Dag 20 / Vrijdag 06-10-2023 / La Isla / 29° - 22°

6 oktober 2023 - La Isla, Spanje

Vannacht een paar keer wakker geweest, eenmaal van uilen en de tweede keer van andere dierengeluiden, helaas niet te plaatsen wat het was.

Vanochtend kwam het boertje weer langs gewandeld met z'n border collie, een lief beestje en zijn baasje is ook super vriendelijk.

Na het ontbijt rijden we de vallei in van Cangas de Onis.

_PA060966

We koppelen de motor van de camper af, daar we naar de Basiliek Santa Maria la Real van de Covadonga willen rijden met de heilige grot. Het ligt in een plaatsje met 70 inwoners, het krioelt van de toeristen.

Er zijn ook bergmeren, maar daar blijkt een ongeluk te zijn gebeurd in het verleden en daar mag je niet meer heen, het laatste gedeelte van de weg naar de basiliek is ook afgesloten voor campers. Gelukkig kunnen we het met de motor bereiken.

PA060944

De bouw ervan begon in 1877 en werd gezegend en ingewijd op 7 september 1901. Het is neoromaans van stijl en is gemaakt van roze marmersteen gewonnen uit de bergen van Covadonga. Het moderne orgel gemaakt in 2001, valt op door de horizontale orgelbuizen, ter gelegenheid van de viering van het eerste eeuwfeest van de basiliek.

_PA060960

Daar bevindt zich ook de Heilige Grot. Daarin staat de Maagd van Covadonga of de ‘Santina’, de bijnaam waarmee Asturiërs haar in de volksmond en liefkozend kennen. De naam Covadonga komt van de Latijnse uitdrukking Cova Dominica (wat Grot van de Vrouwe betekent), die is getransformeerd totdat het het huidige woord bereikt: Covadonga.

_PA060958

Na de bezichtiging rijden we via Riera terug naar Canga de Onis.

_PA060964

We lunchen, daar het momenteel erg warm is 30°, wandelen we niet naar het dorpje.

We rijden door naar het uitzichtpunt Mirador del Fitu. De vergezichten die je daar kunt waarnemen liggen nu bedekt met wolken.

_PA060968

_PA060974

We trekken verder en komen richting de kust, het weer is hier stukken aangenamer 22°.

_PA060975

Lastres wordt ons nieuw thuis voor deze nacht.

Later in de middag wandelen we nog even richting het dorpje, naar beneden, maar ook weer terug naar boven 🥵

_PA060987

1. Rob van den Brink:
    Mooie plekjes!
  2. Anja en Cor:
    6 oktober 2023
    Spanje, heeft zeer verrassende natuurgebieden.
  3. Anja de Vries:
    6 oktober 2023
    Wat is het mooi in Noord Spanje. Wederom geen geblazen van jullie verhalen en foto's. Hopelijk kunnen wij volgend jaar in de herfst ook die kant op. Zou fijn zijn! Veel plezier samen!
  4. Anja en Cor:
    6 oktober 2023
    Wij waren vorig jaar al verrast door de schoonheid van Spanje, maar dit is misschien nog wel verrassender.
  5. Adri:
    6 oktober 2023
    Mooie foto’s -gehuld in nevels-!
  6. Anja en Cor:
    Prachtig gezicht hé.
  7. Jan Heijnen:
    7 oktober 2023
    Prachtig gebied daar. Genieten.
  8. Anja en Cor:
    7 oktober 2023
    Zo mooi, dat genieten zit wel goed.
  9. Hielke:
    7 oktober 2023
    Fijn dat ook dit stuk Spanje weer zo mooi is. En lekker weer! Wij zitten buiten in de tuin in ons t-shirt dus ik zal niet klagen hoor ☀️
  10. Anja en Cor:
    8 oktober 2023
    Prachtige natuur en vandaag 33°. Gelukkig is het in Nederland ook zeer aangenaam.