Dag 02 / Maandag 18-09-2023 / Haute-le-Wastia

18 september 2023 - Anhée, België

Het was een hele stille nacht. Vanochtend werden we gewekt door de ganzen, er is hier een heel weiland vol van. We verlaten de gemeente Kinrooi in België. We rijden over een zijtak van de Maas, verder België in.

P9180031

We komen aan in Annevoie, waar we de tuin willen bezoeken. Op de parkeerplaats treffen we een Belgisch gepensioneerd echtpaar uit Kortrijk. Of wij ook op pensioen zijn. Er wordt direct wat afgekletst. Eerst maar even lunchen. Hij komt na een tijdje toch nog even wat tips geven, waar we al veel van hebben gezien. Cor attendeert hem ook op een bezienswaardigheid in België die hun nog niet kennen. Het pensioenstelsel in België vindt hij niet eerlijk, de ambtenaren krijgen te veel is zijn mening. Hoe het in Nederland is gesteld? Hij is inderdaad op pensioen, alle tijd, ha, ha.. 😄.

Dan toch een bezoek aan de tuin. Volgens bovengenoemde man, de mooiste van Europa.

_P9180063

Het is een zeer goed onderhouden tuin uit 1758. Al 250 lang brengt de natuur hier in Annevoie, zonder machines, de unieke waterpartijen in de tuin tot leven.

_P9180043

_P9180032

Met een moestuin.

_P9180037

Uit respect voor de fauna en flora, werken ze sinds 2015 op natuurlijke en biologische wijze zonder fytosanitaire producten (pesticiden en onkruidverdelgers) en maaien ze laat.

_P9180060

Na ons bezoek rijden we een berg op, waar we mooie uitzichten hebben over het dal en op een groot grasveld met picknicktafels staan. Met inmiddels 5 campers.

_P9180065

Onze Franstalige buurvrouw heeft haar huis verkocht, een 4x4 buscamper gekocht en heeft nu de rest van haar leven vakantie vertelt ze. Graag wil ze nog een tiny house of een yurt, maar dat is in België niet zo eenvoudig. Een verhuizing naar Frankrijk behoort ook tot de mogelijkheden. Wat je allemaal te horen krijgt tijdens zo'n eerste gesprek. De 1 vertelt hoeveel pensioen dat ze beiden hebben en de andere praat over emigreren met het hebben van kleinkinderen.

Tijd om heerlijk van het zonnetje te genieten en onze boeken.

Een verfrissende onweersbui zorgt voor een prachtige dubbele regenboog.

_P9180071

1. Jan Heijnen:
    18 september 2023
    'een 4x4 buscamper verkocht' ik denk gekocht? Toch?
    Wel mooi zo langs de Maas.
  2. Anja en Cor:
    18 september 2023
    Zeer oplettend Jan. Is inmiddels gewijzigd.
  3. Heddy Saris:
    18 september 2023
    Ja, soms krijg je zulke verhalen te horen, wat je niet verwacht had🙄😂
    Toch beter dan de "negatieve" gezeurverhalen😉
    Mooie 🌈 🌈
    Tot de volgende keer 🖐️
  4. Anja en Cor:
    18 september 2023
    De ontmoetingen zijn altijd bijzonder en mooi om mee te maken.
  5. De Paus:
    18 september 2023
    Heeeel veeeel plezier weer samen !! Ik lees graag jullie verhalen weer!
  6. Anja en Cor:
    19 september 2023
    Thanks. Veul leesplezier war.
  7. Richard:
    19 september 2023
    Heel veel plezier we hopen dat we na 5 oktober de Camper kunnen halen dan kunnen wij ook nog even weg.
  8. Anja en Cor:
    19 september 2023
    Dat zou zeker fijn zijn. Fingers crossed 🤞Komt allemaal goed.
  9. Hetty:
    19 september 2023
    Prachtige tuin . Geniet van jullie reis. Dikke knuffel van ons.
  10. Anja en Cor:
    20 september 2023
    Bijzondere tuin, ook het feit dat er geen machines aan te pas komen om alle waterfonteinen te laten werken. Heel geniaal aangelegd, zeker voor die tijd. We genieten al volop. Thanks.