Dag 5 / Donderdag 18 mei 2023 / Boedapest 14°

18 mei 2023 - Budapest, Hongarije

Gisteren vergeten te vertellen. Via een camping konden we bij het wandelgebied komen. De man bij de receptie was zeer vriendelijk en behulpzaam, we moesten wel betalen, misschien scheelde dat. Hij sprak een aantal woorden Nederlands, zijn oom woont in Zwijndrecht, dus dat zal zeker meehelpen. Bij het afscheid zei hij: 'tot straks'. Toch even uitgelegd dat tot ziens een beter woord is tijdens het afscheid. Hij leerde ons 'a kovetkezo alkalomig'. Je breekt er wel een aantal maal je tong over.

Eerst gaan we water tanken alvorens we onze route gaan vervolgen. Daar het hier lastig is goede plekjes en voorzieningen te treffen, hebben we nu de betaalde Park4night. Op deze site kun je met diverse filters veel beter zoeken. Er 1 gevonden, helaas geen waterpunt. Op naar de volgende. Ha, ha.. Hier een kraantje. Ja, het leven van een reiziger gaat niet over rozen. Een zeer klein waterstraaltje, dat gaat nog wel even duren. Totdat Cor achter de zuil een krachtige straal heeft gevonden. We hebben weer een volle tank en kunnen verder.

P5184129

We willen toch graag door de Donau vallei richting Visegrad en Szentendre. Op goed geluk🤞fingers crossed. Het grootste gedeelte van de wegen is goed bereikbaar en op de autosnelweg waren weer ongelukken gebeurd. Het heeft goed uitgepakt.

_P5184131

Heerlijk op de ligfiets.

Helaas weinig te zien van de Donau ivm de vele struiken en boomgroei ervoor. In Visegrad is een ruïne, maar ook erg druk, vermoedelijk een cruiseschip aangelegd en de nodige touringcars.

P5184132

Dus besluiten we verder te gaan. Ineens staat er een groot hert op de weg. Wat een schoonheid.

P5184136_exported_1340~2

Onder de indruk rijden we verder.

Midden in het kunstenaarsdorpje  vinden we een parkeerplek. Ik had verwacht dat er veel weer kunst in het dorp te zien zou zijn.

P5184169

Het was erg toeristisch, met zeer veel souvenirwinkels.

P5184159

P5184138

P5184140

P5184149

Nog een heuse telefooncel.

P5184154

Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand...

We zitten erg dicht bij Boedapest en vinden daar een plekje aan de Donau voor aankomende nacht.

_P5184180

Men doet een wedstrijdje, wie gaat het snelst.

P5184175

Kanovaren.

P5184179

Er zijn nog aardig wat mensen die komen voor een wandeling langs het water. Even de werkstress loslaten.

1. Anja de Vries:
    18 mei 2023
    Iedere dag weer een feestje om lezen. Ik kijk er iedere avond naar uit! We zullen on bestellen! Veel plezier samen!
  2. Anja en Cor:
    19 mei 2023
    Fijn dat je mee geniet. Park4night is een fantastisch app als je kiest voor campings en camperplaatsen. Daar wij veel in de natuur, wildkamperen heb je aan een uitgebreider versie, zoals bijv de drinkpunten. Kosten 10 euro per jaar en je helpt ook de organisatie ermee. Vandaar dat wij daarvoor hebben gekozen.
  3. Emmy van de Veerdonk:
    22 mei 2023
    jullie hebben al weer de nodige verrassingen gekregen.
    prachtig als je er maar voor open blijft staan.
    ik geniet met jullie mee.
  4. Anja en Cor:
    22 mei 2023
    Jazeker, Karl en Ingrid met de Hindoestaanse tempel. Prachtig! De geschiedenis, de fietstocht, de ontmoetingen. Allemaal cadeau's.