Dag 7 / Zaterdag 21-01-2023 / - 18

21 januari 2023 - äkäslompolo, Finland

Deze ochtend gaan de 50 plussers wandelen. Na het ontbijt haalt Kees ons op. Er gaat nog een gezinnetje mee vader, moeder en dochter. Later blijkt dat ze is Oss (2x bij ons in de buurt) hebben gewoond en nu in Berghem. Wat is de wereld toch klein.

We binden onze sneeuwschoenen onder en gaan op pad. Het is een super heldere dag, wel veel kouder dan de afgelopen dagen - 18°.

P1213760

P1213757 P1213722

Kees vertelt enthousiast over de bomen, de sparren en berken, deze komen het meest voor hier in de bossen. Hij stelt de vraag hoeveel kilo sneeuw kan een boom dragen? Wat is de big five van Finland? Antwoorden zijn welkom.

P1213726

We wandelen door het betoverende bos.

P1213720

Wat hellinkjes op en we zien tientallen rendieren. Deze lopen steeds in het bos en uiteindelijk gaan ze naar de slager, voor het vlees.

P1213755

P1213743

Eenmaal terug genieten we van de welverdiende warme drankjes met een monnik erbij (een soort donut).

P1213765

Ik raak met Kees in een open levensgesprek. Mooi mens.

P1213774

Hij rijdt ons weer terug naar de huisjes. De zon straalt ons tegemoet.

P1213779

Jill gaat met de andere jongelui sleeën, Vanaf 1 van de heuvels.

Het uitzicht is adembenemend.

IMG-20230121-WA0049

Ze worden begroet door een vogel.

IMG-20230121-WA0030

Dan is het tijd voor de afdaling.

IMG-20230121-WA0029

Ook hun genieten nog van een heerlijk (glutenvrij) gebakje bij Jolie.

Om 17.00 uur moeten de pakken, sneeuw laarzen en wanten worden ingeleverd. Dan nog maar de kliekjes van gisteren opmaken en wat eenvoudigs erbij koken.

Tijdens het eten krijgen we een melding dat het Noorderlicht zichtbaar is. Sommige zijn uit eten in het dorp, daar negatief. Wij lopen naar een wat onverlicht stukje. Negatief. Stefanie en Robert lopen zelfs helemaal naar het moeras, een stuk hogerop en vrij uitzicht, ook daar geen activiteit van het licht. Vanavond bewolkt, dus duimen maar.

Na het eten pakken we de koffers, helaas alweer de laatste avond. We besluiten met z'n allen de vakantie af te sluiten in het huisje. Het is erg koud en dan is het moeras als open plek niet aangenaam. We stoken het weer lekker warm.

P1213796

We rouleren elke 10 min om het Noorderlicht in de gaten te houden. Rond de klok van half 11 gaan Cor en ik terug naar ons huisje. Telefoon. Er is Noorderlicht, wij de jas aan en er heen. Zie het resultaat.

IMG-20230121-WA0047IMG-20230121-WA0048

De jongelui blijven daar nog even, maar wij zoeken de warmte weer op.

Wel een zeer mooie afsluiting.

1. Tom:
    21 januari 2023
    Het noorderlicht! Prachtig! En er zitten weer mooie foto's bij, geniet van het samenzijn en het bijzondere landschap.
  2. Anja en Cor:
    22 januari 2023
    Dat hebben we volop gedaan. Zeer bijzonder.
  3. Pien:
    21 januari 2023
    Jawel, jullie geduld werd beloond met het noorderlicht!
    Als je ooit weer eens op sneeuwschoenen gaat wandelen, doe dat dan met skistokken. Helpt heel veel voor het evenwicht en je klimt en daalt er makkelijker mee. Begrijp niet waarom ze jullie zonder stokken lieten lopen.
    Prachtige reis hoor!
  4. Anja en Cor:
    Zeker, toch gezien.
    Met de jongelui heeft hij een hike gedaan met de sneeuwschoenen en dan is de uitdaging met de schoenen de heuvel op, door een berg losse sneeuw te lopen. Met de 50 plussers wilde de gids ook dit gevoel laten ervaren. Door de lossen sneeuw zak je wel 50 cm tot je knieën in de sneeuw, zo creëer je ook andere wandelpaden voor wandelaars met alleen snowboots aan.
  5. Hielke:
    21 januari 2023
    Top, op de laatste avond toch nog het Noorderlicht!
  6. Anja en Cor:
    Yes!
  7. Adri:
    22 januari 2023
    Weer mooie belevenissen met als hoogtepunt het Noorderlicht!!!!
  8. Anja en Cor:
    22 januari 2023
    Kortom, een fantastische week.
  9. Jan Heijnen:
    23 januari 2023
    Mooi dat noorderlicht.
    Ik weet van mijn reis naar Lapland dat sommige bomen wel 80 tot 100 kg kunnen dragen.
    De big 5 zijn waarschijnlijk Elanden, Beren, Wolven, rendieren, en een soort moeflons of buffelachtige.
  10. Anja en Cor:
    26 januari 2023
    Volgens onze gids kan een boom 2000 kg sneeuw dragen en volgens hem is de big 5, de beer, de eland, de wolf, de veelvraat en lynx.