Dag 13 / Vrijdag 29-09-2023 / Espinosa de los Montero / 30°

29 september 2023 - Espinosa de los Monteros, Spanje

Gisteravond nog genoten van een mooie volle maan.

_P9280465_1

Deze ochtend was her weer genieten nu van de zonsopkomst.

_P9290474

dji_fly_20230929_083034_417_1695969532374_photo_optimized

We verlaten het dorpje Unza. Je ziet overal dubbele namen voor plaatsen en verkeersborden. Bijv. Kontuz en Atencion, Baskisch en Spaans. Zoals wij het kennen van Friesland.

We rijden langs een klein huisje met een piepklein balkon waar Marlin Monroe ons toe zwaait.

Het is een schitterend bergachtig gebied, gevolgd door een mooi dal.

_P9290480

We komen aan bij het Monumento Natural de Ojo Guareña, waar we de grotten willen gaan bekijken. De eerste ruimte werd gebruikt door burgemeesters uit de omgeving, daarvoor bij een heilige eik op de berg. Pas in 1924 gingen ze naar een gebouw in het dorp.

_P9290498

Ojo Guareña is een karstcomplex gelegen in het Cantabrische gebergte, uitgeroepen tot natuurmonument door de regering van Castilië en León in 1996. Het bestaat uit meer dan 110 kilometer aan galerijen en doorgangen op een oppervlakte van ongeveer 13.850 hectare .

Ze gaan starten met een groep Duitse toeristen, waar we helaas niet meer bij kunnen aansluiten. Een half uurtje later is onze rondleiding in het Spaans, dus niets van te volgen.

IMG_20230929_115536_599

De grot op zich is niet zo spectaculair.

_P9290504

_P9290507

Er een kapel in gebouwd, met schitterende muurtekening uit 1750. Dit is zeer indrukwekkend.

_P9290516

_P9290509

Van 11° in de grot lopen we zo de 27° graden in. Zo'n mooi gebied.

_P9290518

We wandelen terug naar de camper. In eerste instantie loop ik Anja, op het rolstoel pad maar wissel naar de trap. Ik kijk naar boven waar Cor zich bevindt en flats daar lig ik plat op mijn gezicht. Ik voel direct dat er tanden of gedeeltes uitliggen. Direct bieden mensen zakdoekjes aan om het bloedde te stelpen. Dag 13, op vrijdag om 13.00 uur. Bijgeloof?

_P9290523

Eenmaal terug bij de camper, bellen we onze Nederlandse tandarts, die adviseert naar een tandarts te gaan in de omgeving, als een tand niet goed staat en dat voel ik aan mijn snijtand dan moet die worden behandeld anders groeit de tand op deze manier aan. Daarna contact met de zorgverzekeraar en onze verzekering. Als alles duidelijk is gaan we op zoek naar een tandarts.

20 min rijden geopend tot 20.00 uur staat op Google, maar bij aankomst is de praktijk vrijdagmiddag gesloten. 2 opties in dit plaatsje, geen resultaat.

Dan maar 10 min verder rijden. Praktijk 1 gesloten, de ortho proberen, dicht. Poging 5 gaat om 16.00 uur open, nog een 1/2 uurtje wachten.

_P9290520

De assistente spreekt geen Engels en de tandarts nauwelijks. Hij geeft aan dat ze vol zitten en dinsdag weer zijn geopend. Ik probeer nogmaals duidelijk te maken dat hij alleen naar die ene tand hoeft te kijken. Oké, even wachten.

_P9290521

Volgens de tandarts zit de snijtand goed en moeten de overige tanden in Hollanda worden behandeld. Het voelt niet goed, maar hij is de deskundige, dus vertrouw dat het goed gaat.

Terug naar ons huisje, toch nog een paar boodschapjes inslaan en op zoek naar een overnachtingsplek, hier komen we na 18.00 uur aan.

De nodige paracetamol om de gebitspijn, open lippen en zeer pijnlijke neus even te verzachten.

Het fototoestel (wat om mijn nek hing) heeft ook een smak gemaakt, maar dat is materieele schade.

Vanavond rustig aan en dan kijken we morgen weer verder.

1. Heddy Saris:
    29 september 2023
    Och arme meissie! Wat een smak! Gelukkig toch wel goed afgelopen!
    Veel beterschap! 🍀
  2. Anja en Cor:
    29 september 2023
    Dank je wel. Een ongeluk zit in een klein treedje.
  3. Tini Seijts:
    29 september 2023
    Jeetje dat was niet zo leuk nu maar hopen dat die tand goed blijft staan.Een rot einde van een mooie dag. Veel sterkte en een paracetamol voor de pijn.
  4. Anja en Cor:
    29 september 2023
    Nee, niet leuk, maar het is helaas nu niet anders. Nu fingers crossed 🤞 dat het herstel voorspoedig verloopt. Dank voor je belangstelling.
  5. Richard:
    29 september 2023
    Dat is heftig hopelijk komt het goed
  6. Anja en Cor:
    29 september 2023
    Laten we positief blijven en er het beste van hopen.
  7. Rob van den Brink:
    29 september 2023
    Och nee, heel veel sterkte. Hopelijk geneest het goed.
  8. Anja en Cor:
    29 september 2023
    Dank je Rob. Positieve energie werkt heelzaam.
  9. Marjo van wijk:
    29 september 2023
    ojee anja dat is niet zo mooi.
    Hopelijk gaat het nu wat beter met je en is de pijn een beetje onder controle
    beterschap en hoop dat het allemaal goed komt.
  10. Anja en Cor:
    29 september 2023
    Nee, helaas niet mooi. Hopelijk gaat de nacht goed en kijken we morgen maar weer verder.
  11. Anja de Vries:
    29 september 2023
    Beterschap Anja. Dat is behoorlijk pech hebben daar in Spanje! Spoedig herstel!
  12. Anja en Cor:
    Dank je wel, Anja
  13. Tom:
    29 september 2023
    Wat een pech Anja. Hoop dat het toch nog goed komt en dat je vannacht goed af slaapt.
  14. Anja en Cor:
    30 september 2023
    Gelukkig redelijk geslapen, nu de tijd zijn werk laten doen.
  15. Monique:
    30 september 2023
    Jemig da's toch effe schrikken!
    Hoop dat de pijn snel wegtrekt Anja.
  16. Anja en Cor:
    30 september 2023
    De pijn is wel te hanteren. Nu babyhapjes eten, bijten ed lukt absoluut niet. Tijd is een schone zaak.
  17. Jan:
    30 september 2023
    Godsamme Anja , dat is schrikken en pijnlijk. Hoop dat alles snel beter wordt. 😘
  18. Anja en Cor:
    30 september 2023
    Dat hoop ik ook Jan. Dank je wel.
  19. Hielke:
    30 september 2023
    Hè bah, dat is balen! Hopelijk wordt de pijn snel minder zodat je weer echt van jullie vakantie kunnen genieten 🕯️
  20. Anja en Cor:
    30 september 2023
    Nu heeft mijn hele lichaam medische herinneringen, zo zal ik er maar naar kijken. Straks weer mooie vakantie herinneringen, dat is wel beter.
  21. Elian Daris:
    30 september 2023
    Oei Anja toch. Dat is een vervelende smak die je gemaakt hebt. Hoop dat je er niet teveel last van hebt. Beterschap! Xxx
  22. Anja en Cor:
    30 september 2023
    Het lijkt vandaag wel of mijn hele lijf een opdonder heeft gehad. Geduld is een schone zaak. Tijd heelt alle wonden zullen we maar zeggen. Dank je wel.
  23. Hermie:
    1 oktober 2023
    oooh shit dat is balen. dat wil je eigenlijk niet meemaken waar je de taal niet zo goed onder de knie hebt. hopen op een snel herstel. Cor een extra kusje erop.
  24. Elly:
    1 oktober 2023
    Shi...ps wat erg dat je gevallen bent. En dan nog op.je gebit. Pijnlijk. De 13e ook nog. Balen
  25. Anja en Cor:
    1 oktober 2023
    Ja, dat zal nog wel een poos duren voordat alles is hersteld.
  26. Anne-Marie:
    1 oktober 2023
    Wat een pech Anja. Hoop dat het goed komt.
    Sterkte,
  27. Anja en Cor:
    1 oktober 2023
    Dank je wel. Ze kunnen veel, dus gaan uit van het goede.
  28. Emmy van de Veerdonk:
    3 oktober 2023
    zoals ik al zei ik liep nog heel wat achter met lezen maar lees nu pas hoe je aan die lip en tanden bent gekomen. PECHVOGEL en dat is dan nog zacht uit gedrukt . morgen je verjaardag PROFICIAT Hopelijk kun je er weer wat van genieten, Een lip geneest normaal nog al snel. IK ga voor je duimen dat het een mooie dag gaat worden. veel liefs Emmy
  29. Anja en Cor:
    4 oktober 2023
    Dank je wel, we gaan er wat moois van maken vandaag. Jij ook een fijne dag.
  30. Marian:
    6 oktober 2023
    Oh nee, ik hoop dat het goed komt met je gebit. Ik gmaiana snel verder lezen...
  31. Anja en Cor:
    6 oktober 2023
    Ik vertrouw erop dat het weer goed komt.