Dag 8 Quintana del Puente naar Miranda do Doure

19 september 2022 - Miranda do Douro Municipality, Portugal

Gisteravond was een zeer heldere avond en we konden goed de Andromeda nevel zien. Ook Andromeda het sterrenbeeld, Cassiopeia en onder andere planeet Jupiter.

Screenshot_20220919-221702~2

Vanochtend was een mevrouw (vermoedelijk uit het dorp), het gras aan het maaien van de speeltuin. Ze was bezorgd of ze ons had gewekt, maar we konden haar geruststellen.

Nog even een foto van de brug.

P9190267

Vandaag gaan we naar het dorpje Miranda do Doure. De wegen zijn erg leeg en naarmate dat we meer richting Portugal rijden verandert het landschap, het wordt ruiger en groener.

P9190269P9190326

Eerst rijden we door Villalcampo wat een oud dorpje is met zeer veel opgestapelde stenen muurtjes, erg aandoenlijk. We wandelen door het dorpje. De oudere mannen willen graag aanspraak maar de taal is een probleem, met handen en voeten dan maar.

P9190310P9190287

We gaan verder en de rotspartijen worden alleen maar hoger met de Douro rivier die erlangs stroomt.

P9190336

Miranda do Douro is een van oorsprong oud stadje wat door de Romeinen is bezet en later, in de 8ste eeuw door de Arabieren, die het de naam "Mir Andul" gaven, waarvan uiteindelijk de naam Miranda is afgeleid.

P9190367Door de ligging nabij de grens met Spanje, nam het dorp een belangrijke positie in als strategisch verdedigingspunt. Het was de eerste koning van Portugal, D. Afonso Henriques, die in de 12e eeuw het kasteel en de ommuurde vesting liet bouwen en het in een ware burcht veranderde.P9190341

In de 16e eeuw verkreeg het dorp de status van stad en werd de zetel van het bisdom Trás-os-Montes. Toen brak er een nieuwe voorspoedige periode aan. Tijdens deze periode werden de grootse monumenten gebouwd zoals de kerk Igreja Santa Maria Maior die gedurende twee eeuwen als kathedraal heeft gediend.

P9190357

Tijdens de 17e eeuwse Onafhankelijkheidsoorlogen tegen Spanje en later, tijdens de Franse invasies, heeft de stad veel ontberingen geleden en een groot deel van haar belangrijke rol verloren.

Vandaag is de kathedraal gesloten, wel kunnen we even over de stadsmuur lopen. Een mooi plaatsje.

P9190315

We rijden naar de slaapplaats voor vanavond. Een picknickplaats naast een rivier. De kikkers, krekels en vogels laten zich goed horen.

dji_fly_20220919_174418_81_1663606548428_photo_optimizedWe staan tussen 2 kapellen, de Capielha de Santo Andres, die we morgen gaan bezoeken en Santuario Sta Marina. Nou, als er nu niet goed over ons wordt gewaakt dan weten wij het ook niet meer. P9190377

1. Tom:
    20 september 2022
    Wat een bijzondere landschappen en mooie plekjes. En zo'n sterrenhemel, prachtig.
  2. Anja en Cor:
    21 september 2022
    Ja, het is allemaal erg bijzonder. Weer mooie herinneringen.
  3. Wim:
    21 september 2022
    Zo krijg je nog eens geschiedenis les😊
  4. Anja en Cor:
    21 september 2022
    Ja, je wordt er niet dommer van.