Dag 25 / Woensdag 07 juni 2023 / Varatec 23°

7 juni 2023 - Valea Seacă, Roemenië

Na een koude douche 🤫 rijden we vandaag naar Petru Voda.

IMG_20230606_190102_351

IMG_20230606_190138_385

Om een van de vele kloosters in Roemenië te gaan bekijken. Een mooie route en volgen een poosje de rivier Izvorul Muntelui.

P6075462

P6075465

Als we bij het klooster aankomen, zien we dat ze het druk aan het renoveren zijn. Jammer, denken we in eerste instantie.

P6075480

We lopen toch het terrein op en ontmoeten daar zuster/non Stefania. Een jonge enthousiaste vrouw. Zij vertelt haar bewogen levensverhaal. Erg herkenbaar en knap dat ze haar hart heeft gevolgd.

P6075467

Ze vertelt ook over de geschiedenis van het Orthodox klooster en pater Iustin. Pater Iustin Parvu was een van de grootste geestelijken van Roemenie. Vader Iustin werd geboren op 10 februari 1919 in het dorp Poiana Largului, gemeente Calugareni, provincie Neamt, bekend als een groot priester en abt van het Petru Voda-klooster.

99152_parintele_justin_parvu_de_cristina_nichitus_roncea

We mogen een kijkje nemen in het klooster.

P6075469

In het museum.

P6075470

Later vraagt ze ons niet vergeten aan te schuiven tijdens de maaltijd. Ze duldt geen tegenspraak. Pater Iustin wilde graag dat zijn gasten, voorzien van een goede maaltijd, weer vertrokken. Oké, voel je je wat opgelaten dan eten jullie buiten.

De kok en een andere non komen uitleg geven bij de gerechten, alles Bio en zoveel mogelijk uit eigen tuin. Soep, brood, pasta met kaas, pasta met walnoten en kaneel, gemalen bonen, salade, olijven, walnoten, warme melk, water en nog de vraag of we koffie wensen. Wat een verwennerij, al die typische Roemeense gerechten. Heerlijk, de buikjes zijn goed rond.

P6075476

Na nog wat te hebben gepraat, diverse malen bedankt gaan we kan toch weer verder.

P6075482

In Targu Neamt, willen we een klein openlucht museumpje bezoeken. Klein is het inderdaad, een combinatie van sprookjes en het verleden. Erg grappig en schrik niet, entree voor 0,80 cent per persoon.

P6075484

P6075486

P6075491

P6075490

Na de feestdagen weer boodschappen inslaan. Dat blijft lastig, de kinderen vragen om geld en de moeders kijken op afstand toe. Een moeder wordt door paters aangesproken in de winkel en op het parkeerterrein loopt een non ook voorbij aan de bedelende jongen. Lastig, maar wij geven op aanraden van Roemeense mensen ook geen financiële middelen. Bij het wegrijden komt er nog een boze/teleurgestelde moeder naar de camper gelopen. Het is een kleine groep mensen die dit gedrag vertoont, de overige zijn zeer aardig en behulpzaam.

Daarna nog even puzzelen, de overnachtingen zijn steeds een uitdaging. Wederom een camping. Nee, blijkt niet meer te bestaan. Nu staan we voor de nacht bij klooster Varatec.

P6075508

Hier is een klein bakkertje, waar we wat lekkers nemen voor bij de koffie en thee.

P6075496

We wandelen door de kloostertuin en bekijken de binnenkant.

P6075499

P6075500

Een zeer enerverende dag met mooie inspirerende mensen.

1. Tom:
    7 juni 2023
    Wat een prachtige dag!
  2. Anja en Cor:
    8 juni 2023
    1 met een gouden randje
  3. Anne-Marie en Ad:
    7 juni 2023
    Fantastisch om uitgenodigd te worden voor de maaltijd. Wat een gastvrijheid!
    Groet uit de Boliviaanse jungle.
  4. Anja en Cor:
    8 juni 2023
    Was een bijzondere dag. Geniet van de jungle.