Dag 27 / Vrijdag 13-10-2023 / Las Medulas / 22°

13 oktober 2023 - Toques, Spanje

Een serieuze aangelegenheid die reisverslagen iedere dag maken, dat vraagt de nodige concentratie 🤔. Foto is nog van gisteravond.

IMG_20231012_182241_285

Vanochtend wakker geworden van het kabbelende beekje en de kastanjes die op de camper p(l)offen.

Na het ontbijt begint het te regenen. We rijden richting Lugo, waar we ondermeer de Romeinse muur willen gaan bekijken. Het weer is omgeslagen naar het jaargetijde herfst, met behoorlijk veel rukwinden, 14°.

PA131354

We hebben gekozen voor een parkeerplaats dicht bij de muur. Het is een oud en smal plaatsje, dus veel kruip door en sluipdoor. Alles vol. Dan slaan we het voor nu over. Dit hebben wij en jullie gemist.

Screenshot_20231013_194958~2

We gaan verder naar Ponferrada, doen daar boodschappen en er blijkt een goedkoop tankstation te zijn. Pasje 1, 2 en 3 werken niet, uiteindelijk lukt het met de Visa kaart.

Het weer klaart heerlijk op en we besluiten de rode rotsen van Las Medulas te gaan bekijken.

Las Médulas ligt tussen de steden Lugo en León in het noorden van Spanje. Las Médulas is een fascinerend en grillig landschap van rode zandstenen bergen en rotsen. Het lijkt een door de natuur gevormd landschap, het is echter door de exploitatie van een goudmijn gevormd. In de eerste en tweede eeuw AD was Las Médulas de belangrijkste goudmijn van de Romeinen, die dit gebied bezet hadden. Ruina Montium, de methode van ontginning, heeft het spectaculaire landschap van Las Médulas gevormd. Door tunnels in de bergen te boren en er water doorheen te laten lopen, werden ze poreus, daardoor stortten sommige bergen in, andere bleven staan en hebben grillig gevormde gangen en grotten. De modder uit de tunnels werd uitgespoeld om het goud te bergen. Het water voor Ruina Montium voerden de Romeinen aan vanuit de Sierra de la Cabrera door aangelegde kanalen. Las Médulas is nu een gebied met zandstenen rotsen, doorweven met grotten en tunnels. De belangrijkste grotten, ontstaan door Ruina Montium zijn La Cuevona en La Cueva Encantada. Het unieke landschap van Las Médulas is begroeid met een tapijt van wilde bloemen, eiken en tamme kastanjebomen. Las Médulas ligt aan de historische Ruta de la Plata, een Romeinse weg, die vanaf Mérida in het zuiden naar Astorga in het noorden loopt. Las Médulas ligt bij het dorp Las Médulas, dichtbij Ponferrada, een stad aan de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Las Médulas werd in 1997 uitgeroepen tot een Werelderfgoed van UNESCO en staat ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Las Médulas.v

_PA131357

Wat een gekke huis. De parkeerterreinen staan vol. Iedereen is aan de wandel en wij doen lekker mee. Bij het informatiepunt krijgen we een plattegrond en uitleg welke wandeling het meest geschikt is.

De temperatuur loopt toch nog op naar 22°.

dji_fly_20231013_153612_494_1697218429241_photo_optimized

Wij wandelen de Senda de las Valinas route.

_PA131362

_PA131364

_PA131368

Bekijken de grot La Cuevona. Cor zie je op het hekje zitten.

_PA131386

Wat een schitterende oude kastanjebomen hier.

_PA131363

Later lopen we nog naar het meer, Lago Somide en begint het licht te regenen.

_PA131406_PA131399

We verplaatsen de camper en staan nu onder de rotsen.

PA131415

Morgen willen we nog even het uitzichtpunt gaan bezoeken.

1. Heddy Saris:
    13 oktober 2023
    Prachtig omgeving!
    Zulke bomen vind ik gewoon super geweldig, kun je heel lang ernaar kijken.

Bij ons ook veel windkracht 😁
    wat je zegt: een herfstweer 🥴
  2. Anja en Cor:
    Prachtig die rotsen.

Ja en die bomen, het zijn gewoon plaatjes.

Het was maar een 1/2 dag herfst, vandaag zaterdag de 14e, is het weer stralend en warm.
  3. Jan Heijnen:
    14 oktober 2023
    Ponferada ken ik nog van de camino. Mooi gebied daar.
  4. Anja en Cor:
    14 oktober 2023
    Ja en ze hebben een mooi kasteel. Gaan we zo dadelijk heen, zaterdagmiddag 14 okt.