Dag 41 / Donderdag 27 juni 2024 / 31° / Wischhafen - Hopsten

27 juni 2024 - Hopsten, Duitsland

Dag 41 / Donderdag 27 juni 2024 / 31° Wischhafen - Hopsten

Vandaag wordt het een warme dag. We willen gaan wandelen in natuurreservaat de Wildeshauser Geest.

We parkeren de camper bij een restaurant waar de wandelingen beginnen, het is echter privé bezit. We gaan op zoek naar de eigenaar. Het blijkt tot 5 juli gesloten te zijn. We leggen een briefje voor het raam, dat we een wandeling gaan maken en daarna weer gaan vertrekken en danken hen voor begrip.

Als we vertrekken begint het te rommelen, het is erg warm en dan is een onweersbui voor de hand liggend. De lucht kleurt mooi.

Echter blijft het bij dreiging er valt geen druppel regen.

De wandeling is zeer afwisselend. Bossen, landbouwgrond.

De Endel Marienkapelle uit 1694

De Endelerkapel is de oudste biechtkapel in het Oldenburgse Münsterland. Het gebouw werd tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) verwoest en er bleven alleen "rudera" (vernietigde delen) over. De gebroeders Niemöller (Neumühle) lieten in 1694 op dezelfde locatie een iets grotere kapel bouwen.

De watermolen (Kokenmühle)

De molen, samen met de palingvisserij- en opslagrechten, werd voor het eerst vermeld in documenten in 1540 en is sindsdien in het bezit van de familie onder de huidige eigenaar Maria Koke. In 1590 werd een nieuwe watermolen gebouwd. In 1735 werd de watermolen gerenoveerd. De houtzagerij, die vandaag de dag nog steeds volledig functioneert, werd in 1845 aan de water aangedreven graanmolen toegevoegd. In 1945 werd het molengebouw door bombardementen verwoest en volledig herbouwd. Het waterrad met een diameter van 9 meter wordt sindsdien gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Zijn we nu ineens in Drenthe? Nee hoor.

Het Heldens altaar. De naam van dit, tot de meest bekende neolithische graven van Noordwest-Duitsland behorende, bouwwerk stamt uit de 19de eeuw.

Een van de bekendste grote stenen graven in Noordwest-Duitsland zijn de graven bij de “Visbeker Bruidegom”, gelegen ten noorden van het Engelmannsbäke-vlot, een groep van vijf graf complexen uit de neolithische “Trechterbekercultuur” die verschillen in grootte, constructie.

De graven en hun omgeving zijn beschermde monumenten.

Groot stenen graf. Ca. 3400-2800 v.Chr BC

Deze avond staan we in een dorpje, waar ze camperplaatsen hebben gemaakt met heggetjes er tussen, sfeervol alsof we op een camping staan. Met alle voorzieningen aanwezig.