Dag 24 / Dinsdag 10-10-2023 / Pontedeume / 33°

10 oktober 2023 - Pontedeume, Spanje

Vanochtend weer een prachtig wolkendek over het water. Het blijft genieten.

PA101190

Het lijkt wel dat onze Portugezen buren een camper van cortenstaal hebben. Het is echter een camper van kurk, zowel van buiten en binnen. Erg bijzonder, hij rijdt er al 6 jaar meerond. Hij zegt dat zijn vrouw iets moet pakken. Ze komt terug met een fles rode wijn, die afkomstig is van hun vriend. Wat een gastvrij gebaar. Fantastisch!

_PA101200

Vanochtend en vanmiddag nog contact gehad met onze huisartsenpraktijk. Antibiotica kuur verlengen naar 10 dagen, indien het nog niet voldoende is genezen nogmaals in Spanje een huisarts raadplegen.

We slaan Cape Ortegal over en rijden naar Credeira. Een van de mooiste plaatsjes in Galicie (volgens Google).

_PA101221

Er is een haven. Tip! Loop tot het einde van de haven, betreedt de witte trap en dan nog een stukje hoger. Puh, een hele klim.

_PA101203

Er staat het kasteel Castelo da Concepción en er is een uitkijkpunt Castro Sarridal.

dji_fly_20231010_131544_482_1696936892789_photo_optimized

dji_fly_20231010_133046_487_1696937656249_photo_optimized

Eenmaal boven kunnen we via een smal weggetje naar beneden wandelen richting het dorp. Eerst komen we nog een begraafplaats tegen waar de graven worden opgestapeld, 4 hoog. Wij hebben het op deze manier nog niet gezien.

_PA101220

Eenmaal in het dorp is het natuurlijk siësta, het supermarktje is nog open, dus even brood meegenomen.

Op het rode plein relaxen we even en lopen terug naar de camper. We lunchen laat vandaag.

We willen het natuurpark Fragas de Eune, morgen met de motor inrijden. We rijden al die richting op.

_PA101223

_PA101225

Het is lastig daar iets te vinden voor de nacht. We staan nu in Pontedeume.

Het valt ons op dat een bejaarde man van een lantaarnpaal, naar het hoekje van het park loopt en terug, met een soort (notitie)boekje in zijn hand. We beginnen ons zorgen te maken. Meneer zal toch niet aan het dementeren zijn. We vragen ons af: 'hoe gaan we hier mee om'? Een jonger persoon aanspreken en hopen dat we onze bezorgdheid in het Engels kunnen delen. Direct de politie waarschuwen is ook zowat. Er gaat zeker een uur overheen (wij houden hem goed in de gaten) en dan loopt hij het parkje in, naar een auto waar een mevrouw naast zit te handwerken. Een poosje later vertrekken ze samen. Godzijdank. We denken dat het voor haar ook even een uitje was, heerlijk onder een boom in de koelte even handwerken en haar partner op veilige afstand aan de wandel.

Wij gaan nog even naar het strand. Het is inmiddels 19.00 uur en nog 25°

PA101228

Daarna kokkerellen en eten, we beginnen al aardig aan de Spaanse tijden te wennen.

1. Elly:
    10 oktober 2023
    Wat maken jullie mooie dingen mee. Een man die wat apart daar rondwandeld en dan de camper van kurk. Prachtig. Jammer dat je mond nog niet hersteld is. Syerkte.
  2. Anja en Cor:
    10 oktober 2023
    Bijzondere ontmoetingen weer. Dank, Elly.
  3. Jan Heijnen:
    11 oktober 2023
    Ze hebben in Portugal kurk genoeg. Maar wel een aparte camper zo.
  4. Anja en Cor:
    11 oktober 2023
    Ja, en dat het ook zo goed blijft.
  5. Heddy Saris:
    11 oktober 2023
    Wel een voordeel als je met deze camper een ongeluk krijgt, want dan wordt een zachte botsing 🤣🤣 Kruk is toch zacht 😉

Wat die man betreft; misschien aan het wachten voor een date ? 🤔😊 wil beslist niet te laat komen, daarom overdreven eerder arriveren. 😁
    Het is altijd gissen wat je moet doen. Niet altijd even gemakkelijk, hebben wij ook zoiets meegemaakt.
  6. Anja en Cor:
    12 oktober 2023
    Ik durf niet te zeggen of het tijdens een ongeluk, zacht gaat.

Gelukkig bleek hij toch met z'n partner te zijn, maar wat te doen als dat niet zo was. Triest om te zien.