Dag 28 / Zaterdag 14-10-2023 / Folgoso de la Ribera / 25°

14 oktober 2023 - Folgoso de la Ribera, Spanje

Vanochtend is het nog schemerig en mistig. We kunnen dat niet meer herinneren van het afgelopen jaar. Toen zaten we meer Oostelijk waarschijnlijk was het 's ochtends lichter.

We willen naar het uitkijkpunt / Mirador de Orellan, hopelijk kunnen we iets zien met deze mist. Het is een behoorlijk stuk klimmen met de camper en de weg wordt steeds smaller. Er steekt een balkon uit, we kunnen uitwijken en rijden er onderdoor. Een stukje verderop wordt het erg smal het lukt net om tussen twee huisjes er doorheen te rijden. Op een gegeven moment staat er een bord verboden voor vrachtwagens langer dan 6 meter, maar wij zijn ook langer. Ik stap uit en de hond van het huis blaft fel, de mevrouw kijkt uit het raam zwaait en zegt si, si. We kunnen verder. We halen heelhuids de parkeerplaats. Nu nog 600 mtr te voet klimmen, een paar rust momenten en dan staan we op het plateau in de mist.

PA141421

Het zonnetje laat zich al zien en steeds meer rotsen tonen trots hun rode kleur aan ons. Wat een adembenemend uitzicht. Geniet maar mee. Wat is de natuur overweldigend en wij zijn een speldeprik in het geheel.

_PA141432

We krijgen er geen genoeg van, wat een schoonheid.

_PA141438

Dan moeten we toch weer naar beneden, eenmaal een tegenligger maar die kan net de kant in en laat ons passeren.

We rijden naar Ponferrada, we willen het kasteel van de Tempeliers gaan bezichten.

Het Tempelierskasteel van Ponferrada wordt beschouwd als het meest opvallende in het noordwesten van Spanje.

De prehistorische oorsprong relateert het aan een nederzetting tijdens de eerste ijzertijd. De bevoorrechte locatie veranderde het in een ommuurde ruimte met verschillende kamers erin. In totaal 8.000 vierkante meter vormen de historische overblijfselen van dit indrukwekkende kasteel.

_PA141447

De camperplaats staat helemaal vol maar hebben toch een goede parkeerplaats.

We wandelen rond het kasteel, maar nu ivm siësta gesloten. We wandelen door de historische stad, de herfst is weer ver weg. Het is 25° en het zonnetje brandt op onze huid.

_PA141454

We besluiten om een stukje verder te rijden en nog heerlijk buiten te kunnen zitten ipv met dit mooie weer voor het kasteel te dolen.

Het is een prachtig plekje, met een speeltuin, picknicktafels - banken en een stuwdammetje.

dji_fly_20231014_164744_517_1697295104510_photo_optimized

dji_fly_20231014_163448_507_1697294303160_photo_optimized

_PA141464

Heerlijk half in de schaduw relaxen.

_PA141469

1. Hans en marjo:
    14 oktober 2023
    Ziet er prachtig uit hoor blijf maar lekker daar hier is het nat en koud brrrr
  2. Anja en Cor:
    14 oktober 2023
    Eens moeten we terug, maar voor nu blijven we nog een poosje. Hopelijk zonder jassen en plu's.
  3. Jan Heijnen:
    15 oktober 2023
    Spannend zo'n klim met lage balkonnetjes en smalle straatjes.
  4. Anja en Cor:
    15 oktober 2023
    Maar heelhuids heen en terug gereden en het was een fantastisch uitzicht.
  5. Adri:
    Prachtige foto’s zeg.
    Zoals die van bovenaf genomen zijn
    En, jullie samen er op is ook erg leuk.
  6. Anja en Cor:
    15 oktober 2023
    Een uniek plekje. Je ziet ook nog de schaduw van de fotograaf.
  7. Adri:
    15 oktober 2023
    Leuk, dat je op die hoogte ook nog iemand tegenkomt!
    Maken jullie ook foto’s met de drone?
  8. Anja en Cor:
    15 oktober 2023
    Het was een zeer geliefd punt. We maken ook foto's met de drone, maar deze niet.
  9. Heddy Saris:
    16 oktober 2023
    Toen ik las over de smalle straatjes, deed me meteen denken aan vorig jaar, wij hadden ook zoiets meegemaakt. Gelukkig bij ons ook goed afgelopen. Er waren maar enkele centimeters over aan de beiden zijkanten. Er kan zelfs geen persoon langs lopen. Er is zelfs geen trottoir maar een flinke soort stoeprand en dan meteen de huizen met de voordeuren. Er stonden wel een paar oudere mensen bij de voordeur staan.
    Het was wel ff kicken, maar ook zo'n opluchting dat het goed afliep😤

Prachtig foto van jullie samen met de magnifieke achtergrond!

Stuwdammen blijven interessant om te zien, hé, de kastelen of forten ook!

Anja, hoe is het met je tandje?
  10. Anja en Cor:
    16 oktober 2023
    Ja, gelukkig wel dat het allemaal goed gaat.

Schitterend hé, die rode rotsen.

Lip gaat goed, gebit nog steeds gevoelig, heeft heeft blijkbaar tijd nodig.
  11. Heddy Saris:
    16 oktober 2023
    Bij mij duurt het altijd lang als er iets gebeurt in mijn mond. Het is daar allemaal zo gevoelig,hé!
    Hopelijk gaat het elke dag steeds beter 😉
  12. Anja en Cor:
    16 oktober 2023
    Zeker, uiteindelijk komt alles goed.
  13. Elly:
    16 oktober 2023
    Wat een prachtige fotos op Mirador de .orellan. die kleuren!!! Dat is echt genieten.
  14. Anja en Cor:
    16 oktober 2023
    Dat is een heel speciaal plekje. Toppertje!
  15. Aine:
    18 oktober 2023
    Heerlijk om jullie zo te zien genieten , hier is het ook genieten van het zonnige maar wel herfstige weer
  16. Anja en Cor:
    18 oktober 2023