Dag 30 / Maandag 12 juni 2023 / Sapanta 22°

12 juni 2023 - Sapânta, Roemenië

Vanochtend afscheid genomen van Tini en Richard, we hebben in twee dagen een leuk contact opgebouwd, er was direct een klik, we zullen elkaar in de toekomst zeker treffen.

Daarna bij Bram afgerekend, ik zie leuke kaarten, deze zijn door de vorige eigenaresse gemaakt. Erg mooi. Ik koop een setje en Bram verzamelt het geld voor Eveline. Goed geregeld.

We rijden richting Barsana om het klooster te bezoeken.

Onderweg komen we weer van alles tegen.

_P6125780De jonge ooievaars die haast gaan uitvliegen. P6125786

Weinig ruimte voor de fietsers hier.

P6125787

En wat dachten jullie van de betonnen greppels, die in de aaneengesloten dorpen liggen.

P6125788P6125791

Probeer hier maar eens in te rijden. Hoe parkeer ik mijn auto, gewoon aan beide zijden van de weg, niet mijn probleem als je de straat in wil rijden.

P6125790

Dit klooster met de omliggende gebouwen en kerk, zijn erg indrukwekkend, het mooiste wat we tot nu toe hebben gezien.

P6125767

Als ik het kerkje inloop zie ik een bekende mevrouw. Oh, de Franse mevrouw van de camping. Na onze begroeting herkent haar man ons ook. We raken nog even aan de praat. Zij hebben afgelopen nacht gestaan bij het klooster van Sapanta. Hij had een bekeuring gekregen, voor het negeren van een stopbord bij een overweg, kassa € 130,00.We nemen afscheid en wensen ze een veilige reis.

P6125778P6125766

Wat is het hier schitterend, we raken niet uitgekeken, erg bijzonder.

P6125753P6125748P6125756

Toch gaan we weer verder, Sapanta is de volgende bestemming.

The Merry Cemetery/ Het vrolijke kerkhof is een begraafplaats in het dorp Săpânţa, Maramureş County, Roemenië. Het is beroemd om zijn felgekleurde grafstenen met naïeve schilderijen die op een originele en poëtische manier de mensen beschrijven die er begraven liggen en wat hun beroep was. Kijk nu zelf, uitleg is toch overbodig.

P6125819

P6125818

20230612_155014-COLLAGE

20230612_154936-COLLAGE

De mevrouw aan de kassa is erg lief en zegt ons de begroeting, dank je wel en tot ziens in het Roemeens.

Wat een indrukwekkende begraafplaats met kerkje.

_P6125820

Dan rijden we naar het klooster voor onze overnachtingsplek in het bos. Direct komt er een jonge schaapherder aan met z'n kudde.

We zitten nu op 750 meter van Oekraïne af. Wij op vakantie en die mensen in oorlogsgebied, wat triest.

Screenshot_20230612-153444

We gaan een stukje wandelen, het is er enorm modderig, slim met de open schoenen.

P6125825

Aan de andere zijde van het riviertje ligt Oekraïne.

_P6125823

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Emmy van de Veerdonk:
    12 juni 2023
    telkens weer van die leuke ontmoetingen .Wat leuk.Jullie staan er gewoon voor open.
    Dat maakt jullie vakantie zo mooi.
  2. Anja en Cor:
    13 juni 2023
    Ja, erg bijzonder en dat klopt dat maakt het heel speciaal.
  3. Heddy Saris:
    12 juni 2023
    Prachtige gebouwen! En ook prachtige grafstenen.
    Grappig, dat een gedeelte van jullie verhalen voor ons zo herkenbaar is, zoals de betonnen greppels en parkeren en niet vergeten, karren met ezels of paarden, chaos in het verkeer.

Toch oppassen wat Oekraïne betreft! 🙄🫣
  4. Anja en Cor:
    13 juni 2023
    Leuk hè, dat er zoveel herkenning is over en weer. We passen goed op.
  5. Jan Heijnen:
    13 juni 2023
    Jullie vlak aan de grens met Oekraïne, wij straks in Finland vlak aan de grens met Rusland.
  6. Anja en Cor:
    13 juni 2023
    Ja, dat klopt, dat scheelt ook niet veel.
  7. Elly:
    18 juni 2023
    Bizar dat jullie zo dicht bij oekraiene bent geweest. Wereld van verschil.
  8. Anja en Cor:
    18 juni 2023
    Ja, zeer vreemde ervaring.