Dag 32 Plasencia naar Hervás

13 oktober 2022 - Aldeanueva del Camino, Spanje

We zitten maar een kleine 7 kilometers van Plasencia af. Hier is een kathedraal, we willen in Salamanca al de kerk / kathedraal gaan bezichtigen, maar omdat we hier nu toch zijn wandelen we het stadje in.

PA122041

Bij de kathedraal blijkt dat we eerst bij het informatiecentrum de tickets moeten kopen. Achteraan sluiten. Eenmaal terug, komt er ook een schoolklas binnen. De audioguide is niet meer verstaanbaar. De expositie gaat aan ons voorbij, de meeste beschrijvingen zijn in het Spaans. Wat we wel hebben opgeslagen is dat tijdens de Middeleeuwen, Moslims, Joden en Christenen liefdevol met elkaar leefden. Helaas is dat in de loop der tijden vaak anders geweest. Een indrukwekkende kathedraal (waar helaas fotograferen niet is toegestaan), maar wij vinden een originele entrée veel interessanter dan een (niet begrijpende) expositie erbij.

PA132089

We wandelen langs de stadsmuur terug naar de camper.

PA132091

Op de weg richting Salamanca, is het historisch dorpje Hervás met een Joodse wijk.

IMG_20221013_141045_262

Hier lunchen we en via het park wandelen we in de schaduw erheen.

PA132138

Wat een belevenis, zo puur en bijzonder. We worden er stil van.

PA132101

De synagoge is helaas niet geopend.

PA132127PA132111

We koesteren de eenvoud die het uitstraalt. Wonderbaarlijk!

De wijk achter de synagoge bestaat uit leuke smalle straatjes. Wel met veel hoogte verschil.

PA132124

Aan de rand van het dorp loopt een kleine beek met een mooie oude brug.

PA132133

In alle rust wandelen we terug.

Een paar kilometer verderop vinden we aan een meertje in het bos een plekje voor de nacht.

PA132150

De koeien lopen aan de overkant van het meer water te drinken.

PA132147

1. Heddy Saris: