Dag 35 / Vrijdag 21 juni 2024 / 23°/ Svalöv - Svalöv

22 juni 2024 - Nationaal park Söderåsen, Zweden

Dag 35 / Vrijdag 21 juni 2024 / 23°                    Svalöv  - Svalöv

Een rustige nacht gehad in het natuurreservaat Soderasen.

Vandaag Midsummerfest in Zweden.

We wilden graag naar het eilandje Ven, 4.5 km land, 2 km breed en daar het astronomisch museum bezoeken. Ivm met Midsummer is het gesloten en voor de zaterdag kunnen de openingstijden ook afwijken. Helaas lukt niet alles.

Plan B treedt direct in werking. Een leuk idee om een Midsummerfest mee te maken. Helaas hebben we nauwelijks internet. We vermoeden dat in Klippan activiteiten zijn. Met de motor op pad. Bij navraag blijkt het buiten het dorp te zijn, maar het begint pas om 13.00 uur.

Dan eerst maar rondtoeren, helemaal off road, langs meertjes, hoe kan het ook anders in Zweden.

P6211858P6211857

We ontdekken Zweedse humor, een engel op de toilet.

P6211862

Veel is gesloten op deze feestdag, ook restaurants e.d. We kopen bij een supermarkt broodjes met een pak kaas en eten het in een park op.

P6211863

Zodra we opstaan zijn de kauwen er snel bij, nu hebben zij vandaag ook een feestmaal.

P6211867P6211866

Dan op naar de big happening. Een plaatselijke zangeres zong uit volle borst.

P6211868

Er was blik gooien en hengelen voor de kinderen. Broodje worst, drinken en wat zoets. De dames allemaal een prachtige krans met bloemen op hun hoofd. De mensen blijven allemaal braaf zitten. De klaverjas club in Nederland is nog spannender. Een wat oubollige saai feestje.

P6211871

We rijden terug naar de camper. Het zonnetje schijnt de hele dag al uitbundig. Er zijn hier veel wandelroutes, dus er nog even opuit.

P6211873

Even een begaanbaarder pad, door een stukje moerasgebied.

P6211874

Als we om 16.00 uur terug zijn, besluiten we niet meer te gaan verkassen. Heerlijk met onze boeken in de zonnige buitenlucht. We verslinden deze reis vele boeken. Gelukkig hoeft de boekenkast tegenwoordig niet meer mee. Alles in een klein handzame ereader.

's Avonds wordt er gebarbecued aan de picknicktafels door de locals. De jongere verblijven in schuilhutten in het bos en vieren hun eigen feestje. Leuk en sfeervol.

1. Emmy van dee veerdonk:
    22 juni 2024
    Dat was toch typisch Zweeds niet waar?
  2. Anja en Cor:
    Ja, een Zweeds feest.
  3. Adri:
    22 juni 2024
    Morgen gaan wij het hier in Estland vieren. Met kampvuren erbij. Zijn benieuwd.
  4. Anja en Cor:
    22 juni 2024
    Wij hebben gemerkt dat het in Scandinavië, terug is naar onze jaren 60-70. Wij vieren niet meer op deze manier traditionele feesten.
  5. Heddy Saris:
    23 juni 2024
    Inderdaad heel goed verwoord, een oudbollig saai feestje! Maar ja, toch wel een nostalgisch gevoel 😉, alleen voor de korte duur. 😂
    In de sommige dorpjes in Nederland vieren ze dat ook zo.

Het eiland zo piepklein...pfff echt niks voor mij!

Het is altijd jammer als een interessant museum gesloten is. Hebben wij ook meerdere keren meegemaakt. Tja, je weet van te voren, dat het niet overal zal lukken. En als je dit accepteert, heb je toch wel een leuke dag met de andere aktiviteiten. Zo zijn jullie, zoals wij!
    Pluk de dag ! 😉😊💝
  6. Anja en Cor:
    23 juni 2024
    Ja, dat klopt, het is een andere cultuur, geldt overigens ook voor Noorwegen. Hun feestdag van 17 mei. Inderdaad Carpet Diem.

Jouw reactie