Dag 11 Amares naar Lamego

22 september 2022 - Lamego, Portugal

Gisteravond vanaf de berg de lampen zien branden van de dorpsbewoners.

P9210167

De ochtend start fantastisch met een mooie zonsopkomst.

P9220178

Mike mag nog vaak genieten van dit bijzondere natuurschoon.

P9220206P9220207Vandaag gaan de naar de grootste buiten markt van Portugal in Barcelos. We vinden gelukkig nog een parkeerplek want alles staat al erg vol. 10 minuten lopen en we staan midden op de markt. Rondom is er veel versiering aangebracht. P9220224

Je kijkt je ogen uit, wat een hoeveelheid aan spullen wordt er aangeboden.

P9220211

Uiteraard hanen in diverse soorten en maten, het symbool van Portugal (dit i.v.m. een oude legende. Een handelsreiziger die tot de strop was veroordeeld, vanwege een onterechte beschuldiging van diefstal, kreeg nog een laatste kans tot spreken van de rechter, die een gebraden haan zat te eten. Als hij onschuldig was zou deze haan wegvliegen. Aldus geschiedde en de man werd vrijgesproken). Levende vogels en kippen. Aardewerk en natuurlijk mag Ronaldo niet ontbreken.

P9220217Auto's staan dubbel geparkeerd, manlief wacht geduldig op zijn vrouw, zodat de boodschappen direct in de auto kunnen. Grappig om mee te maken.

Een kapel is geopend we wandelen naar binnen, veel afbeeldingen op Portugezen tegeltjes.

P9220221P9220223

Dan bewonderen we nog wat kunstwerken van hanen in de stad.

P9220232

We rijden zuidelijker via de N101 en de N108. Wat een onbeschrijfelijke natuur weer. Je raakt niet uitgekeken.

P9220262Toch even eten onderweg. P9220250

Daarna volgen we de rivier 'do Douro', met schitterende wijngaardes, met name voor de port. De Sandeman houdt toezicht op de berg.

P9220272

Helaas ook hier vele vervallen en verlaten huizen.

P9220239

Voor de nacht staan we weer bij eucalyptusbomen, nu wel 20 mtr hoog en 3 mtr doorsnee. Indrukwekkend. De plaatselijke uil laat zich veelvuldig horen.

P9220285

Morgen ochtend gaan we de Santuário de Nossa Senhora dos Remedios bezichtigen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. José en Jac:
    22 september 2022
    Prachtige natuur, geweldige foto's. Is de laatste foto Bom Jesus do Monte?
  2. Anja en Cor:
    23 september 2022
    Zeker indrukwekkende natuur. Nee, het is niet Born Jesus do Monte. Het is Santuário de Nossa Senhora dos Remedios met 686 traptredes. We begrijpen de vergissing.
  3. Tom:
    22 september 2022
    Wat een prachtige kapel zeg!

Ook nog lekker gebraden haantje gegeten? 😉
  4. Anja en Cor:
    23 september 2022
    Nou Tom dat is haast een belediging. Kapel! Het is Het Heiligdom op de Heuvel, Santuário de Nossa Senhora dos Remedios.
  5. Anja de Vries:
    23 september 2022
    Ook voor ons geldt: Portugal is prachtig! 2x een rondreis gemaakt door dit prachtige land. Wij hebben vanuit Porto een rondvaart over de Douro tot aan Pinhao. Een aanrader. Let wel Port is in Nederland goedkoper als in Portugal! Veel plezier
  6. Anja en Cor:
    23 september 2022
    Het is zeker fantastisch.
    Bedankt voor de tip, over de port prijs
  7. Jan Heijnen:
    27 september 2022
    Mooi he, langs de Douro.
  8. Anja en Cor:
    27 september 2022
    Prachtig! Portugal is een schitterend vakantie land.