Dag 16 / Maandag 02-10-2023 / Santander / 25°

2 oktober 2023 - Santander, Spanje

Vanochtend eerst onze tandarts weer gebeld en het advies gekregen om naar een grotere stad te rijden, waar men de Engelse taal beheerst, vaak weet een toeristenbureau wel waar je het beste heen kunt gaan.

Toeristenbureau gebeld, advies dat weet je verzekering. Nogmaals het alarmnummer gebeld en zij kwam et een tandarts praktijk in Santander.

Nu eerst de praktijk gebeld. Direct komen of vanmiddag om 16.00 uur. Deze tandarts spreekt goed Engels en gaat er vanuit dat het ook voor zijn collega geldt.

Nog wat vrijwilligerswerk gedaan, gebeld, gemaild, whatsapps verstuurd en wachtlijsten bijgewerkt. Done.

Even nog een kijkje nemen bij het water, daar zit een man (blok) fluit te spelen, mooie meditatieve muziek. In stilte staan luisteren.

PA020627

We hebben kaartjes online besteld om het eerst ontworpen huis van architect António Gaudi te gaan bekijken.

Een zeer indrukwekkend huis waar eigenaar Maximo Diaz de Quijano, maar 1 week heeft gewoond en toen op 44 jarige leeftijd overleed.

_PA020643

Mario is onze Engelstalige gids en hij vertelt met heel veel passie en enthousiasme. Een aardigheid om zijn betrokkenheid te voelen.

_PA020651

Aan alles is gedacht om het een geschikt huis te maken voor de eigenaar. Kleuren, alles in het teken van muziek, de muzieknoten, muzieksleutel, de zonnebloemen die zijn aangebracht op de gevels en het ijzerwerk.

_PA020641

Het plafond van de slaapkamer dat 88 ornamenten heeft zoals de toetsen van een piano. De ramen die muziek speelden als je ze opent en weer sluit, aan alles is gedacht. Zeer overweldigend. Zelfs in de badkamer waren glas in lood ramen, met een kraai op de piano en een bij speelde gitaar. Zo bijzonder allemaal.

_PA020646

Na ons bezoek nog 55 kilometer richting Santander om een bezoek te brengen aan de tandarts. We parkeren de camper op de camperplaats, wat een drukte, na wat te hebben gedronken, wandelen, beter gezegd klimmen we 20 minuten naar boven. Weer wachten.

_PA020658

Deze tandarts sprak niet zo goed Engels maar voldoende om alles te begrijpen.

3 dagen na het gebeuren kon hij nu niets meer doen. Na ca 2 weken denkt hij dat ik weer normaal kan eten. Over ca 4 weken adviseerde hij naar een ortho te gaan, eerst moet alles helen. Hij schrijft nog wel antibiotica voor, dit is voor mijn lip, die er niet fraai uitziet en vol zit met viezigheid. De mogelijkheid bestaat dat de voortanden nog zwart kunnen worden. Dit was ook door mijn gedachten gegaan, maar positief blijven. Komt goed.

_PA020659

Eenmaal terug bij de camper staan alle 27 plekken vol, zelfs voor de campers staat er nog een hele rij van 10 dwars opgesteld. We willen niemand beledigen, maar dit past niet bij ons. Morgen weer verder.

_PA020662

1. Adri:
    2 oktober 2023
    Weer van alles - moois- meegemaakt.
    Met je gebit is het nog onzeker. Een pijnlijke lip is niet fijn. Laat de tijd het allemaal goed helen voor je 🤗
  2. Anja en Cor:
    We geven het de tijd.
  3. Tini Seijts:
    2 oktober 2023
    Mooi huis van Gaudi.Jammer dat de tandarts niets voor je kon doen.En dat je niet goed kunt eten.groetjes Tini.
  4. Claire Bosse:
    2 oktober 2023
    Hoi Anja & Cor, ik lees juist wat er vrijdag is gebeurd... dat is schrikken! De eerste tandarts heeft zijn werk niet goed gedaan, een schande. Op zulke momenten is het handig om de taal te spreken, maar zelfs dan...
    Gelukkig zijn jullie daar in een prachtige omgeving. Dat kan het leed hopelijk een beetje verzachten.
    Ik wens jullie een goed vervolg van jullie reis, doe het maar even rustig aan!
    Liefs, Claire
  5. Anja en Cor:
    3 oktober 2023
    Ja, communicatie is dan zo belangrijk en het moment was belangrijk. Nu 3 dagen later kan de tandarts niets meer doen doen aan de snijtand. De lip is ook nog wel spannend, die zit er niet goed uit, maar ik vertrouw erop dat mijn lichaam dat zelf gaat oplossen. We gaan er het beste van maken. We zijn nu in de Picos de Europa, prachtige streek.
  6. Jan Heijnen:
    3 oktober 2023
    Je zou bijna een budgetticket naar huis boeken voor een bezoek aan de tandarts. Bilbao, Pamplona, Santander. Er gaan daar overal vluchten naar nederland.
  7. Anja en Cor:
    3 oktober 2023
    Ja, Jan maar ze kunnen nu niet meer doen, afwachten dat het geneest en dan wordt het tandarts en ortho. Dezelfde middag van de val was er een mogelijkheid geweest die ene tand recht(er) te zetten, maar volgens die tandarts was het oké, 3 dagen later lukt het helaas niet meer.
  8. Heddy Saris:
    3 oktober 2023
    Het is altijd lastig als je in het buitenland de medische hulp nodig hebt, vooral als de arts of assistente de Engelse medische taal niet goed beheerst. Voor de gewone mensen is het ook niet te doen. Meestal ben je eerder goed in de gewone/dagelijkse Engelse taal.
    Ik 🙏🏼 voor jou, dat het straks allemaal goed geneest. Het is ook op een lastige plek waar zeer gevoelig is.

Maar gelukkig wordt jij goed afgeleid door het magnifiek natuur! Hou je taai 😉
  9. Anja en Cor:
    3 oktober 2023
    Dank je wel. Medische termen zijn sowieso lastig, maar hopelijk gaat het nu sneller de goede kant op.
  10. Emmy van de Veerdonk:
    3 oktober 2023
    Lieve mensen dit alles zal jullie toch wel bezig houden. Anja de kaarsjes branden . Een beetje hulp van boven kun je nu wel gebruiken. Dikke knuffel Emmy
  11. Anja en Cor:
    4 oktober 2023
    Dat kan zeker geen kwaad Emmy, dank je wel.
  12. Aine:
    3 oktober 2023
    Lees ook net over je valpartij Anja . Wat vreselijk . Het duurt wel een poosje voor het voorlopig genezen is . Als je maar weer kunt eten en drinken en de rest komt later als jullie weer in Nederland zijn . Verder genieten van jullie mooie reis
  13. Anja en Cor:
    4 oktober 2023
    Drinken gaat redelijk, eten zachte dingen. Nu alles goed laten genezen en dan kunnen in Nederland de tandarts en ortho hun best gaan doen.