inchecken! We hebben ons keurig aan de kilo's gehouden.

P1153463

Via security en dan naar de desbetreffende gate. Een gedeelte van de passagiers gaat naar Kittila en de overige naar Kuusamo. Dit vraagt de nodige tijd voor het sorteren van de koffers.

Drie kwartier later dan gepland stijgen we op. Voor sommige nog even in dromenland voor andere in Stilte mediteren. Als cadeautje nog een mooi plaatje vanuit het vliegtuig.

P1153468IMG-20230115-WA0005

We zitten in een andere tijdzone en landen om 9.18 uur. Het is - 24°, het vocht in je neus bevriest.

IMG_20230115_093512_902

Nu nog een klein uurtje met de bus. We rijden door een sprookjesachtig landschap, zoveel sneeuw hebben wij ons hele leven nog nooit gezien, de lucht is pastelkleurige en het is zeer helder. Dan komen we aan in Äkäslompolo. Wij hebben geluk, ons huisje is al schoon en kunnen er direct in. Een leuk houten blokhut, aan de rand van het bos, voor 6 personen, met sauna, houtkachel, TV, vaatwasser, oven, magnetron,een kast om kleding te drogen, zelfs een wasmachine en strijkijzer, wat een luxe. Wat ook erg leuk is, dat mensen boodschappen spulletjes achterlaten, koffie, suiker, rijst, olie etc.

P1153469

Eerst een bakkie doen, lunchen, koffers uitpakken en dan de gehuurde kleding gaan passen in het dorp en doen we direct de boodschappen. Zo hier hebben ze voortaan ook Noorse prijzen. Het sneeuwt en begint al te schemeren. Het is een pittig tochtje terug. Voor mij iets te heftig, maar mijn pakezels ontnemen mij wat gewicht en behalen we met z'n allen de finish 😅

IMG-20230115-WA0002

Om half 4 is het hier al donker en het voelt voor ons ook al avond. Jill en Cor doen nog even een schoonheidsdutje, ik sluit uiteindelijk ook nog even aan.

IMG-20230115-WA0003

De schoonheden staan weer op, we koken en genieten van het avondeten. Daarna heerlijk chillen.

P1153471P1153470

1. Pien:
    15 januari 2023
    Wat leuk!! Heel veel plezier daar en dat Noorderlicht gaan jullie zeker zien! Verplicht even naar buiten gluren als je 's nachts naar de wc gaat. Je weet nooit hoe laat de show start.
  2. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Dank je wel. Ja, dat doen we 's nachts naar buiten gluren, goede tip.
  3. Adri:
    15 januari 2023
    Het is koud van buiten, maar warm van binnen…? De Paalvastjes in Lapland ☺️. Geniet ervan!
  4. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Klopt helemaal en genieten doen we volop.
  5. José en Jac:
    15 januari 2023
    Wow.....weer een mooi avontuur tegemoet. Dat wordt genieten puur sang. Fijne vakantie
  6. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Dank jullie wel. Weer heel iets anders, zeer speciaal.
  7. Hetty:
    15 januari 2023
    heel veel plezier het ziet er al prachtig uit
  8. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Dank jullie wel. Het is ook erg prachtig. Een witte wereld.
  9. Elian Daris:
    Bijzondere reis! Veel plezier samen.Xxx
  10. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Heel bijzonder. Met dat plezier gaat het goed komen.
  11. Anne-Marie:
    15 januari 2023
    Dat is weer eens wat anders dan camperen. Enjoy!
  12. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Ja, geheel anders, maar ook erg leuk.
  13. Bertil 't Mannetje:
    Oeffff.....Lapland!!
    Wereldreizigers!
    Ik hoop dat jullie veel moois zien en vele leuke dingen meemaken. Reizen zit in jullie bloed. Die verre reizen maakt kan veel verhalen. Dat doen jullie.
    Geniet en kom veilig thuis
  14. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    We genieten zeker. Een bijzonder gebied Lapland. Aan de terugreis willen we nog even niet denken.
  15. Rob van den Brink:
    15 januari 2023
    Oh brrrrrt. Hier in Spanje vinden we het bij 16 graden (plus hè!) al een frisse dag.... Maar Ook Lapland lijkt me wel erg mooi! Fijne reis!
  16. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Prachtig hier in Lapland, maar Spanje is ook schitterend. Alleen wat temperatuur verschil. Ha, ha..
  17. Monique:
    15 januari 2023
    Oh wat heerlijk!! Geniet ervan samen.
  18. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Zalig. We genieten volop.
  19. Hielke:
    15 januari 2023
    Leuk zo met z’n drieën !
    En koud zit tussen je oren, zeggen ze 🤣
  20. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Gezellig hé met dochterlief erbij. Goed inpakken dan kunnen we wel tegen een stootje.
  21. Hermie:
    15 januari 2023
    Zo wat een mooie foto's al.
    Het klinkt nu al om er een keer naar toe te gaan.
  22. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Zeker doen. Het is een compleet andere wereld.
  23. Emmy van de Veerdonk:
    16 januari 2023
    Een mooie maar pittige start voor jou. Maar een mooie luxe blokhut Heerlijk toch .
    Ik wens jullie een mooie vakantie met veel Noorder licht.
  24. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    Dank je wel. Een schattige blokhut, erg kneuterig. We wachten geduldig af op het Noorderlicht.
  25. Henk:
    16 januari 2023
    Nu al mooie plaatjes. Veel plezier.
  26. Anja en Cor:
    Thanks
  27. Elly:
    17 januari 2023
    Tjonge. Wat vliegt de tijd. 1e dag zal veel indrukken en aclimatiseren. Heftig -24
  28. Anja en Cor:
    17 januari 2023
    -24. Een goede binnenkomer.
  29. Jan Heijnen:
    23 januari 2023