Dag 12 Lamego naar Santa Comba Dao

23 september 2022 - Vimieiro, Portugal

Vanochtend de katholieke kerk bezocht Santuário de Nossa Senhora dos Remédios. Wat een indrukwekkend heiligdom, met o.a. zijn 686 traptredes.

dji_fly_20220923_081632_99_1663917745780_photo_optimized

Nog een stukje geschiedenis, dit wordt door sommige wel en andere niet zo gewaardeerd. Kijk maar wat je ermee doet.

Het heiligdom van Nossa Senhora dos Remédios ligt in Lamego op de Santo Estêvão-heuvel en is een van de belangrijkste bedevaartskerken van het land. Van Avenida Dr. Alfredo de Sousa, in het centrum van Lamego, is er een immense trap die naar de top van de heuvel gaat, waar het heiligdom zich bevindt. Gebouwd in 1750, de voltooiing ervan eindigde pas in 1905 en verving de kapel gewijd aan Sint Stefanus. Na verloop van tijd nam de toewijding aan Santo Estêvão af en groeide de toewijding aan de maagd, die het doelwit was van gebeden voor degenen die leden aan kwalen en hulp nodig hadden, wat aanleiding gaf tot de toewijding aan Nossa Senhora dos Remédios. Het heiligdom en de lange trap van 686 treden die de heuvel beklimt, zijn omgeven door een dicht bos, het Parque de Santo Estêvão, dat een mystieke uitstraling aan het complex geeft. Het park is een zeer aangename plek met verschillende rustplaatsen.

P9230305

Wij stonden vannacht dus op 1 van deze rustplaatsen tussen de eucalyptusbomen.

Op het plein van de kerk staat een boom van 700 jaar oud met een omtrek van 10 meter.

P9230313

Bij ons vertrek komen er 4 touringcars aangereden dus wij zijn op tijd weer weg.

Via de schitterende N2 oftewel de Route 66 van Portugal rijden we verder. Onderweg passeren we een mevrouw die aan de wandel is met haar geiten.

P9230318We komen aan in Santa Comba Dao waar we de fietsroute gaan rijden over een oude spoorlijn, de Ecopista do Dao. Het start en eindpunt is even vervelend omdat men daar nu aan het werk is. P9230327

De route is prachtig langs de rivier do Dao.

P9230326

Met bos, rotspartijen, een oud station, geitjes en een versleten deur in de middle of nowhere.

P9230373

Zo grappig.

We beeldbellen even met het thuisfront en voor vannacht staan we langs de rivier, op een rustig plekje.

1. Monique:
    Die deur! Hilarisch. Je kunt er een scène omheen maken
  2. Anja en Cor:
    24 september 2022
    Ja, het was zo geinig. Erg apart.
  3. Rob van den Brink:
    24 september 2022
    Ah, daar ben ik ruim 35 jaar geleden ook geweest (in een vorig leven dus, met de Citroen Dyane). Toen was het nog echt pionieren in Portugal met weinig toeristen. Ik heb de trappen gelopen, tja, toen ging dat makkelijk.
    Aparte plek, leuk dit zo via jullie terug te zien.
  4. Anja en Cor:
    24 september 2022
    Leuk met de Citroen Dyane. Ja, dat traplopen hebben wij nu ook niet gedaan. We stonden onderaan de kerk op een picknickplek, wel wat trappen gedaan, maar absoluut geen 686. We merken niet veel van toerisme, maar misschien komt het ivm het naseizoen.
  5. Rob van den Brink:
    24 september 2022
    Als ik het goed onthouden heb gingen de bedevaartgangers op hun knieën die trappen op ?! Dat heb ik maar niet geprobeerd. En ja, het is echt te hoog/veel treden.
    Geniet van de rust.
  6. Anja en Cor:
    24 september 2022
    Klopt Rob, ze gingen op de knieën naar boven. Voor mij zijn dat helden, ik doe het ze niet na. We genieten volop, dank je. Groetjes aan Erna.
  7. Jan Heijnen:
    27 september 2022
    Hetzelfde stukje hebben wij ook gefietst op de ecopista. Bij het oude station, en de achterdeur die daar nog stond.
  8. Anja en Cor:
    27 september 2022
    Geinig hé, die deur. Mooi tochtje.