Dag 41 / Vrijdag 23 juni / Vyssi Brod 22°

23 juni 2023 - Vyssí Brod, Tsjechië

We verlaten ons plekje en laten Maria achter.

P6226517

P6236524

We gaan de kasteeltuin en de Mantelbrug / Cloak bridge in Cesky Krumlov bewonderen.

_P6236531

We parkeren de camper haast in de tuin, er is een kleine parkeerplaats, er zit niemand in het hokje, dus we wandelen de tuin maar in.

_P6236556

De temperatuur is 10 graden lager dan gisteren en bewolkt. Het voelt zeer aangenaam. Voor de foto's is een zonnetje weer mooier. Gelukkig hebben we op het weer geen invloed.

P6236535

De tuin is enorm groot, er zijn gedeeltes afgesloten voor renovatie.

P6236537

_P6236555

De fontein, de oude bomen en de vijver zijn allemaal te bezichtigen. De eenden vechten om het brood. Enig om te zien.

P6236538

_P6236544

_P6236545_1

We wandelen naar het einde van de tuin. Hier ontmoeten we een familie uit Krimpen aan den IJssel, die we vervolgens nog 4x tegenkomen.

Ze staan bij het uitzichtpunt van het kasteel.

_P6236563

_P6236589

Hier zijn jongeren op lijnen aan het balanceren (slacklineri). Zeer indrukwekkend. Je moet geen hoogtevrees hebben.

_P6236620

De brug loopt van het kasteel helemaal door tot de tuin. De hoogheden uit die tijd konden overdekt naar hun tuin wandelen. Nee, we hebben er geen verklaring voor.

Mantelbrug maakt deel uit van het kasteel van Český Krumlov , waar het het bovenste kasteel verbindt met  het barokke kasteeltheater de V. binnenplaats en de kasteeltuin.

_P6236617

We staan bijna in het centrum dus nemen we een kijkje in het Unesco stadje. Wij houden helemaal niet zo van steden, maar hier zijn we zeer van gecharmeerd.

P6236609

P6236603

Helaas niet van de beren die hier twee binnenplaatsjes hebben waar ze zich moeten vermaken. Treurig.

P6236590

_P6236595

In Cesky heerst een ontspannen sfeer, met muziek en zeer mooie gebouwen. Warm welkom gevoel.

P6236611

_P6236606

Terug bij de auto komt een mevrouw zeggen dat het een privé parkeerplaats is. Het kost 40 kronen per uur maar je moet minimaal 3 uur betalen, 120 dus. Ik geef haar er 150, dit is nog over van onze eerdere reis. Het briefje van 100 blijkt niet meer geldig te zijn. Euro's mag ook, Cor geeft haar 2 munten van 2 en 1 van 1 euro. Ze kan haast geen Engels, maar ze maakt wel duidelijk dat het alleen maar papiergeld mag zijn. Uiteindelijk komt het goed, een briefje van 5.

We rijden naar het Lipnomeer. Een zeer toeristische streek. Helaas regent het. Net als bij de Donau, bijna niets van te zien, overal staan er bomen voor.

_P6236627

We staan nu aan het riviertje Moldau in het plaatsje Vyssi Brod. Als we het stadje inlopen zien we overal kanoverhuur bedrijfjes. De kano's komen ook in grote getalen langs pendelen. Erg gezellig.

_P6236630

_P6236629

P6236633_exported_8160

1. Anja de Vries:
    23 juni 2023
    Vandaag feest der herkenning. Wij hebben vroeger een rondreis door Tsjechië gemaakt. Ook wij hebben destijds Cesky Crumlov bezocht en waren onder de indruk van het mooie Unesco stadje. Het Lipno meer vonden wij geen succes. Te toeristisch. Wij zijn destijds doorgereden. Weg uit de drukte. We zijn in de buurt van Cesky Budejovice (ook mooi) op een camping gaan staan. De Moldau bezocht . Mooie muziek trouwens, De Moldau van componist Smetana! Vervolgens richting Praag gegaan. Ook erg mooi! Tsjechië, voor mij zeker nog eens voor herhaling vatbaar. Goede herinneringen. Jullie veel plezier samen! Groetjes Anja
  2. Anja en Cor:
    24 juni 2023
    6 jaar geleden Tsjechië gedaan, een heel ander gebied. Mooi land en we zien veel verbeteringen met 6 jaar geleden. Lipnomeer inderdaad veel te toeristisch. Praag hebben we nog niet gedaan. Dank je wel en we spreken snel iets af. Groetjes.
  3. Heddy Saris:
    23 juni 2023
    Ach, ik houd ook niet van de steden, maar zoals je zegt; Wij houden helemaal niet zo van steden, maar van een Unesco stadje dan wel.
    Dat hebben wij ook precies hetzelfde, gingen altijd naar toe. Oude gedeelte geeft een bepaald warm en oergevoel, bij moderne steden totaal niet.
    Fijn dat jullie heel wat hebben gezien. 😊
    Pet af voor de zware klim wandeling! 💪
    Wij hebben ook ergens een koordanser gezien, zelfs op een zeer hoge hoogte maar weet helaas niet meer waar? 🙄

Nou, morgen weer een nieuwe dag! Wat gaan jullie beleven ? 🤔🤷 Alvast veel plezier!
  4. Anja en Cor:
    24 juni 2023
    Deze stuntmensen stonden ook op zeer hoge hoogte 🧢 af.
    Ja, die klimmen ik blijf het proberen.
    Maandag willen we nog een uitdaging aangaan. Wordt vervolgd...
  5. Heddy Saris:
    25 juni 2023
    Veel succes ermee!
    Precies altijd proberen, dat deed ik ook in de vele afgelopen jaren.
    Wel jammer dat wij in Noorwegen niet makkelijk kunnen fietsen. Wij vinden dat de wegen aan de smalle kant zijn en er teveel campers rondrijden. 🫣
    Hopelijk wel in Zweden 🤞🙏🏼😊 nog ff geduld en dan zijn wij daar. Eerst Noord Kaap 😁
  6. Anja en Cor:
    25 juni 2023
    Stapje voor stapje, inderdaad eerst de Noordkaap. Geniet ervan.