Dag 32 / Woensdag 14 juni 2023 / Aggtelek 24°

14 juni 2023 - Aggtelek, Hongarije

Gisteren helemaal vergeten te zeggen. Roemenië, drum bun / tot ziens. Bedankt voor de fijne tijd.

Vandaag willen we naar Slowakije. We willen de grot Domica gaan bekijken net over de grens.

Als we Tokaj uitrijden zien we veel druivenvelden.

P6145900

We passeren een prachtig kerkje.

P6145905

De weg is fantastisch, met nieuwe rotondes. Grote landbouwvelden, een groot contrast met Roemenië, waar de mensen maar een klein perceeltje land hebben.

P6145909

Ook hier zie je oude mensen wonen, wat wij nog geen schuurtje noemen met een plaat asbest erop wat als dak dient.

Even verderop lijkt er meer welvaart te zijn met grotere nieuwe woningen.

Voor de eerste maal zien we een veld met zonnepanelen.

Dan hangt ook hier de was over het tuinhek te drogen en zien we veel verouderde flat complexen. Helaas mag niet iedereen meegenieten met de welvaart.

P6145906

P6145908

Twee kilometer voor de Domica grot, is de ingang aan de Hongaarse kant, genaamd Baradla.

P6145917

P6145947

Het is een prachtige bosrijke plek, we besluiten niet de grot te gaan bezoeken, maar een heerlijke wandeling te gaan maken.

P6145918

P6145928

Eenmaal gestart, genieten we van de zon, de natuur, planten, bloemen, insecten e.d

20230614_192323-COLLAGEOnze bloemetjes thuis worden ook goed verzorgd. Knap hoor, dames. IMG-20230612-WA0004

We komen een kleine kilometer voor het einde erachter dat het geen rondje is en dat we dus terug moeten lopen. We hebben de inspanning voor vandaag ruimschoots gehaald.

P6145925

Heerlijk ontspannen en relaxen in de zon.

Er komen Nederlanders het terrein oprijden, zij vieren vakantie in Hongarije, maar ze vinden de mensen erg onvriendelijk. Gelukkig hebben wij wel fijne en behulpzame mensen getroffen in Roemenië.

We bestuderen diverse steensoorten, helaas onleesbaar voor ons.

_P6145914

En nemen nog een kijkje in de speeltuin. We blijven tenslotte kind, nietwaar.

_P6145950

Maken Foe Yong Hai en de verbrande calorieën worden weer aangevuld.

1. Richard:
    14 juni 2023
    Het gaat jullie goed daar, wij staan nu in Debrecen morgen in genieten van het thermaalbad en een kijkje nemen in de stad.
  2. Anja en Cor:
    16 juni 2023
    Is het bad goed bevallen?
  3. Elian Daris:
    Heerlijk genieten samen in het mooie Slowakije. 😘
  4. Anja en Cor:
    Gaan we zeker doen.
  5. Jan Heijnen:
    15 juni 2023
    Wij troffen ook alleen maar vriendelijke en behulpzame mensen in Roemenië.
  6. Anja en Cor:
    16 juni 2023
    Wat je uitstraalt ontvang je terug.
  7. Hans en marjo:
    15 juni 2023
    Lijkt wel op een wereldreis :-) geniet er van groetjes
  8. Anja en Cor:
    16 juni 2023
    We zien veel en blijven genieten.
  9. Heddy Saris:
    16 juni 2023
    Ja, inderdaad een duidelijke grote contrast tussen de arme mensen en de rijkere mensen.

Wij ervaarden ook de vriendelijk-en behulpzaamheid 😊 Soms ligt het aan de mensen zelf, te hoge verwachtingen of teveel veroordelen of te weinig openstaan.

Ik herken maar al te goed over kind zijn-momenten. Dit vind ik zelfs zeer verrijkend in ons leven. Daarom doe ik het regelmatig.
    Maar het is een verdomd zo mooi ladder, zou ik dit mee willen nemen naar huis! Wij hebben zelfs een laddertje op de muur in de keuken boven de aanrecht😊 met de versieringen wat te maken hebben met de visserij.

Tip; maak een foto via app : LENS dan vertalen dan lees je de Nederlandse tekst (vertaling) .
    Dit gebruiken wij zeer regelmatig. Zeer handig hulpmiddel 😉 ook op stenen, letterlijk op alles!
  10. Anja en Cor:
    16 juni 2023
    Klopt helemaal, als we ons open stellen en mensen vriendelijk benaderen dan ontvangen we dat ook terug. Het kind in ons is onbevangen en puur, mooi dat jij ook van die kind momenten hebt. Cor gebruikt het in Google, erg fijn hulpmiddel voor alles.
  11. Richard:
    16 juni 2023
    Helaas we zijn er niet in geweest en dat kwam omdat er een Nederlandse inspecteur de camping op kwam en daar mee gezellig aan hebben gezeten en dus kwam het er niet van.groetjes ons
  12. Anja en Cor:
    17 juni 2023
    Dat is jammer, er komt vast een andere keer.