Dag 7 / Zaterdag 20 mei 2023 / Balástya 26°

20 mei 2023 - Balástya, Hongarije

Deze morgen nemen we afscheid van Casper en Lot, we wensen ze een veilige thuisreis met veel muziek toe, een mooie baan en een fijn thuis in Amsterdam.

Wij gaan het Herdenkingspark bezoeken.

P5204234

We starten met de Panorama over de veldslag van Arpad en zijn leger. Een indrukwekkend en gedenkwaardig geheel.

Arpadfeszty

Even wat geschiedenis:

De Hongaren (ook: Magyaren) deden hun intrede in Europa aan het eind van de negende eeuw, toen ze als nomadenvolk vanuit de Zuid-Russische steppe over de Karpaten trokken. Onder Árpád en zijn opvolgers vestigden zij zich in het Karpatenbekken, een gebied dat veel groter is dan het huidige Hongarije. Gedurende een eeuw waren ze door hun strooptochten de schrik van Europa. In de Slag op het Lechveld werd hun een dermate grote nederlaag toegebracht, dat ze de bakens verzetten en besloten zich aan te passen aan hun christelijke buren. De kroning van Stefan de Heilige als koning in het jaar 1000 werd daarvan het symbool. Hij was de eerste koning van Hongarije. Stefan oriënteerde zich op Rome en niet op Byzantium, een keus die tot op heden doorwerkt: in tegenstelling tot hun Servische en Roemeense buren zijn zij niet oosters-orthodox maar rooms-katholiek.

We maken een wandeling over het park. Arpad te paard met z'n generaals.

P5204265

We zien diverse Koningen van na die periode.

P5204235

Een vissersboot waar men levende vissen in bewaarde.

P5204241

Een visserswoning.

P5204242

Crown yurts.

P5204250

Nomaden park.

P5204260

Monument van Nationaal samenzijn. De bronzen stippen duiden de Hongaarse provincies aan.

P5204272

Een prachtig groot park met veel geschiedenis.

Na de bezichtiging, rijden we een kleine 20 min. door waar we een plekje hebben gevonden bij een Hindoestaanse tempel.

P5204296

We krijgen een rondleiding.

P5204289

P5204292

Voor een later tijdstip worden we uitgenodigd mantra te komen zingen met vrienden. Om 20.00 uur helaas nog geen vrienden gearriveerd. Waarschijnlijk gaat het niet door. Jammer. Mocht het anders zijn dan zien jullie het morgen vanzelf in het nieuwe verhaal.

1. Hielke:
    20 mei 2023
    Leuk om te lezen weer. Ik heb ze allemaal gelezen tot nu toe maar nog niet gereageerd; ik lees meestal vlak voor het slapengaan en ben dan te duf om te typen…
    Blijf genieten!
  2. Anja en Cor:
    Een goed slaapmiddel dus 😴
    Zullen we zeker doen.
  3. Jan:
    21 mei 2023
    Toch fantastisch dat jullie elke keer weer Europa gaan verkennen. Vooral genieten zit ik zeggen, maar dat lukt jullie wel. Groet Jan
  4. Anja en Cor:
    21 mei 2023
    Dat lukt zeker, nu eens kijken hoe het leven er in Roemenië aan toegaat.
  5. Heddy Saris:
    21 mei 2023
    Lijkt me een interessante land!
    Wie weet, gaan wij ook ooit naar toe! 🤔
    Verder veel reisgenot gewenst.
  6. Anja en Cor:
    21 mei 2023
    Alles is leuk om te ontdekken en van te leren, dat houdt nooit op.
  7. Heddy Saris:
    22 mei 2023