Dag 06 / Donderdag 23 mei 2024 / 18° Svenstorp - Gyllebo
23 mei 2024 - Simrishamn V, Zweden
Dag 06 / Donderdag 23 mei 2024 / 18° Svenstorp - Gyllebo
Wat is het hier prachtig. Genietend aan het ontbijt.
De Duitse buurtjes komen afscheid nemen, ze gaan met de boot terug naar hun eigen land.
Gisteren hebben we het over Nils Holgersson gehad. De verhalen van deze ondeugd worden op de Zweedse scholen als geschiedenis lessen gegeven. Tijdens deze reis zullen we er diverse gaan bezoeken en jullie er uiteraard verslag van doen.
Vandaag gaan we het kasteel van Glimmingehus bekijken. Het verhaal van Nils, niemand wilde meer in een kasteel wonen. Behalve zwarte ratten die het kasteel overnemen en door de omwonende grijze ratten werden belaagd. Hij nam het op voor de zwarte ratten.
Het Glimmingehus is een burcht in de Zweedse gemeente Simrishamn in Skåne län. Het kasteel is gebouwd door de Deense admiraal Jens Holgerson Ulfstand. In 1499 werd begonnen met bouwen en in 1506 was het klaar. Sinds 1924 is het gebouw als museum ingericht.
Zie ook: https://glimmingehus.se/
Nu is er een groep kinderen te gast, ze worden rondgeleid door een gids en krijgen de geschiedenis / historie te horen over het kasteel. Ze zijn in volledige aandacht bij de rondleiding. STIL = STIL.
Een zeer bijzonder kasteel met prachtige ruimtes.
Na ons bezoek rijden we door naar een appelboomgaard (Tjornedala Garden) deze tip hebben we uit een Zweeds reisboek.
Onderweg is een Husqvarna druk in de weer om het gazon te maaien. Cor met zijn droge humor. Nou, voor dat veldje ernaast moet hij vaak naar zijn oplaadpunt. Ha,ha… Een zeer groot weiland.
Aangekomen bij de boomgaard, een mooie plek om te overnachten en waar je diverse wandelroutes kunt lopen. Na de lunch gaan we inderdaad aan de wandel, maar slapen is inmiddels verboden. De kustplaatsen worden goed beschermd voor de inwoners door campers te weren.
We maken een schitterende wandeling door het bos.
De duinen bestaan hier uit koeien en kalfjes aan zee.
De zon laat zich vandaag maar sporadisch zien, maar de temperatuur is heerlijk.
We rijden verder naar een nieuwe overnachtingsplek. Waar je Portugal kurkbomen tegenkomt en in Spanje olijfbomen, zijn het hier appelbomen.
Vannacht slapen we in het bos een natuurreservaat.










Inderdaad een uniek kasteel . Prachtige foto’s.
We genieten er van