Dag 10 van Zwiefalten naar Bregenz in Oostenrijk

1 juni 2022 - Bregenz, Oostenrijk

Daar we geen digitale kaartjes konden bestellen gisteren, rijden we naar Wimsener Hohle. Eerst tanken m.i.v. vandaag is de benzineprijs gedaald in Duitsland, de prijs voor diesel is 15 cent per liter gezakt.

IMG_20220601_101512_754

We zijn voor de openingstijd bij de grot, we hebben geluk, gids Martin zegt dat we om 10 uur nog met een bootje mee kunnen en de rest van de dag is volgeboekt. Met nog een Duits echtpaar varen we de grot in.

IMG_20220601_100723_398IMG_20220601_100803_141

Martin is geoloog maar werkt nu een half jaar als gids. Hij vertelt over de geschiedenis van de grot. Het is de enige bevaarbare watergrot in Duitsland, gevonden in 1447. Je kunt 10% van de grot bezichtigingen de rest is onder water. De temperatuur is constant 8 graden. Zo nu en dan overnacht er een bever. Net voor de wintersluiting legt een bakker zijn vruchten broden op de boten, dit komt de smaak ten goede. In de winter is het gesloten daar er dan vleermuizen in kunnen overwinteren.

IMG_20220601_102320_204IMG_20220601_102738_101

Na de toer maken we een schitterende wandeling door de prachtige natuur met een beekje vol forellen dat uitmond in de Donau.

IMG_20220601_112716_107

We passeren diverse watervalletjes.

IMG_20220601_114530_253

De energie moet weer worden aangevuld dus we laten het ons smaken op het terras en we hebben natuurlijk brandstof kosten uitgespaard 😜

We rijden door richting Oostenrijk, maar eerst nog even water tanken. De zuil gaf geen water maar ook het geld niet terug. Wel konden we vuilwater en het toilet lozen. Op naar het volgende dorp. Nu wel water en deze keer gratis. Na de lunch dan echt verder.

Het mooie weer blijft helaas in Duitsland en we worden begroet met regen.

IMG_20220601_153712_381

Bij de grens kopen we een vignet. We rijden door de Pfändertunnel en nemen direct de eerste afslag Bregenz, hier gaan we overnachten.

Na het eten maken we nog een ommetje. Een prachtig uitzicht over Bregenz, je kijkt naar de bergen en de Bodensee. Er staan nog resten van een ruïne en er is een restaurant.

1. Adri:
    1 juni 2022
    Natuurschoon in overvloed!! In die grotten moest ik aan "wie is de mol" denken.
  2. Anja en Cor:
    2 juni 2022
    Deze grot was wat klein. Je moet hiervoor niet claustrofobisch zijn.
  3. Elly:
    1 juni 2022
    Wat is het prachtig in de grotten. Gelukkig dat je nog mee kon met de boot. Gelukkig kregen jullie toch nog waar voor je geld (water). Hahaha
  4. Anja en Cor:
    2 juni 2022
    Ja, vaak hebben we bij deze dingen geluk. Altijd mooi het ontstaan en geschiedenis van zo iets. En dan het water, we kunnen ons geluk niet op 😍
  5. Rob van den Brink:
    Ik lees elke dag mee, super mooi. Geniet ervan 👍
  6. Anja en Cor:
    2 juni 2022
    Een van de volgers, kijkt als hij op zijn werk komt eerst in zijn mail of er weer iets geschreven hebben 😃
  7. Rob van den Brink:
    👍👍👍👍
  8. Emmy van de Veerdonk:
    3 juni 2022
    Dank voor de mooie kiekjes en verhalen .Zo ben ik toch een beetje op vakantie.
  9. Anja en Cor:
    4 juni 2022
    Geniet maar heerlijk mee.