Dag 41 / Donderdag 27 juni 2024 / 31° / Wischhafen - Hopsten

27 juni 2024 - Hopsten, Duitsland

Dag 41 / Donderdag 27 juni 2024 / 31° Wischhafen - Hopsten

Vandaag wordt het een warme dag. We willen gaan wandelen in natuurreservaat de Wildeshauser Geest.

We parkeren de camper bij een restaurant waar de wandelingen beginnen, het is echter privé bezit. We gaan op zoek naar de eigenaar. Het blijkt tot 5 juli gesloten te zijn. We leggen een briefje voor het raam, dat we een wandeling gaan maken en daarna weer gaan vertrekken en danken hen voor begrip.

Als we vertrekken begint het te rommelen, het is erg warm en dan is een onweersbui voor de hand liggend. De lucht kleurt mooi.

P6272148P6272151

Echter blijft het bij dreiging er valt geen druppel regen.

De wandeling is zeer afwisselend. Bossen, landbouwgrond.

P6272154P6272152

De Endel Marienkapelle uit 1694

De Endelerkapel is de oudste biechtkapel in het Oldenburgse Münsterland. Het gebouw werd tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) verwoest en er bleven alleen "rudera" (vernietigde delen) over. De gebroeders Niemöller (Neumühle) lieten in 1694 op dezelfde locatie een iets grotere kapel bouwen.

P6272160P6272159

De watermolen (Kokenmühle)

De molen, samen met de palingvisserij- en opslagrechten, werd voor het eerst vermeld in documenten in 1540 en is sindsdien in het bezit van de familie onder de huidige eigenaar Maria Koke. In 1590 werd een nieuwe watermolen gebouwd. In 1735 werd de watermolen gerenoveerd. De houtzagerij, die vandaag de dag nog steeds volledig functioneert, werd in 1845 aan de water aangedreven graanmolen toegevoegd. In 1945 werd het molengebouw door bombardementen verwoest en volledig herbouwd. Het waterrad met een diameter van 9 meter wordt sindsdien gebruikt om elektriciteit op te wekken.

P6272162

Zijn we nu ineens in Drenthe? Nee hoor.

Het Heldens altaar. De naam van dit, tot de meest bekende neolithische graven van Noordwest-Duitsland behorende, bouwwerk stamt uit de 19de eeuw.

P6272169

Een van de bekendste grote stenen graven in Noordwest-Duitsland zijn de graven bij de “Visbeker Bruidegom”, gelegen ten noorden van het Engelmannsbäke-vlot, een groep van vijf graf complexen uit de neolithische “Trechterbekercultuur” die verschillen in grootte, constructie.

De graven en hun omgeving zijn beschermde monumenten.

P6272181

Groot stenen graf. Ca. 3400-2800 v.Chr BC

P6272179

Deze avond staan we in een dorpje, waar ze camperplaatsen hebben gemaakt met heggetjes er tussen, sfeervol alsof we op een camping staan. Met alle voorzieningen aanwezig.

P6272184

1. Tom:
    27 juni 2024
    Laatste avond in Duitsland, morgen in jullie huisje slapen? Goede thuisreis!
  2. Anja en Cor:
    28 juni 2024
    Op naar onze eigen stekkie. Dank je wel.
  3. Heddy Saris:
    27 juni 2024
    Nou, dat jullie durven, gewoon te gaan wandelen terwijl het gesloten is!
    Gelukkig zijn jullie heelhuids terug gekomen.

Alvast goede thuiskomst! 😊
  4. Anja en Cor:
    28 juni 2024
    Het wandelgebied was open, maar we parkeerden op een stuk privé grond en daar wilden we graag toestemming voor vragen, echter was niemand aanwezig.
  5. Anne-Marie en Ad:
    Goeie reis naar huis!
  6. Anja en Cor:
    Dank jullie wel.
  7. Adri:
    28 juni 2024
    Weer mooie herinneringen gemaakt. Daar kunnen jullie fijn van thuis komen! Nog veilige kilometers gewenst 🤗🍀🌼👋🏻
  8. Anja en Cor:
    28 juni 2024
    Zeker mooie herinneringen. Dank jullie wel.
  9. Tom:
    28 juni 2024
    Welkom thuis! En tot morgen Cor!
  10. Anja en Cor:
    28 juni 2024
    Dank je. Je ziet Cor morgen verschijnen.
  11. Elly E.Smit-Paalvast:
    30 juni 2024
    Fijn dat jullie weer gezond zijn thuisgekomen.
    Zoals we gelezen hebben , hebben jullie een prachtige reis gehad.
    Lieve groetjes,
    Wolter en Elly