Dag 16 Sardoal naar Montargil

27 september 2022 - Montargil, Portugal

Gisteravond werd de picknickplek door de lantaarnpalen verlicht. Even buiten een kijkje nemen. Dit was het resultaat. Het is een bijzondere foto geworden.

P9260584

3.5 km verderop ligt het kleurrijke dorpje Sardoal. Uit archeologische vondsten is gebleken dat deze plek al in de prehistorie werd bewoond. Een schitterend oud dorpje met bijzondere plekjes. Er is het weekend een feest geweest en daarom konden we het dorpsplein niet fotograferen. Dus de eerste foto is van internet.

IMG-20220927-WA0005

Overige foto's van ons.

P9270587P9270601

Daarna rijden we door naar het Tempeliers kasteel van Tomar. Momenteel zijn ze het aan het restaureren.

P9270622P9270641De Orde van de Tempeliers werd in Portugal in de 12e eeuw opgericht om de eerste Portugese koningen te helpen bij de christelijke herovering en de kruistochten voort te zetten. Het kasteel dat in 1160 door de Orde in Tomar werd opgericht, was indertijd het meest moderne en vooruitstrevende militaire bolwerk van het koninkrijk, geïnspireerd op de versterkingen van het Heilig Land. Bijna twee eeuwen later, in 1312, werd de Orde door Paus Clemens V opgeheven om een eind te maken aan de macht en de faam van de orde. P9270631

Bij de ingang zat een muzikant een luit te bespelen. Hij vroeg of Cor het ook eens wilde proberen. Het ging hem goed af.

P9270650

We rijden nog een stukje door en komen plaatselijke tafereeltjes tegen.

P9270612

In deze omgeving is maar weinig bevolking.

P9270610

Bij onze volgende overnachtingsplek, lopen tientallen schapen, lammetjes en enkele geiten. Het gebied lijkt op een droge rivierbedding. Er loopt water maar het is erg laag, ook hier heeft het klimaat misschien invloed.

P9270658dji_fly_20220927_170038_140_1664295099262_photo_optimized

Dan komt het maantje alweer te voorschijn.

P9270688

1. Anja de Vries:
    27 september 2022
    Wow Tomar..... Daar zijn wij ook geweest en hebben het kasteel bezocht. Tochtje met de tuk tuk gemaakt. Erg leuke herinnering! Wij logeerden toen halverwege Tomar en Coimbra in het huis van een vriendin. Prachtig land Portugal! Nog veel plezier en geniet ervan!
  2. Anja en Cor:
    28 september 2022
    Wij vonden het kasteel erg indrukwekkend, helaas hebben we de beelden op het gebouw niet kunnen bewonderen omdat ze die aan het renoveren of schoonmaken zijn. Dat was wel jammer, maar een mooie herinnering erbij.
  3. Adri:
    27 september 2022
    De foto’s spreken voor de schoonheid van de omgeving voor zich… een extraatje voor degene die van bovenaf genomen zijn!
  4. Anja en Cor:
    28 september 2022
    Portugal is echt een aanrader. Te gek!
  5. Jan:
    27 september 2022
    Prachtige foto’s. Allemaal zo mooi. En dan ook nog een muzikale toegift😉
  6. Anja en Cor:
    28 september 2022
    Alles is ook zo mooi en dan twee knappe gezellige muzikanten, de dag kan niet meer stuk.