Dag 19 / Donderdag 01 juni 2023 / Blajel 26°

1 juni 2023 - Blajel, Roemenië

Koekkoek, koekkoek, koekkoek… goedemorgen.

Jill, je had in Roemenië moeten wonen, het is vandaag Kinderdag. Je vond het altijd zo oneerlijk, Moederdag, Vaderdag en waarom geen Kinderdag. Nou, hier vieren ze het. Kinderen zijn vrij van school, het lijkt een beetje op straatspeeldagen in Nederland, maar hier zijn ook de ouders bij betrokken.

Als we wegrijden van de camping komen de kinderen uit het dorp om geschminkt te worden. De man van Manette is onderwijzer. Ook zien we de vrouw, die we gisteren hebben gesproken met haar 3 kinderen terug.

We gaan de stad Sibiu bezoeken. Onderweg zien we nu vrachtwagens waar de bijen hun korven hebben en welke ook worden gebruikt voor bestuiving.

_P6015083

Op deze weg komen we heel veel kaas kraampjes tegen. Waarschijnlijk zal dit meer een gebied met veeteelt zijn en het aanbod op voorgaande wegen meer van akkerbouwers afkomstig zijn, anders kunnen wij het niet verklaren.

Eenmaal in de stad parkeren we naast het park en lopen we door het park de stad in. We zien direct eekhoorntjes. Zo schattig.

P6015120~2

P6015087~2

Hier zijn vele activiteiten voor de kinderen. Tekenen, vingerverven, paardje rijden, Roemeense spelletjes, te veel om op te noemen.

Eenmaal in het centrum bezoeken we de pleinen Piata Mare, Piata Mic.

De brug van de leugens.

De stadsmuur.

De oude straten.

Met deze geparkeerde taxi.

Na een lunch in het park, wandelen we terug naar de camper.

We vinden geen leuke overnachtingsplek en besluiten naar camping Doua Lumi in Blajel te gaan. Eigenaar Theo is een gezellige spraakzame man en we kletsen een poosje alvorens ons te settelen.

We hebben zelfs een privé zwembad 😜

Met een heerlijke hangmat om te relaxen.

's Avonds ontmoeten we Alexandra en Rares. Een leuk, enthousiast jong stel, dat ons veel waardevolle tips geeft om het Noorden in te trekken. Helaas hebben we ook iets moois gemist, maar soms gaat dat zo.