Dag 28 Reipoltskirchen naar Birresborn

20 juni 2022 - Kopp, Duitsland

IMG_20220620_103306_718

We passeren vandaag Ida Oberstein. Hier hebben we nog warme vakantieherinneringen aan met onze kinderen. Jill gaat nog steeds om met jongelui uit die tijd.

P6205403

We gaan de ijsgrotten in Birresborn bezoeken. Het dorp Birresborn is een van de oudste nederzettingen in de wilde Eifel. Ten westen van Birresborn ligt de 600.000 jaar oude en grootste vulkaan Kalem. Deze vulkaan is de oudste vulkaan van de vulkaaneifel. Een krachtige en hete stroom kwam uit de lavakuil en stroomde naar beneden in de vallei van de Kyll.

P6205413IMG_20220620_134932_356IMG_20220620_135718_697

Ook ten westen van het plaatsje Birresborn liggen de ijsgrotten. Deze grotten zijn niet op natuurlijke wijze ontstaan maar zijn gevormd door de winning van molenstenen. Tot ver in de 19e eeuw gebeurde dat in het gebied. De grotten worden daarom ook wel aangeduid als “molensteengrotten”. Sinds 1938 vallen de grotten onder monumentenzorg. Voor vleermuizen is het de perfecte plek en ter bescherming van hen worden de grotten gedurende de wintermaanden afgesloten. Onder de ideale omstandigheden kan het voorkomen dat zelfs in de zomermaanden er ijsvorming in de grotten aanwezig is.

P6205382

We parkeren de camper en wandelen door het gebied erheen. Het eerste gedeelte hebben ze leuk aangelegd voor kinderen met een bomenpad en allemaal vragen over bomen, hout, insecten etc.

Het is prachtig dit vulkaangebied, schitterende natuur. De grotten zijn niet groot en we hebben zaklampen nodig om iets te kunnen zien, het is er aards donker. Een leuke belevenis. P6205384

Onderweg genieten we van de bloemetjes, slakken, vogels ed.

De zon komt weer tevoorschijn en de temperatuur loopt lekker op.

P6205467

We overnachten boven het gebied en hebben mooie vergezichten.

P6205476

1. Tom:
    20 juni 2022
    Dat is een mooi gebied, een paar jaar terug hebben we daar een deel van onze vakantie doorgebracht. Birresborn hebben we toen niet bezocht. Wel het prachtige edelsteenmuseum, Lizette heeft toen nog een paar mooie oorbellen van me gekregen (tip voor Cor 😉).
  2. Anja en Cor:
    23 juni 2022
    Gelukkig draagt Anja geen oorbellen 🤣
  3. Emmy van de Veerdonk:
    21 juni 2022
    In Ida Oberstein heb ik laaaaang geleden met leden van G.E.O. de geologen club in een steen groeve naar stenen zitten kappen.Hebben jullie daar nog steengroeve aan getroffen.Voor alle duidelijkheid ik praat van 42 jaar geleden.Oei dan word ik toch oud.
    Luitjes nog even genieten.
  4. Anja en Cor:
    23 juni 2022
    Nee, we hebben toen (22 jaar geleden), edelstenen gevonden in een beekje. Uitleg volgt z.s.m.