Dag 25 Seebruck naar Berching

16 juni 2022 - Berching, Duitsland

Het beloofd weer een mooie dag te worden. We gaan op pad.

P6165125

Mits de eenden ons laten gaan. De route is  volop bos en natuur. Heerlijk om zo te kunnen rijden, zonder de stress van andere weggebruikers. We komen veel oldtimers tractoren tegen er blijkt 1 deze dagen een soort meeting te zijn. We moeten wel tanken, het Duitse prijsvoordeel is blijkbaar alweer van de baan want we betalen € 2,01 euro voor een liter. Gelukkig kunnen we het ons nog permitteren, voor vele andere mensen zal het een ander verhaal zijn.

Voor de eerste maal komen we op een camperplaats waar we moeten betalen, er zijn al aardig wat campers, in allerlei maten en vormen. Even tijd voor ontspanning en een bakkie.

IMG_20220616_134537_894IMG_20220616_141649_859IMG_20220616_140756_232

We nemen een kijkje in het dorpje. De kleine gemeente Berching ligt tussen Regensburg en Neurenberg aan de oevers van het Ludwig-Donau-Main-kanaal. Omdat het dicht bij het Altmühltal ligt, wordt het vaak gerekend tot de mooiste stations in het rivierdal.

P6165142
Het betovert met zijn middeleeuwse flair, kleurrijke huizen, de ringmuur en een prachtig stadspark. Momenteel krijgt het plaatsje op meerdere locaties nieuwe bestrating. Jammer voor de fotograaf. Er volgen nog een paar grote regendruppels en wat onweers klanken, de lucht betrekt een beetje maar is van korte duur. We wandelen over de stadsmuur.

IMG_20220616_135150_981

Ik praat nog even met een bejaarde mevrouw uit het dorp. We moeten altijd voorbereid zijn op het weer vertelt ze, een paraplu en jas meenemen. Dit wordt zeer vaak herhaald, ook het 'we moeten het nemen zoals het komt'. Ik vermoed wat Alzheimer klachten. Ze is super vriendelijk, maar ze blijft repeteren.

P6165180

Het is zo'n warm weer dat we besluiten een stukje te fietsen, dat brengt vaak wat verkoeling. We fietsen langs het kanaal naar Bielngries. Een mooi tochtje, inderdaad met een briesje en af en toe schaduw.

P6165208P6165213

Ook een mooi plaatsje met een mooi kerkje in het centrum.

Met het warme weer laten we de kookpannen in de kast en halen we een broodje Döner bij het Turkse eettentje op de camperplaats. De tzatziki saus is wat pittig maar het smaakt voortreffelijk. Wat een luxe.