Dag 36 / Zondag 18 juni 2023 / L'ubochna 27°

18 juni 2023 - Ľubochňa, Slowakije

Gisteravond nog een mooi verlicht Banska Bystrica gezien vanaf de berg.

_P6176186_1

Deze morgen genieten onze Duitse buurtjes van hun yoga sessie, ze zijn weer helemaal relaxed.

Wij rijden via de 59.

_P6186187_1

Naar het dorpje Vlkolinec.

_P6186188_1

Een zeer klein plaatje met houten huisjes, waarvan er 6 permanent bewoond zijn.

_P6186206_1

_P6186212_1

Een aantal zijn vakantiewoningen of er is een museum of galerie in gevestigd.

Hier de geschiedenis:

Een deel van de stad Ružomberok staat bekend om zijn houten nederzetting Vlkolínec - een uniek volksarchitectuur reservaat in Slowakije.  In 1993 werd het geregistreerd op de lijst van UNESCO-werelderfgoedlocaties.  Het vertegenwoordigt een soort middeleeuwse nederzetting met de architectuur van berg- en sub berggebieden met typisch rustiek werk en terrasvormige velden. Het dominante kenmerk van de nederzetting is de houten klokkentoren (1770). De zeldzame gebouwen zijn de Visitatiekerk van de Maagd Maria (gebouwd in 1875) en de rustieke waterput (gebouwd in 1860). Een museumobject in de nederzetting is The Peasant House met de tentoonstelling van origineel wonen;  informatiecentrum, galerij met kunstvoorwerpen (voormalige school), UNESCO-huis, restaurant en privé-accommodatie voor bezoekers.  Op dit moment leeft het dorp nog steeds met 20 inwoners die in 6 huizen wonen op een totaal van 55 huizen. Andere huizen worden voornamelijk gebruikt voor recreatie door mensen uit heel Slowakije.  Vlkolínec ligt aan de rand van het belangrijke toeristische centrum Malino Brdo. Tijdens de zomerseizoenen vinden er verschillende cultureel-sociale activiteiten plaats in Vlkolínec.  "Zondag in Vlkolínec" vindt traditioneel eind juli plaats.  Het is een geweldig cultureel evenement waar je aanwezig kunt zijn bij optredens van folkloristische ensembles, kunstenaars, houtsnijders en andere ambachtslieden. Iedereen is van harte uitgenodigd.

De weg erheen is erg snel.

_P6186189_1

Voor de 2e maal krijgen we seniorenkorting, we worden oud, maar gelukkig en daar gaat het om.

_P6186226

Bij een klein museumpje is er een zeer enthousiaste vrijwilligster of buurtbewoonster, ze ratelt en ratelt en trekt zich er niets van aan dat wij het niet verstaan.

_P6186232_P6186202_1

_P6186201_1

Een boerderij met dieren.

_P6186210_1

_P6186207_1

Een beer, helaas niet echt, gelukkig maar van zo dichtbij.

_P6186217_1

Galerie.

_P6186205_1

En alvast een houten Kerstal.

_P6186200_1

De temperatuur loopt aardig op.

We wandelen terug en gaan een plekje zoeken voor de lunch. Bij toeval klik ik op een tractor bij de app Park4night. Het blijkt een restaurant te zijn met een dierenboerderij en je kunt ook overnachten, dat lijkt ons wel wat.

We rijden hiervoor een stukje terug. Zondagmiddag met mooi weer, lijken alle locals er te zijn. Jammer, misschien morgen nog wel even terug voor de bakkerij en de kaasmakerij.

Nu rijden we door naar L'ubochna, een dorpje aan een beekje met een park. We lunchen, chillen en maken daarna een wandeling.

P6186235

Er is hier een historische waterkrachtcentrale. Het is gesloten, we kunnen wel een beetje binnen kijken naar de demo.

We komen langs een waterbron.

_P6186240

_P6186241

Een aardig optrekje.

P6186237

Het park, maar de geschiedenis door borden wordt weergegeven.

P6186244

We spotten putters, helaas waait er net een blaadje op, terwijl ik de foto afdruk.

P6186243~2

In het dorp, kan ik dan eindelijk de foto's ophalen en plaatsen bij de blog. Het neemt wel ruim een ½ uur tijd in beslag, maar alles voor de loggers.

Nog een pauze bij het beekje.

P6186248

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Heddy Saris:
    18 juni 2023
    Veel vroomheid in dat land vandaar dat zondag echt een RUSTDAG is, dwz bijna alles is gesloten. Verder heel mooie kiekjes 👍😊
    Fijn om te lezen dat jullie zoals wij ook lekker volop genieten van onze vakanties! 😉😁
  2. Anja en Cor:
    18 juni 2023
    Dat doen we zeker.
  3. Jan Heijnen:
    19 juni 2023
    Seniorenkorting? Dan hoor je voortaan bij de ouwe l.llen. :-)
  4. Anja en Cor:
    19 juni 2023
    Inderdaad er zijn er zat die het niet halen.
  5. Monique:
    Wat mooi allemaal!
  6. Anja en Cor:
    👌🤫
  7. Aine:
    19 juni 2023
    Zo is dat , je mag blij zijn dat je senioren korting krijgt. Dan heb je toch heel wat ervaringen opgedaan. Je krijgt hier als senior ook weer korting voor de speeltuin.
  8. Anja en Cor:
    19 juni 2023
    Zo is het maar net. Korting voor de speeltuin, niet te hopen dat we 'kinds' worden 🥰