Dag 34 / Vrijdag 16 juni 2023 / Zdiar 24°

16 juni 2023 - Ždiar, Slowakije

Een rustige, vredige nacht gehad. Dat kan natuurlijk ook niet anders, er is goed over ons gewaakt.

Naar beneden moeten we over een smal weggetje. Een non komt ons tegemoet in haar VW busje. Als Cor zijn spiegel opklapt, durft ze er toch langs te rijden.

We gaan het kasteel Spissky Hrad bekijken. Hier wederom renovatiewerk. We mogen met gereduceerd tarief en seniorenkorting naar binnen. Helaas is het kasteel van binnen gesloten.

P6166020

_P6166033

P6166034

Het is als eerste een hele klim naar boven en dan nog een fikse wandeling over de vestingmuur.

P6166035

_P6166048

P6166056

Er zijn veel activiteiten voor kinderen. Spelletjes, schminken en voorstellingen.

P6166059

We klauteren weer naar beneden. We besluiten richting Zdiar te gaan rijden de Hoge Tatra. Eerst maar weer de nodige inkopen doen.

_P6166028

We rijden de 536, ook hier is het volop genieten van al het moois dat we te zien krijgen.

Als we een plaatsje uitrijden, weten we niet waar we in terecht zijn gekomen. 1x eerder hebben we dit gezien in de Lage Tatra. Een in en in trieste situatie waar deze mensen in leven. Zes jaar geleden stonden we in Brezno op een camping met een Nederlandse eigenaar. Hij vertelde ons dat de Roma- en Sinti families hier in Slowakije letterlijk worden uitgekotst. Als hij iemand in dienst zou nemen om hand en spandiensten te verrichten op zijn camping, wordt hij met de nek aangekeken door buurtbewoners. Hier in Slowakije blijken deze families ook geen uitkeringen te ontvangen. Gelukkig is dat in Roemenië wel beter voor deze  mensen geregeld. Wat een treurige aanblik.

We rijden verder via Route 66.

Eenmaal in Zdiar, eerst even water tanken.

P6166077

Dan bezichtigen we het schattige plaatsje met de gekleurde houten huisjes.

P6166076

_P6166081

_P6166082

Ook een ingestort huisje.

P6166088

Een poosje later zoeken we een overnachtingsplek op. We slapen aan de voet van de Hoge Tatra, met de sneeuw nog op de bergen. Een magische plek.

_P6166115

Heddy en Jan, onze gletsjer.

P6166112

We wandelen nog naar de meertjes beneden, wat een prachtige plek weer.

P6166099

De herder wandelt met zijn schapen en 6 honden over de weilanden.

P6166102

Sommige hondjes moeten het nog leren, op de schaapjes letten en niet op de mensen.

_P6166103

Eenmaal weer boven aangekomen, maken we nog een praatje met onze Duitse buren en genieten van de zonsondergang.

P6166110

De reislogger zegt dat we teveel foto's hebben geplaatst. Je doet alles voor je volgers toch, dus we betalen wat extra om jullie te laten meegenieten. Als het goed is krijgen jullie nu ook geen reclame meer.

Graag weer tot morgen. Groetjes van ons.

1. Rob van den Brink:
    16 juni 2023
    Ow, dat kost jullie nog geld ook zeg!
    Maar ik geniet dan ook van de belevenissen en beelden.
  2. Anja en Cor:
    17 juni 2023
    Kaai veul geld, maar we hebben dat voor onze volgers over.😂
  3. Anne-Marie:
    16 juni 2023
    Wat raar van die foto's heb ik nog nooit gehad.
  4. Anja en Cor:
    17 juni 2023
    Je kan niet meer dan 300 in 30 dagen plaatsen. Maar nu is het onbeperkt.
  5. Jan:
    Cor, niet vergeten de TatraTea. Groene flessen 😏😃
  6. Anja en Cor:
    17 juni 2023
    Za hadden alleen zwarte en grijze hier.
    55% en hoger.
    En nog best aan de prijs. Ik kijk nog steeds uit naar de groene.
  7. Heddy Saris:
    Een mooie hemelgloed!
    En zo leuke huizen!
    Cor, leuk gezegd over veel geld voor over voor de volgers 🤣
    Pluk dan gewoon de groene bladeren, zie je overal voor je groene thee! 😉😊🤣
  8. Anja en Cor:
    17 juni 2023
    Goede tip, Heddy. Ik zal hem aan het plukken zetten.
  9. Heddy Saris:
    18 juni 2023
    Hebben jullie gisteren (zaterdag 17 juni) alleen maar geslapen, vandaar geen verslag ? 🤔🤣😂🤣
  10. Anja en Cor:
    18 juni 2023
    Cor zegt: we hebben op jullie verslag ook wel eens moeten wachten.
    😝
  11. Heddy Saris:
    18 juni 2023
    Inderdaad, daarom pak ik hem terug! 😉😁
  12. Anja en Cor:
    18 juni 2023
    Jullie zijn aan elkaar gewaagd.
  13. De Paus:
    19 juni 2023
    Wat een mooie reis Anja, ik ben jaloers op je ( niet dat Cor erbij is) hahahahaha. Heerlijk genieten en deze wereld reis verdienen jullie ,.xxx
  14. Anja en Cor:
    19 juni 2023