Dag 47 / Donderdag 29 juni 2023 / Dortmund 23°

29 juni 2023 - Dortmund, Duitsland

We nemen afscheid van onze Duitse buren en verlaten het leuke plekje aan de Fulda.

P6286901

_P6286902

We rijden naar Soest, grappig dat er ook een Soest in Duitsland ligt.

We gaan wandelen door het Weidelandschap Kleiberg, opvang voor wilde dieren in Noordrijn-Westfalen. Het voormalige oefenterrein Bücke, tegenwoordig het weidelandschap van de Kleiberg, is een 230 hectare groot Natura 2000-gebied dat sinds 2004 onder natuurbescherming staat. Het ligt als een groen eiland midden in de vruchtbare velden van de Haarstrang. Soorten die het waard zijn om beschermd te worden zijn de geelbuikpad, de rode wouw en de grauwe klauwier.

Twee bedreigde soorten, de duizendguldenkruid en de doornige restharrow, komen voor in het schrale open land.

_P6296911

_P6296907

_P6296913

Er lopen hier runderen en wilde paarden, vandaag helaas niet, maar er grazen wel schapen.

_P6296924_P6296905

Uiteindelijk zien we toch nog twee paarden. De dames lachen, zij hadden vandaag ook nog geen wilde paarden gezien, maar het gebied is ook erg groot.

_P6296926

Onderweg is er nog een stenen graf. De foto's spreken voor zich. Sorry, maar dat lijkt ons een beetje vergane glorie.

_P6296918

_P6296920

Grote graanvelden, deze heeft er enorme stenen in liggen.

_P6296916

We krijgen nog een klein regenbuitje, maar dat stelt weinig voor.

IMG_20230629_141020_386

Na een paar uur wandelen komen we weer bij de camper. Twijfel door naar huis of nog een plekje zoeken. Er zijn ongelukken gebeurd en er staat file. Net voor Dortmund de weg af. We hebben uitzicht op een park en dat wordt dan ons laatste nachtje van deze vakantie.

_P6296927

Na het eten wandel ik nog even door het park en schiet wat foto's.

_P6296928

_P6296929

_P6296931

_P6296934

P6296932

Als ik terugkom hoor ik van Cor dat de buurtjes in een personenauto naast ons ook in de roos hebben geschoten. Ha, ha…

_P6296936

1. Anja de Vries:
    29 juni 2023
    Alvast welkom thuis! We hebben genoten van de prachtige verhalen van jullie reis. Groetjes Anja en Adri
  2. Anja en Cor:
    Dank jullie wel.
    Fijn dat jullie zijn meegereisd.
    Groetjes van ons.
  3. Elian Daris:
    29 juni 2023
    Van jullie leuke reisverhalen bracht mij op het idee om dit ook te gaan doen op onze reis. Zo leuk om elke dag te kunnen lezen waar jullie uithangen en ook leuk om er zelf mee aan de slag te gaan. Toevallig dat we in dezelfde periode op weg waren en ook weer thuiskomen😃 Nog een veilige laatste trip morgen en zoals altijd genoten van de verhaaltjes. Liefs Elian😘
  4. Anja en Cor:
    Dank je wel.
    Nou, wij hebben ook genoten van jullie verhalen.
    We hopen ze snel een keer persoonlijk te horen.
    Groetjes van ons tweetjes.
  5. Wim:
    29 juni 2023
    Soest is een leuke plaats ben daar ook eens geweest voor mijn werk
    Alvast goede reis naar Oss gewenst
  6. Anja en Cor:
    Dank je wel.
    Nu alleen daar gewandeld, maar de foto's van de plaats waren veelbelovend. Wie weet een volgende keer.
    Groetjes voor iedereen in Estland.
  7. Elly:
    29 juni 2023
    Welkom thuis.bedankt voor jullie verhalen en fotos. Ik heb genoten.
  8. Anja en Cor:
    Dank je wel.
    Fijn te horen dat je van onze verhalen en foto's hebt genoten.
    Hopelijk volgen er nog meer 😍
  9. Monique:
    Welkom thuis straks! Lieve groet
  10. Anja en Cor:
    Thanks.
  11. Jan Heijnen:
    30 juni 2023
    Welkom thuis alvast. En bedankt voor jullie mooie verhalen.
  12. Anja en Cor:
    1 juli 2023
    Geen dank. We blijven jullie de komende maand nog volgen. Veel plezier.
  13. Heddy Saris:
    30 juni 2023
    Lieve mensen, niet treuren dat de vakantie voorbij is. jullie hebben nu een extra bagage met de mooie herinneringen. Kunnen jullie altijd nog terugkijken in jullie reisblog en fotoalbum😉😊
    Goede terugreis en welkom thuis!
    Bedankt voor alles, zelfs voor de plagerij-momenten en tot de volgende keer, liefs ♥️
  14. Anja en Cor:
    1 juli 2023
    Dank je wel. We zullen de komende maand nog wel even plagen. Ha, ha...
  15. Emmy van de Veerdonk:
    30 juni 2023
    Wat een prachtige foto's maak je Anja Die foto cursus heb jij niet meer nodig.
    En ja het einde is in zicht jullie gaan hier vast weer een hele poos op teren.
    Dankjewel voor al die kadootjes die jullie aan ons hebben door gegeven.
    Welkom thuis in het Osse. Tot snel LIEFS EMMY
  16. Anja en Cor:
    1 juli 2023
    Het weer heeft een grote invloed op de foto's. Een mooie strak blauwe hemel draagt er zeker aan bij. Bedankt voor de 🌞 bloemen. Ze staan prachtig.
  17. Heddy Saris:
    😅😂🤣😅😂🤣😅😂🤣😅😂🤣
  18. Emmy van de Veerdonk:
    2 juli 2023
    Niet te bescheiden je maakt echt mooie foto's. Maar een beetje geholpen door de natuur dat mag.