Dag 31 / Dinsdag 17-10-2023 / Gernika-Lumo / 28°

17 oktober 2023 - Gernika-Lumo, Spanje

Gisteren nog een verrassend bezoekje gehad, een mooie vlinder vloog de camper binnen, een liefdevolle begroeting

Vannacht was het 20°. We hadden wel buiten kunnen slapen.

Vandaag gaan we de historische van grot van El Castillo bezoeken. We rijden op tijd weg en worden meteen verrast door de opkomende zon.

_PA171608

Eenmaal op de plaats van bestemming, is er een interieurwerkster die ons duidelijk maakt dat we in het dorp bij het bezoekerscentrum kaartjes moeten kopen. Terug naar de beneden. Als we aangeven dat het digitaal niet lukte en dat ook andere mensen dat kan overkomen, lijkt er weinig interesse te zijn voor onze feedback. We hebben ons best gedaan.

Eenmaal terug op de parkeerplaats staan er twee stellen, 1 met 2 pubers die uit California komen en elkaar hier op de parking ontmoeten. Het stel met de kids reist al vanaf 2020 en verblijven in R B&B, die ze zelf ook bezitten. Ze doen hier geen boodschappen want de parkeerplaatsen zijn zo klein. Ook zijn ze verbaasd dat elk Europees land hetzelfde STOP bord heeft.

We hebben dus geluk, 2 Engels sprekende stellen en Aziatische mensen, dus is de rondleiding in het Engels. Het blijkt dat deze grot de oudste is en nog de originele tekeningen heeft. Met name de handen, die met de bolle kant tegen de muur zijn geplaatst en vervolgens poeder overheen is geblazen zijn 37.000 jaar oud. Overige tekeningen wel 25.000 jaar.

_PA171614

_PA171610

PA171612

De stalagmieten zijn overweldigend, de rondleiding is veel tekort, had best nog wel een uur langer gemogen.

Screenshot_20231017_202031_com.google.android.googlequicksearchbox~2

Screenshot_20231017_202318_com.google.android.googlequicksearchbox~3

Terug bij de camper, eerst een bakkie en wie komen daar aangereden de Deense buurtjes. Als wij nu wegrijden kunnen ze onze plek innemen, de meeste plekken zijn alleen geschikt voor personenauto's. Zij blijken ook geen kaartjes te hebben. Gaan dus terug het dorp in en wij wachten zodat zij op ons plekje kunnen parkeren.

We rijden verder naar het eilandje Gatztelugatxe. Zeer toeristisch en niet geschikt om daar te overnachten.

_PA171632

We rijden een 1/2 uurtje door en staan nu op een plekje met een vogelreservaat.

Het beloofde herfstweer is uitgebleven, hier is alles nog groen en de temperatuur vandaag 28°

Ook hier gaat de zon 's avonds onder.

_PA171646

In zo'n camper steek je elkaar snel aan, nu zijn we beiden griepig 🤒