Dag 44 / Maandag 26 juni 2023 / Sanspareil 28°

26 juni 2023 - Wonsees, Duitsland

Deze ochtend ontbijten we in Pleystein, heerlijk vers brood.

P6266722

Daarna wandelen we het plaatsje in. Pleystein, ook wel de "Parel van het Oberpfälzer Wald" genoemd, ligt aan het einde van het prachtige Zottbachtal en is een paradijs voor wandelaars, fietsers en skiërs.

P6266729

De rozenkwarts stad Pleystein met zijn Kreuzberg is een van de mooiste geotopen van Beieren. In het hart van de stad troont de neo barokke bedevaartskerk op de 38 meter hoge rozenkwarts rots, ook wel de "Glanzberg" genoemd. De Kreuzberg is jaarlijks de bestemming van duizenden pelgrims en toeristen.

_P6266723

Zeer bijzonder om te zien. We klimmen nog de trappen op en bekijken de lijdensweg en de kerk van binnen. We branden ook nog kaarsjes.

_P6266727

Daarna gaan we op pad.

P6266730

Onderweg tijd voor een bakkie en in de middag komen we aan bij de Felsen Garten in Sanspareil. Na de lunch gaan we hier wandelen.

_P6266732

De rotstuin in Sanspareil is een unieke tuin uit de tijd van het markgraven echtpaar Friedrich. Te midden van bizarre rotsformaties legden ze een lusthof aan naar aanleiding van een boek. In die tijd was de rotstuin zijn tijd ver vooruit en vestigde hij in de moderne tijd een onafhankelijk tuin genre. De naam van de rotstuin zou teruggaan op de uitroep van een gast "C'est sans pareil!" ("Dit is zonder gelijke!").

Met een Natuurtheater.

_P6266761

P6266763

_P6266758Een liefdes rots, hoe toepasselijk op deze dag.

_P6266752

_P6266753

IMG_20230626_155944_606

Het Oosterse gebouw

Het Oriental Building werd gebouwd tussen 1744 en 1748. Ten tijde van het markgraven echtpaar deed het gebouw dienst als zomerpaleis, waarin ook zomerfeesten plaatsvonden.

_P6266731

Met een boom in het pand.

_P6266770

Kasteel Zwernitz

In de directe omgeving van de rotstuin in Sanspareil troont het middeleeuwse kasteel Zwernitz als een charmante toevoeging, van waaruit je kunt genieten van een prachtig panoramisch uitzicht op Frankisch Zwitserland. In 1300 werd het kasteel de ambtswoning van verschillende graven. Onder meer de burggraven van Neurenberg, maar ook de markgraven van Kulmbach en Bayreuth regelden er hun zaken. Doordat het kasteel op een dolomiet rots is gebouwd, konden de bewoners zelfs via rooksignalen communiceren met de Plassenburg in Kulmbach. Hiervoor werden de signalen via verschillende uitkijktorens doorgegeven.

_P6266778

_P6266777

Wat een indrukwekkende middag. Dit was perfect ook voldoende energie om het te kunnen volbrengen.

Paraplu rots.

_P6266739

Vulkaan grot.

_P6266769

Mijn rots ❤️

_P6266754

We ontmoeten nog een Duits echtpaar. Het blijkt dat ze steeds hier zijn op een maandag en dan is de horeca gesloten. Ja, dat hadden wij ook al opgemerkt en er zit zo'n uitnodigend tentje. Jammer.

Moe maar voldaan terug naar de camper. Als we zijn uitgerust toch maar zelf achter de pannen.

1. Jan Heijnen:
    26 juni 2023
    Jullie lijken wel een wandelende wikipedia. Alle kennis paraat.😄
  2. Anja en Cor:
    26 juni 2023
    Een beetje inlezen kan geen kwaad. De geschiedenis van iets kan reuze interessant zijn.
  3. Tom:
    26 juni 2023
    En je opende het spel zo goed Cor!
  4. Anja en Cor:
    26 juni 2023
    Ja, hij ging fantastisch. Het lukte helaas niet omdat vast te houden.
  5. Hetty:
    26 juni 2023
    Wat een mooie dag weer op jullie 42e trouwdag gefeliciteerd en nog vele gelukkige en gezonde jaren samen groetjes de buurtjes
  6. Anja en Cor:
    27 juni 2023
    Dank jullie wel. Knap dat je het aantal jaren zelfs weet. Tot snel.
  7. Monique:
    Ach wat mooi.....de liefde
  8. Anja en Cor:
    💕💕
  9. Rob van den Brink:
    26 juni 2023
    Gefeliciteerd vandaag! Mooie bezienswaardigheden wederom.
  10. Anja en Cor:
    27 juni 2023
    Dank jullie wel. Erg mooi om te zien.
  11. Jan:
    27 juni 2023
    Van harte gefeliciteerd tortelduifjes❤️. Ook ik herinner mij deze dag nog als gisteren….. daar komt munne witpen aan😃👍🏼
  12. Anja en Cor:
    27 juni 2023
    Dank je wel. Jazeker Jo Hoogendoorn. Wat een tijd hé.
  13. Heddy Saris:
    Ten eerste: van harte gefeliciteerd ! 💝
    Ik zie dat deze dag zeer geslaagd is.

Ook een goede campertip voor de volgende keer om naar toe te gaan!
  14. Anja en Cor:
    Dank jullie wel.

Een zeer mooie dag.

Deze rotstuin bewonderen lukt jou ook, wel wat trappen, maar er is zelfs een rolstoelpad.
  15. Heddy Saris:
    27 juni 2023
    Bedankt voor het laten weten! Zal toevoegen bij de lijst voor de volgende vakanties.
  16. Anja en Cor:
    Goed plan.
  17. Adri:
    28 juni 2023
    Belevenissen met jullie ❤️!!!!
  18. Anja en Cor:
    Lekker meegenieten.