Dag 31 / Dinsdag 13 juni 2023 / Tokaj 23°

13 juni 2023 - Tokaj, Hongarije

Vanochtend wakker geworden in het bos. Stilte, alleen het ruisen van de bladeren en het zingen van de vogels.

We wandelen naar het klooster.

_P6135842_1

Het klooster Sapanta Peri ligt in het Roemeense district Maramures. De in 1391 gebouwde houten kerk is de hoogste houten kerk ter wereld en een van de bekendere kloosters van Roemenië. Er wonen op dit moment nog 6 nonnen in het klooster wat dagelijks vrij te bezoeken is.

Welke timmerman gaat zo'n hoog dak met houten plankjes bekleden, niet iemand met hoogtevrees.

P6135845

P6135846

Terug bij de camper, komt de herder met zijn schapen langs. Daarna vertrekken we richting de grens.

We genieten nog even volop van de natuur in Roemenië en alles eromheen.

P6135863

We schrikken wel even, als er in een gebergte met haarspeldbochten, ineens een hutje opduikt wat toch bewoond blijkt te zijn.

P6135853

Heddy en Jan, dit zijn onze Atlantische wegen vandaag. Ha, ha.. 😆

P6135865

_P6135866

_P6135867

Het busje voor ons bij de grens moet zijn laadruimte tonen. Ook bij ons wordt er een kijkje genomen in de camper. Safe, doorrijden maar. Gisteravond lukte de aankoop van een digitaal vignet niet, dus nu 1 bij het vignet kantoor aangeschaft.

P6135871

Eenmaal de grens over, bonk, bonk, bonk. Net alsof we van Nederland, België binnenrijden.

P6135872

Het eerste stuk van Hongarije lijkt wel op Roemenië, chaotisch, was te drogen aan het hek van de voortuin. Later worden de huizen groter en lijkt het voor de buitenwereld wat luxer te zijn.

P6135869

Nog even inkopen doen bij de Lidl. De laatste Ron/Lei moeten op, bij de kassa blijken we 5.5 tekort €1,10, wat erg, toch iets terug moeten geven. Je beseft ineens wat dit betekent, als je met een rekenmachine door een supermarkt loopt.

Het eerste stuk is saai, landbouwgrond, kilometers velden. Gelukkig komen er weer heuvels inzicht.

P6135874

In Tokaj (een wijn stadje van 950 jaar oud) vinden we een mooi plekje, aan de oever van de Tisza rivier.

_P6135882

_P6135889

P6135888

Heerlijk in het zonnetje relaxen.

P6135887

P6135890_P6135898

We krijgen visite van twee spechten, die mooi zitten te tikken.

P6135891

De klok is weer een uurtje terug, dus een langer dagje vandaag.

1. Anne-Marie:
    13 juni 2023
    Prachtige tocht die jullie reden in Roemenie. Is die van NKC?
    Wij zijn met heel veel moeite weer uit de modder.....
  2. Anja en Cor:
    14 juni 2023
    Gelukkig jullie kunnen weer verder. Goede reis en nu niet meer vast komen te zitten. Geen NKC reis, we hebben wat in boeken opgezocht, digitale route wat gecombineerd en geïmproviseerd, zo gaat dat bij ons.
  3. Tom:
    13 juni 2023
    Mooi hoor die zwarte specht, die zie je niet vaak. En hoe smaakt de Tokai?

Fijne dagen nog.
  4. Anja en Cor:
    14 juni 2023
    Cor zegt: geen idee. We zijn wel door het dorp gewandeld maar het Is niet bij ons opgekomen om een fles te kopen. ;-)
  5. Anja en Cor:
    14 juni 2023
    De spechten was leuk. Het waren er 2 en gingen de hele tijd van boom tot boom rond de camper.
  6. Heddy Saris:
    14 juni 2023
    🤣🤣🤣 over de Atlantische wegen!
    Ik dacht ff, zijn jullie hier ? 😂

Ook bij ons precies hetzelfde meegemaakt bij de grens; de auto voor ons werd grondig onderzocht en bij ons een zeer kort kijkje vanuit de deur en niet eens vanuit het trapje. En toen mochten wij weer doorrijden.

Ja, moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die zo afgelegen wonen. Daar schrik ik er ook van.

Ik zei vanmorgen tegen Jan: eigenlijk heel vreemd dat de kerken in Noorwegen opvallend wit zijn. Dus de "hoogste status" en dat is op zich geen goed voorbeeld tegenover de volk, vooral de armste mensen want de kerken hebben een rolmodel. Maar ja... daarom doe ik allang niets meer met de religie. 🫣

Mooie vogel! Wij hebben vandaag een mooie ree met het kleintje gezien.
    Ziezo, veel plezier in Hongarije, hopelijk veel nieuws te zien en beleven!
  7. Anja en Cor:
    14 juni 2023
    We wisten dat jullie vandaag de Atlantische wegen reden. Dit waren de Roemeense wegen, effe melig doen.

Ja, kerken en klooster, als je ziet wat er in Roemenië gerenoveerd wordt en vele inwoners bedelen, dan kun je daar ook je gedachten over laten gaan.

De natuur en dieren blijven erg speciaal.
  8. Jan kappen:
    Mooi. Hier kei jaloers
  9. Anja en Cor:
    14 juni 2023
    Wat houdt jullie tegen, instappen en wegwezen.
  10. Emmy van de Veerdonk:
    19 juni 2023
    jullie zullen wel gemerkt hebben dat ik regelmatig wat dagen achter loop. .Maar dat maakt het niet minder leuk. Aan kerken en kloosters geen gebrek. Maar daar word je zelf ook een beetje ZEN van. Genieten maar.
  11. Anja en Cor:
    19 juni 2023
    Het zijn stuk voor stuk mooie ervaringen en ontmoetingen. Echte geluksmomenten 🙏