Dag 31 / Dinsdag 17-10-2023 / Gernika-Lumo / 28°

17 oktober 2023 - Gernika-Lumo, Spanje

Gisteren nog een verrassend bezoekje gehad, een mooie vlinder vloog de camper binnen, een liefdevolle begroeting

Vannacht was het 20°. We hadden wel buiten kunnen slapen.

Vandaag gaan we de historische van grot van El Castillo bezoeken. We rijden op tijd weg en worden meteen verrast door de opkomende zon.

_PA171608

Eenmaal op de plaats van bestemming, is er een interieurwerkster die ons duidelijk maakt dat we in het dorp bij het bezoekerscentrum kaartjes moeten kopen. Terug naar de beneden. Als we aangeven dat het digitaal niet lukte en dat ook andere mensen dat kan overkomen, lijkt er weinig interesse te zijn voor onze feedback. We hebben ons best gedaan.

Eenmaal terug op de parkeerplaats staan er twee stellen, 1 met 2 pubers die uit California komen en elkaar hier op de parking ontmoeten. Het stel met de kids reist al vanaf 2020 en verblijven in R B&B, die ze zelf ook bezitten. Ze doen hier geen boodschappen want de parkeerplaatsen zijn zo klein. Ook zijn ze verbaasd dat elk Europees land hetzelfde STOP bord heeft.

We hebben dus geluk, 2 Engels sprekende stellen en Aziatische mensen, dus is de rondleiding in het Engels. Het blijkt dat deze grot de oudste is en nog de originele tekeningen heeft. Met name de handen, die met de bolle kant tegen de muur zijn geplaatst en vervolgens poeder overheen is geblazen zijn 37.000 jaar oud. Overige tekeningen wel 25.000 jaar.

_PA171614

_PA171610

PA171612

_PA171610

De stalagmieten zijn overweldigend, de rondleiding is veel tekort, had best nog wel een uur langer gemogen.

Screenshot_20231017_202031_com.google.android.googlequicksearchbox~2

Screenshot_20231017_202318_com.google.android.googlequicksearchbox~3

Terug bij de camper, eerst een bakkie en wie komen daar aangereden de Deense buurtjes. Als wij nu wegrijden kunnen ze onze plek innemen, de meeste plekken zijn alleen geschikt voor personenauto's. Zij blijken ook geen kaartjes te hebben. Gaan dus terug het dorp in en wij wachten zodat zij op ons plekje kunnen parkeren.

We rijden verder naar het eilandje Gatztelugatxe. Zeer toeristisch en niet geschikt om daar te overnachten.

_PA171632

We rijden een 1/2 uurtje door en staan nu op een plekje met een vogelreservaat.

Het beloofde herfstweer is uitgebleven, hier is alles nog groen en de temperatuur vandaag 28°

Ook hier gaat de zon 's avonds onder.

_PA171646

In zo'n camper steek je elkaar snel aan, nu zijn we beiden griepig 🤒

1. Monique:
    Beterschap allebei!
  2. Anja en Cor:
    Dank je wel
  3. Hielke:
    17 oktober 2023
    En; nog sterke drank gevonden?
  4. Anja en Cor:
    17 oktober 2023
    Nee, niet langs een winkel gekomen 😜
  5. Tom:
    17 oktober 2023
    Wat een prachtige foto's weer!
  6. Anja en Cor:
    Het blijft prachtig.
  7. Heddy Saris:
    17 oktober 2023
    Lijkt me echt mooi in de grot. Jij krijgt een soort oergevoel als je daarbinnen bent.

Ja, dat is eenmaal zo... Zo dicht op elkaar dan word je snel aangestoken. Hopelijk worden jullie weer snel de oude.
    Veel beterschap dan.
  8. Anja en Cor:
    18 oktober 2023
    Zoveel jaar terug, nauwelijks voor te stellen.

Dank je wel, hopelijk zijn we snel weer wat fitter.
  9. Adri:
    17 oktober 2023
    Indrukwekkende foto’s in de grot.
  10. Anja en Cor:
    Dat was het ook.
  11. Aine:
    18 oktober 2023
    Die bezoekjes van een vlinder zijn altijd zo bijzonder ; 🙏
    Extra vitamientjes opdoen jullie , beterschap
  12. Anja en Cor:
    Een mooi cadeau.

Dank je wel.
  13. Marjo van wijk:
    mooie foto's weer👌👌
    Hopelijk voelen jullue je snel weer wat beter😘
  14. Anja en Cor:
    Thanks.

Dat hopen wij ook.
  15. Elly:
    22 oktober 2023
    Ik loop een beetje achter. Prachtige die grot
  16. Anja en Cor:
    Ja, was indrukwekkend.
  17. Riny en Emelie:
    22 oktober 2023
    Ik zit dit weekend jullie reisverhalen pas te lezen. Maar wat een mooi avonturen maken jullie weer mee. En wat een mooie ontmoetingen. Hopelijk voelen jullie je weer wat beter. Hier was het ook de afgelopen 2 weken raak en hebben we het virus weer doorstaan. Groetjes van ons.
  18. Anja en Cor:
    24 oktober 2023
    Dank jullie wel. Jullie ook weer een mooie ervaring rijker. Het virus is al aan het afzwakken. Straks eerst in Nederland een gebit check laten doen, bijten blijft lastig. Groetjes van ons.