Dag 42 van Stockholm naar Norrkoping 172 km

17 augustus 2019 - Norrköping, Zweden

Het wordt een beetje afgezaagd maar alweer een dag met korte broeken weer. Vandaag vroeg uit bed want we willen 2 musea in Stockholm bezoeken en dan wegwezen uit die drukte. We stonden op een prima plek vlak bij alle musea.

OI000377

Achter de linkse witte tent. We werden vroeger gewekt dan we van plan waren ze begonnen om 5 uur de straat schoon te maken met een bladblazer en een veegmachine.

Om 8.30 stonden we voor de deur van het Vasa museum. Nog lekker rustig dus fijn voor het maken van de foto's. Dat was later onmogelijk zonder er andere mensen op te krijgen. (1 miljoen bezoekers per jaar) Het gaat over het grootste en mooiste oorlogschip tot 1628. Dat 25 minuten gevaren heeft en kapseisde en zonk. 333 jaar later is het naar boven gehaald en na jaren van preparatie nu tentoongesteld (voor 98% origineel) . Een vreselijk mooi museum.

OI000380

OI000390OI000391

Model 1:10 hier is 5 jaar op gebouwd.

OI000379

Na 3 uur zijn we richting het ABBA museum gelopen. Hier was het al drukker maar eenmaal binnen viel het wel mee. Leuk opgezet, vanaf de jeugd van de leden tot en met het tijdperk na ABBA. Muziek, film, verhalen, kleding en nog interactieve dingen als een karaoke film. Nog een leuke bijkomstigheid, de Dutch audio guide onze eigen Volendamse Kees Tol.

OI000392

De landrover uit Mamma Mia.

OI000382

Kleding van het Songfestival.

OI000383

Hierna zijn we op de terugweg nog even op een ijsbreker gaan kijken. Leuk om weer op zo'n oud schip rond te lopen.

OI000386

OI000385

En als iemand zo een te koop weet, bel dan even. Prachtig stoombootje uit 1901. Zo uit een boek van Jules Verne.

OI000389

Rijden in Stockholm met een camper is heel leuk en ontspannend. Ik raad het iedereen aan. En als je dan toch met je Ferrari gaat mag je hem hier ook zo parkeren.

OI000387

1. Adri: