Dag 10 / Dinsdag 26-09-2023 / Sol del Rey Catolico / 27°

26 september 2023 - Sos del Rey Católico, Spanje

We laten Mike meegenieten van dit mooie plekje. De paarden komen nog gedag zeggen. Cor wordt nog verrast door een bromfietsrijder met een Honda MT 50.

P9260300

_P9260306

We passeren Fort du Portalet. Gebouwd in 1842 in opdracht van Louis Philippe om de grens met de Pyreneeën te bewaken. Het werd in 2005 geclassificeerd als historisch monument.

_P9260319

We rijden verder door het National Parc des Pyrenees.

We gaan door een 8.6 km tunnel en aan de andere zijde zijn we in Spanje.

_P9260323

Daar stoppen we in Canfranc om het station/Estacion te gaan bekijken. Station Canfranc Internationaal (Spaans: Estación Internacional de Canfranc) is een treinstation in het Spaanse dorp Canfranc. In het verleden heeft het gediend als internationaal overstapstation, maar sinds 1970 is al het internationale treinverkeer er opgeschort. Wel vertrekken er twee treinen per dag naar Zaragoza. Momenteel is het een hotel.

_P9260328

We vervolgen onze reis en rijden door de vallei van Aragon. We waren vorig jaar al verrast door de afwisselende natuur van Spanje en ook nu genieten we weer volop.

We komen in de omgeving van Bailo (wat al bekend in de oren klonk) en draaien een toeristisch weggetje in. Hier hebben wij afgelopen jaar overnacht bij de boer en zijn schapen, we herkende het direct. Nu genieten we daar van onze lunch.

_P9260339

De weg is zeer binnendoor, smal slecht wegdek en max 40 km per uur, dus we zijn wel even onderweg. Maar de omgeving is fenomenaal.

Later in de middag komen we aan bij het historisch stadje Sol del Rey Catolico. Eerst tijd voor een drankje en dan wandelen we het plaatsje in, wat is omgeven door de prachtige vallei, waar wij vanmiddag doorheen zijn gereden.

dji_fly_20230926_150734_408_1695733939903_photo_optimized

De ligging van deze stad, op een rotsachtige heuvel, maakte het lange tijd tot een bolwerk en sinds de herovering in de 10e eeuw  was het van groot belang als grensstad.

Het gehele historische centrum is zeer goed bewaard gebleven en de stad werd in 1968 uitgeroepen tot historisch-artistieke plek en bezit van cultureel belang . Het uitzonderlijke behoud van het stadscentrum zorgt ervoor dat een wandeling door deze stad een reis naar het verleden wordt.

In januari 2016 werd het onderdeel van de vereniging van de mooiste steden van Spanje.

_P9260363

_P9260362

Een overvolle dag, dus tijd voor een siësta.

De zon houdt de temperatuur hoog vandaag 27°

1. Monique:
    Heerlijk!!
  2. Anja en Cor:
    Zalig!
  3. Tini Seijts:
    26 september 2023
    Mooie vergezichten en foto's jullie genieten wel en mooi weer.
  4. Anja en Cor:
    We genieten volop.
  5. Adri:
    Mooie verhalen!
  6. Anja en Cor:
    26 september 2023
    Het is weer een bijzondere reis.
  7. Heddy Saris:
    Zou jullie willen nareizen... 🙄😉
    Lekker weertje, mooie omgeving...

Zaragoza: daar ben ik vroeger geweest met mijn ouders! Dan spreek ik wel over 55-60 jaar geleden maar ik heb nog steeds van die herinneringen! 😊
  8. Anja en Cor:
    26 september 2023
    Het is hier prachtig. Zaragoza zien we al wel op verkeersborden staan, nog niet inhoudelijk gekeken wat daar allemaal te bezichtigen is.
  9. Jan Heijnen:
    27 september 2023
    Stiekum genieten we hier mee. :-)
  10. Anja en Cor:
    Groot gelijk.
  11. Hielke:
    27 september 2023
    Mooie plekjes weer zeg! En wat leuk, die Honda MT, dat was vroeger de brommer die je wilde hebben (net na het Zündapp tijdperk)
  12. Anja en Cor:
    28 september 2023
    Jaren 80 top brommer. Zag er nog netjes uit en was nog helemaal origineel. Ook niet opgevoerd. Er zat geen gang in.
    Daarom misschien nog heel.
  13. Hielke:
    28 september 2023
    even op Marktplaats gekeken; zo'n MT5 in topstaat kost je nu 5500 euro...
  14. Anja en Cor:
    28 september 2023
    Dat kosten ze toen niet.