Dag 18 / Woensdag 31 mei 2023 / Carta 23°

31 mei 2023 - Cârta, Roemenië

Vanochtend vroeg opgestaan, we gaan naar de Berenopvang.

Eerst water bijvullen, donatie met een kaartje erbij in de brievenbus. Helaas zien we Sebastian en Ranuka niet meer, we hopen dat ze een fijne tijd hebben in Turkije. Onze wensen staan wel op het kaartje.

P5314967

Bij Mary en Paul plakken we ook een briefje op het raam, zij slapen nog heerlijk.

Zodra we het stadje in rijden is het een drukte. Er blijkt markt te zijn, deze moeten we overslaan ivm de rondleiding in de opvang.

Het laatste stuk rijden we 2 kilometer over een grof keienpad.

We zien een man met een wapenstok staan, dit schrikt even af maar het blijkt de parkeerwachter te zijn. Wat verwachten ze hier wel?

We hebben de kaartjes al digitaal gekocht. Wil je fotograferen met een camera dan wordt er nogmaals 10 euro gevraagd. Dat vind ik persoonlijk te commercieel. We begrijpen dat de dieren een goede verzorging verdienen, daar betaal je dan ook entree voor, je kunt een dier adopteren, maar er zijn ook grenzen.

Met een mix aan nationaliteiten, Engels, Frans, Duits en Nederlands, gaan we met de Engelse gids op pad. P5314976

Een leuke spontane meid. Ze noemt de beren ook allemaal bij naam en vertelt over hun treurige verleden. Alle beren (nu 115) hebben in een soort gevangenschap gezeten, zijn een circusattractie geweest, dansers of met mensen op de foto, zoals Max.

P5314992

P5315007

Max is blind gemaakt, zijn klauwen/nagels uitgetrokken en zijn neus vol pepperspray gespoten, zodat hij de mensen niet kon ruiken waar hij mee op de foto moest. Toch te verschrikkelijk voor woorden.

P5315039

Hier een kooi waar een lotgenoot van Max 12 jaar in heeft geleefd. Sprakeloos.

P5314996

De beren die hier worden opgevangen wegen zo'n 100 a 150 kilo minder dan een beer uit het wild wegens de slechte verzorging die ze hebben gekregen.

P5315004

In 2006 heeft de overheid een wet opgesteld dat mensen geen wilde dieren meer in hun bezit mogen hebben. Helaas gebeurt het nog steeds.

Er leven nog 6000 beren in de bossen van Roemenië, wat we daarna ook zien op de doorgaande weg, dmv een groot waarschuwingsbord met een aangereden beer en een total loss auto op afgebeeld.

Er worden veel dieren door de organisatie opgevangen, wolven (momenteel 7), koeien, paarden, schapen, geiten en o.a. honden.

Het was een indrukwekkende ochtend.

Eerst nog wat boodschappen doen. Bij de Lidl staan moeders met kleine kinderen, de kids komen na je toe en prevelen wat. De moeders met vochtige ogen. We worden week van binnen maar volgen de raad van de Roemenen, geef geen geld.

Daarna rijden we door een gebied waaraan de ene kant begroeide bergen zijn en aan de andere kant kale bergen met sneeuwtoppen.

P5315067

P5315066

Langs de kant op een soort vluchtstrook staan busjes met aardappelen, uien e.d.

P5315053

De dorpen met de oude huisjes geven aan dat mensen nauwelijks middelen hebben, maar zo'n kerk met goudkleurige torentjes is een en al pracht en praal.

P5315056

Bij Carta komen bij camping 'De Oude Wilg' met Nederlandse vrouwelijke eigenaar en haar Roemeense man. Er is nog plaats maar de komende dagen zijn de kinderen vrij van school en is het dus Orthodox Pinksteren.

P5315071

P5315073

We vertellen haar over het Lidl incident. Een aantal jaar geleden bleek het veel erger te zijn. Er werd op je raam geklopt bij een stoplicht, de autoruiten werden ongevraagd gewassen, dat alles voor een beetje geld. Bij hoofdsteden zie je het nauwelijks meer wel bij sommige kleine steden. Ze was zelf pas even naar Nederland gevlogen. Bij Schiphol werd er ook gebedeld en bij Hoog Catharijne was het helemaal erg, vertelde ze. Je vlucht voor het ene weg en krijgt het toch weer voorgeschoteld.

We wandelen nog even door het dorpje. Een vriendelijke boer groet ons.

P5315077

Alle huizen zijn omsloten met poorten en hekwerken wat geen open sfeer biedt. De camping eigenaresse vertelt dat de mensen uit Transsylvanië erg op zichzelf zijn, het gebeurd allemaal achter gesloten hekken en Noorderlingen veel opener zijn. We gaan het beleven.

P5315078

We ontmoeten nog een dorpsgenoot met haar 3 kinderen. De oudste lijkt nog nooit een fototoestel te hebben gezien, hij blijft maar om me heen draaien en friemelen aan het toestel. Zijn moeder vertelt in gebrekkig Duits dat dit gebied vroeger Saksisch was en dat er veel Duitse woningeigenaren zijn. Haar man werkt in Frankfurt. Alle jonge mensen trekken naar het buitenland en de ouderen blijven in Roemenië, dit hebben we ook al van Jordy (eigenaar van Tara Nomaden) gehoord. Roemenië is erg blij met Nederlanders die zich hier willen vestigen. Ze praat over de beloftes van de regering, die na 10 jaar nog niet zijn verwezenlijkt. Herkenbaar in dat opzicht lijken onze landen dan toch op elkaar.

_P5315074

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anja de Vries:
    31 mei 2023
    Tjeetje, wat een verhaal vandaag. Volgens Adri is de berenopvang een keer op TV geweest bij een programma van Floortje Dessing!? Ik herinner me het ook. Tja, en Roemenië en bedelen is bekend. Je ziet het vaker in arme landen helaas. Het bewind van Ceaucescu heeft zijn sporen in Roemenië goed nagelaten. Ook al is dit lang geleden! Het is een indrukwekkend verhaal vandaag! Veel plezier jullie samen! Ik zou het niet aandurven persoonlijk, Roemenië.
  2. Anja en Cor:
    1 juni 2023
    Je hoeft hier geen angst te hebben, maar het is wel een compleet andere cultuur dan wij zijn gewend.
  3. Monique:
  5. Adri:
    Indrukwekkende verhalen!
  6. Anja en Cor:
    1 juni 2023
    Elke dag nieuwe belevenissen.
  7. Hermie:
    1 juni 2023
    Inderdaad de wereld op zijn kop, wat een verschillen.
    Maar alles staat wel ruim, dit na de mededeling vandaag dat wij op 1 na het dichts bevolkte land zijn. misschien daardoor dat de verschillen zo groot zijn. Al die dorpje hebben ook niets te bieden.

Maar wel daardoor een bijzondere reis.
  8. Anja en Cor:
    1 juni 2023
    De jonge mensen trekken weg, hopen de welvaart te vinden in andere landen en de oudere blijven achter.
  9. De Paus:
    1 juni 2023
    Mooi daar jongens! Maare KR, zorg ervoor dat jouw baard een beetje getrimt blijft, anders kom jij dat berenbos niet meer uit zonder hulp van Anja!
  10. Anja en Cor:
    1 juni 2023
    Ik red mijn teddybeer wel.
  11. Heddy Saris:
    1 juni 2023
    Nou, het wordt steeds meer herkenbaar voor ons, de foto's en de verhalen! Leuk dat jullie ook naar toe zijn geweest.
    Ga zo lekker door😉
  12. Anja en Cor:
    2 juni 2023
    We gaan Roemenië nog verder ontdekken.
  13. Gerrie:
    8 juni 2023
    Het berenverhaal heb ik gezien op de tv wat mooi dat jullie het zelf hebben bekeken. Echt indrukwekkende beelden.
  14. Anja en Cor:
    8 juni 2023
    Gelukkig zijn deze beren gered uit hun trieste situaties.