Dag 43 Polignac naar Chalet du Neuvre

24 oktober 2022 - Châtel-de-Neuvre, Frankrijk

Dat is niet verkeerd wakker worden op de maandagochtend. Fort Polignac.

_PA243127We zijn gaan neuzen op internet en vonden een wandeling, Bois des Seigneurs. Het blijkt een flinke klim te zijn en niet makkelijk te vinden. Met veel positiviteit gaan we vanaf de camperplaats naar boven. Eerst is het al behoorlijk klimmen, maar de dieren onderweg maken het tochtje wel aangenamer. PA243129PA243136

Dan komen we vermoedelijk bij de start aan, een Frans koppel zegt dat het schitterend is maar weet niet precies hoe we er moeten komen. Gelukkige is er een fotografe en zij wandelt een stukje met ons mee. We kruipen onder de stroomdraad door.

PA243119PA243112

Dan wacht ons een waarlijk stukje paradijs. Zo magnifiek.

PA243122Het blijkt een meer te zijn geweest waar 2 vulkaanuitbarstingen in het water hebben plaatsgevonden en bij de laatste is hij uit elkaar geklapt en is deze berg ontstaan. Wonderlijk!

We klauteren via de trappen over de 3 plateau's en kijken onze ogen uit.

PA243115

Uiteindelijk wandelen we terug naar het Fort waar we met de camper staan.

PA243138

Het is al ruim in de middag als we verdergaan. Via de Auvergne met uitzicht op de ronde toppen van de oude vulkanen.

PA243141PA243151

Bij een stadje is het extreem druk. Cor blijft geduldig op de rechterrijstrook rijden, terwijl ik al lang van rijbaan was geswitched. Er bleek een benzine actie te zijn in de plaats. Benzine 1.45 en diesel 1.75, wel de hele gemeente ontregeld en extreem lange rijen, maar de klanten hadden goedkope brandstof. De stations van Total Energies zijn gesloten, maar diesel is in vele gevallen wel verkrijgbaar bij de concurrent.

We komen veilige aan bij het kerkje van Chalet du Neuvre, met een prachtig uitzicht over de L Allier. Hier blijven we voor de nacht en de klokken gaan pas in de ochtend luiden.

_PA243169PA243158

PA243156

Het kerkje bij avond.

IMG-20221024-WA0005

1. Heddy Saris:
    25 oktober 2022
    Wat een zeer pittige wandeling, maar toch heel erg jaloers op jullie sterke benen🙄😔
    Zeker niet mogelijk per fiets 🫣
    Maar natuurlijk wel blij voor jullie, hoor! 😊

Wat een beautiful photo van de verlichte kerk!
    🤩
  2. Anja en Cor:
    25 oktober 2022
    Met de benen zit het wel goed, maar de ademhaling is een ander verhaal. Dankbaar dat het nog steeds mogelijk is.

Prachtig de kerk en de verlichte glas en lood ramen 👌
  3. Elly:
    25 oktober 2022
    Wat mooi dat mensen jullie de weg wijzen naar al dat mooos. Wel een hele klim. En glad? Vanwege de bladeren.
  4. Anja en Cor:
    25 oktober 2022
    Zo lief en dan oppassen geblazen. Heelhuids weer beneden.