Dag 38 / Maandag 24 juni 2024 / 23° / Ebberup - Skærbæk

24 juni 2024 - Skærbæk, Denemarken

Dag 38 / Maandag 24 juni 2024 / 23°.          Ebberup - Skærbæk

Heerlijk wakker worden met de zeilbootje varend in zee.

We nemen een kijkje in Esbjerg bij de mannen aan de Zee (Deens : Mennesket ved Havet) is een 9 meter hoge sculpturen groep. Het werd ontworpen door beeldhouwer, schilder en graficus Svend Wiig Hansen. Ze staan bij de Waddenzee.

De sculpturen zijn gemaakt van wit beton en portretteert vier zittende mannen die uitkijken over het water van de Waddenzee. De beelden zijn onder andere geïnspireerd op de moai van Paaseiland en beeldt de pure en onbedorven man uit in ontmoeting met de natuur. In de volksmond wordt het kunstwerk ook wel De 4 hvide mænd genoemd, oftewel de vier witte mannen. Jammer voor de vrouwen die ook wel in ontmoeting met de natuur willen zijn.

Cor en Mike hebben in 2013 in Esbjerg in een hostel overnacht (wat voorheen een oud klooster is geweest). Mooie herinneringen, maar ook pijnlijk gemis komt boven.

Vervolgens rijden we naar Ribe. Ribe is de oudste stad van Denemarken. Ribe werd gesticht in de 8e eeuw als handelsplaats van de Vikingen, er was een haven en een marktplaats. Later werden er huizen gebouwd rond deze marktplaats. Ribe was een belangrijke plaats tot in de 16e eeuw, toen de verzanding van de rivier ervoor zorgde dat de handel wegviel. Ribe heeft een mooie, oude stadskern en een kathedraal.

P6242030P6242023P6242033P6242035

We rijden naar een plekje voor de nacht. Het is een mooi plekje met picknicktafels, een huisje om te overnachten mocht je met de fiets zijn, een toilet en een waterpunt.

Screenshot_20240624-170526~2P6242037

We besluiten toch verder te gaan. We worden gewaarschuwd dat de navigatie het niet goed aangeeft en dat klopt. Cor zegt: ’hier tijd ik niet verder’, via een ander smal grindpad komen we er wel. Er staat een Duitse truck. Dus gezelschap vanavond.

Op dit plekje ligt een stuk geschiedenis.

Het keizerlijke Duitse leger begon in 1916 met de werkzaamheden aan veiligheids positie Noord. Het doel van de linie die zich van oost naar west over Jutland uitstrekte, was het beschermen van de kwetsbare Duitse noordflank tegen aanvallen. De gehele stelling bestond uit 900 installaties, 33 artillerie posities, loopgraven, prikkeldraadversperringen, enz. Medio 1917 was de linie een van de sterkste verdedigingslinies ter wereld.

Deze bunker bood plaats aan een Duits machinegeweer en zijn zeven koppige bemanning. De schiet positie van het kanon bevond zich in de 1e linie loopgraaf die in verbinding stond met de bunker.

Er liggen ook 3 heuvels, restanten van bunkers? We lezen niets over grafheuvels. Op 1 staat een betonnen paal.