Dag 35 / Zaterdag 17 juni 2023 / Banska - Bystrica 26°

18 juni 2023 - Banská Bystrica, Slowakije

De herder is alweer paraat met zijn schapen. We nemen afscheid van onze Duitse buurvrouw en gaan op weg.

We rijden ineens een waterval voorbij.

We rijden over de 537 door de toch wel toeristische Hoge Tatra. Er wordt veel gefietst, gewandeld.

En deze manier is ook een mogelijkheid om op de plaats van bestemming te komen.

We passeren tot 2x toe een Norway shop en deze langlaufer. Mike reist ook dit jaar weer mee. De ontmoeting met een Mike, een chauffeur die zijn naam Mike op het dashboard had staan, de bergen, gletsjers, watervallen en dan nu weer de twee bovengenoemde 'toevalligheden'.

We komen uit bij een houten toren, dit blijkt een uitkijktoren te zijn met openluchttheater, houtsnijwerk en speelmogelijkheden voor de kids.

Van de 18 gaan we over naar weg 72, prachtig weer. We doorkruisen de Hoge Tatra en de Lage Tatra. De Hoge Tatra, veel kale, piekerige bergen met sneeuw erop. De Lage Tatra, ronde bergen met begroeiing.

Op de 72 houden 2 Audi's een wedstrijd, de een wil de ander voorbij in een haarspeldbocht zonder overzicht. Je houdt je hart vast. Het gaat gelukkig goed.

Het laatste stukje is weer Route 66 en dan zijn we in Banska-Bystrica. We lunchen en wandelen naar het Namestie SNP plein .

Prachtige gebouwen, fontein, kerken, mooi verzorgde indruk.

Ik heb iets met grote stoelen.

De Vintage Gallery is helaas gesloten, het blijkt dat alle winkels op zaterdagmiddag zijn gesloten. Prima blijft het geld in onze beurs.

Er is nog een klein Oorlogsmuseum.

Een tuin van verzetsstrijdster Haviva Reick (1914-1944).

Bij de parkeerplaats komt ook hier een jonge vrouw bedelen.

We rijden naar ons plekje voor de nacht. Boven op een berg, met 360° panorama overzicht. We genieten nog lang na in het zonnetje.

1. Miranda:
    21 juni 2023
    Blijft bijzonder die "toevaligheden "
    😇
  2. Anja en Cor:
    21 juni 2023
    Het valt ons toe, zullen we maar zeggen 🤫