Dag 31 van Karasjok naar Vestre Jacobyselve 233km

6 augustus 2019 - Eide kommune, Noorwegen

Grijs en miezer maar we laten ons niet stoppen.

OI000250

Als eerste gaan we naar de messensmid : Stromeng hier maken ze al de Sami messen sinds het einde van de 18e eeuw.

OI000240

Je kan de werkplaats zien vanuit de winkel en daar was niemand. Het productie personeel was op vakantie, jammer dachten we nu zien we niks. Maar de eigenaar (6e generatie) wilde ons wel rondleiden en vertelde trots het verhaal van de fabriek en het hele productie proces.

OI000241

OI000242

Hierna boodschappen doen.

Onderweg ziet Anja een bordje met daarop: Lopper dus remmen en rechts af een grindpad in. De kringloop is dicht maar wel op een schattig Sami boerderijtje met een tent. Even rond gekeken en weer verder.

OI000245

Een stop in Utsjoki net over de Finse grens. Utsjoki is de noordelijkste stad van de EU, 1400 inwoners en heeft de grootste Sami gemeenschap.

Leuke kerk met een soort openlucht museum waar we koffie/thee en wafels hebben gekocht van 2 oude dames die samen 10 woorden Engels spraken.

OI000244OI000246

OI000247

Wel verwarming onder elke bank. Kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

OI000248

OI000249

Vandaag kreeg ik een mail terug van een Finse dame die ik wat foto's had gestuurd van de Orca's, blijkt dat op een van de foto's een jonkie te zien was. Dat hadden wij niet gezien.

OI000239

1. Trudie:
    6 augustus 2019
    Ik blijf jullie verhalen en foto's prachtig vinden! Hoelang reizen jullie nog? Geniet er nog van! Groetjes
  2. Anja en Cor:
    6 augustus 2019
    Het is een bijzondere reis, Trudie. Wij zijn de 23e weer in Nederland maar dan hebben we een lang weekend feest. Maandag de 26e komen we in de loop van de dag weer thuis. Liefs.
  3. Tom:
    6 augustus 2019
    Mooi die foto van de orca's.
  4. Anja en Cor:
    6 augustus 2019
    Schattig hè, zo'n kleintje.
  5. Elian Daris:
    6 augustus 2019
    Hoi lieve luitjes, Jan en ik zeggen zo vaak tegen elkaar wat een fantastische reis jullie aan het maken zijn en de reisverhalen zijn zo leuk om te volgen. Je ziet er goed uit Anja👍🏻 of komt het door die lekkere wafel voor je neus?😉 Grts Elian 😘
  6. Anja en Cor:
    6 augustus 2019
    Het is erg bijzonder om het te mogen meemaken. Ja al dat lekkers is niet goed voor de lijn. We zitten nu aan het Varangerfjord daar slapen we vannacht. Ook welterusten en tot horens.
  7. Adri:
    6 augustus 2019
    Wat een belevenissen. Leuk hoor. Fijn dat de camper weer goed rijdt en jullie naar nieuwe avonturen brengt. Jullie verslag is leuk om te lezen. De foto’s onderstrepen het geheel. Het volgen op de landkaart vond ik ook mooi om te zien en te volgen. Toi, toi❣️
  8. Anja en Cor:
    6 augustus 2019
    Het is ook erg bijzonder om het allemaal te mogen meemaken. Momenteel kijken we uit over het Varangerfjord, hier slapen we vannacht. Ook voor jullie welterusten en pas goed op jezelf.
  9. Anja en Cor:
    7 augustus 2019
    We doen ons best. We zitten nu bijna zover van Oss als maar kan in Noorwegen. Succes morgen.
  10. Ted de Keijzer:
    7 augustus 2019
    Lees met enige regelmaat, en steeds met plezier, jullie verslagen. Zag, dat je in Lakselv de MotoGP niet kon zien, omdat je buiten de EU bent. Dat probleem komt ons bekend voor. Onze oplossing: stel smartphone in als hotspot voor tablet of laptop, log in bij aanbieder (in ons geval Ziggo Go); we werden gezien als een klant in Nederland; blijkbaar fungeerde de smartphone als een soort VPN.
  11. Anja en Cor:
    7 augustus 2019
    Bedankt voor de tip. Wij gebruiken de hotspot ook maar dan omdat Anja een laptop gebruikt. Verder zitten we bijna nooit op een camping dus geen WiFi.
    Maar we hebben het opgenomen dus over een paar weken kijken we het wel.
  12. Elly:
    11 augustus 2019
    Wat byzonder een jonge orca. Super gaaf
  13. Anja en Cor:
    12 augustus 2019