Dag 29 / Zondag 15-10-2023 / Riano / 21°

15 oktober 2023 - Riaño, Spanje

We staan op tijd op om naar het paleis van Gaudi te gaan in Astorga. De camperplaats daar staat helemaal vol. We vinden een grote parkeerplaats bij het paleis en daar is nog ruimte genoeg. Tijd voor een bakkie en dan wandelen we er heen. Gisteren al digitaal kaartjes gekocht dus we kunnen doorlopen.

Helaas een grijze dag vandaag maar gelukkig geen regen. Het paleis doet een beetje LEGO-achtig aan van buiten. Van binnen overtreft het onze verwachtingen.

_PA151499

Bij het 1e huis dat hij ontworpen heeft, werden we al verrast door de elementen en het licht waar hij mee speelt, dat overtreft hier alles.

_PA151493

Zo speciaal om het in je op te nemen, het getuigd van inspiratie, vakmanschap, inzicht, lastig onder woorden te brengen.

_PA151488

Gebouwd voor het bisdom, er heeft echter nooit een bisschop ingewoond.

PA151477

Reden lees hieronder:

Tegenover de kathedraal staat het bisschoppelijk paleis dat door Gaudí werd ontworpen voor de toenmalige bisschop, die ook Catalaans was. De kerk was echter geschokt door het ongewone uiterlijk en de enorme kosten van het paleis en de volgende bisschoppen zijn er daarom nooit ingetrokken. Nu is het de thuisbasis van het Museo de los Caminos, een uitstekend museum over de bedevaart naar Santiago.

_PA151478

Tijdens een bezoek aan het museum, let dan ook op Gaudí's gebrandschilderde glas en keramische tegels in het paleis.

_PA151480

We hebben er onze ogen uitgekeken. Terug naar de camper komen we langs een bakker en nemen iets mee voor bij de koffie en thee.

We gaan weer op pad. Tussen Astorga en León komen we veel wandelaars tegen. Verder via de N625 naar Riaño, waar we al eerder zijn geweest.

_PA151506

We lunchen op een mooie picknickplek aan het water. We worden steeds handiger met Park4night en pikken de krenten uit de pap, om het zomaar te zeggen.

_PA151508

Het begint te miezeren en de grijsheid houdt aan. Ja, en dan zijn de foto's helaas niet zo helder blauw.

_PA151532

We zien dat hier in een kleine 2 weken tijd de bomen aardig herfstachtige gekleurd zijn nu.

_PA151541

4. Anja en Cor:
    Zeker weten.
  5. Jan Heijnen:
    16 oktober 2023
    Jullie hebben echt de camino route genomen. In Astorga was ik doodziek op mijn camino. Iets verkeerd gegeten.
  6. Adri:
    Prachtige foto’s!
  7. Anja en Cor:
    👌👌
  8. Heddy Saris:
    16 oktober 2023
    Gaudi, zo creatief! Eerlijk gezegd moet ik grinniken dat de bisschoppen niet daar willen wonen! Het is maar goed 👍anders zouden de mensen niet naar binnen kunnen komen om te bewonderen 😉😊
  9. Anja en Cor:
    Zeker, veel creativiteit.

Net als de begrotingen in Nederland, gingen ze toen ook al over het budget heen.
  10. Elly:
    16 oktober 2023
    Paleis van gaudi lijkt me erg mooi. Die licht schakeringen. Zal vast mooi zijn
  11. Anja en Cor:
    Het is erg prachtig.
  12. Aine:
    18 oktober 2023
    Prachtig hoe het licht door het glas komt . Mooie foto’s
  13. Anja en Cor:
    18 oktober 2023