Dag 26 / Donderdag 08 juni 2023 / Moldovita 24°

8 juni 2023 - Vatra Moldoviței, Roemenië

6.00 uur. Donk, donk, donk… De kloosterklokken. 15 min later worden er houten panelen geklepperd. Tijd voor gebed. Gisteravond hebben we nog een lange tijd gezangen gehoord. We verlaten het klooster.

P6085509

In de dorpen zien we de jonge ooievaars steeds groter worden, waarschijnlijk zijn later op de reis de nesten leeg. We rijden door een fruitgebied, allemaal fruitbomen gerangschikt.

P6085514

Het hooi wordt opgeslagen.

P6085510

P6085528

Voorraad hout voor de winter.

P6085525

Er zijn ook vele autosloperijen, van groot tot klein.

P6085515

We komen aan in Voronet, waar we het klooster gaan bezoeken. Wij zijn gewend dat we overal maar kunnen pinnen, dat is niet zo in Roemenië, maar het lukt, cache nog 6 euro over.

Het Voronețklooster (Roemeens: Mănăstirea Voroneț) is een klooster bij Voroneț in het noorden van Roemenië, in de Boekovina. Het klooster is bekend om zijn beschilderde muren, met een bijzondere kleur blauw die als Voroneț-blauw bekendstaat. Het klooster is nog geheel origineel. De oorspronkelijke muren rondom het klooster zijn wel verdwenen. Er komt nu een nieuwe omheining rondom het klooster.

Volop souvenirs, dus zeer toeristisch.

P6085517

Wat een deceptie, vergane glorie zeggen wij in Nederland, sorry we willen niet beledigend zijn.

Aan de ene kant zien we nog iets van beschilderingen, maar aan de andere zijde is het nagenoeg blanco en is men druk met het bouwen van de nieuwe muur.

P6085518

P6085521

Snel rechtsomkeer. We kunnen hier ook in klederdracht om de foto, klein Volendam zullen we maar zeggen.

P6085523

Hoe mooier de aanprijzing, hoe meer in strijd met de werkelijkheid.

Na de lunch gaan we naar het Internationale Museum van beschilderde eieren in Moldovita, het Roemeens deel van de historische Bucovina. Lucia Condrea heeft de traditie van het beschilderen van eieren van de Hutuli - een aparte bevolkingsgroep in de grensregio tussen Roemenië en Oekraïne - verheven tot een hoogstaande kunstvorm. In haar museum zijn letterlijk 15.000 beschilderde eieren (in de meest uiteenlopende kleuren en de meest uiteenlopende patronen) te bewonderen. Onmogelijk te fotograferen. Mevrouw Condrea stelde over zowat de hele wereld haar eieren tentoon die beschilderd worden met de 'verloren was' techniek.

P6085531

P6085538

We krijgen door het privémuseum van haar kleindochter Justina een privé rondleiding. De tiener is zeer enthousiast en wil, evenals haar moeder en zus, deze traditie voortzetten van haar oma.

P6085532

P6085539

P6085540

Wij hebben de eer om haar oma nog te ontmoeten, zij is helaas erg ziek, waardoor ze haar hobby niet meer kan uitoefenen. Naast een betaalde baan, vertelt Justina, heeft oma totaal 30.000 eieren beschilderd, waarvan dus 15.000 in het museum.

Haar zus heeft ook een schildertalent en heeft 'Het meisje met de Parel' geschilderd. Haarband is bacon, de parel avocado en de jurk een wafel.

P6085552

We mogen beide nog een mooie ansichtkaart kiezen.

We praten nog over Roemenië. Zij verwoordt erg goed wat wij dagelijks zien en ervaren. Wat een bijzondere tiener met haar 13 jaar, bijna 14 🤗

Als we buiten komen regent het. We besluiten bij het klooster van Moldovita (16e eeuw) te gaan overnachten.

P6085571

Als het weer wat opklaart wandelen we door het klooster, de tuin en het achterliggend kerkhof. Men zegt dat dit een vergeten Roemeens klooster betreft. Geen toerisme geen souvenirs, voor ons helemaal prima.

P6085556

P6085560

P6085568

We hebben al meer gezien dat er briefjes in kloosters liggen, we denken om een wens op te schrijven en dat klopt.

P6085563

1. Jan Heijnen:
    9 juni 2023
    Ik heb het verhaal van mevrouw condrea wel eens gelezen en op arte op tv eens een stukje gezien.
  2. Anja en Cor:
    9 juni 2023
    Zo'n indrukwekkende expositie. Triest dat ze nu zo ziek is en haar hobby niet meer kan uitoefenen.
  3. Elly:
    10 juni 2023
    Wat knap als je zo kunt schilderen. 30000 eieren. Inderdaad sneu dat ze zo ziek is.
  4. Anja en Cor:
    11 juni 2023
    Was erg indrukwekkend. Triest dat ze door haar ziekte niet veel weer kan.